Ryanne van Dorst gaat in Holland! op zoek naar de Nederlandse identiteit.
Ryanne van Dorst gaat in Holland! op zoek naar de Nederlandse identiteit. © ANP

De Volkskrant tv-selectie voor maandag 8 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Groeten uit Holland

NPO 2, 19.20 uur

Nieuwe reportageserie waarin vijf Marokkaanse vrouwen van de eerste generatie met elkaar op stap gaan en Nederland ontdekken. Ze vertellen hoe ze in Nederland terecht zijn gekomen en maken onder andere een uitstapje naar Madurodam.

Holland!

NPO 3, 20.25 uur

Presentatrice Ryanne van Dorst (bekend van reportageserie Geslacht!) gaat op zoek naar de Nederlandse identiteit. Aflevering 1 gaat over symbolen en bestaat onder andere uit een bezoekje aan de Nederlandse vlag in de Tweede Kamer.

Helemaal het einde

RTL 4, 20:30 uur

Een nieuw seizoen met een nieuwe bestemming: Kaapverdië. Vier Nederlandse gezinnen verhuizen naar de eilandengroep en proberen er binnen 12 maanden een nieuw leven op te bouwen. RTL zorgt voor de grond en een startkapitaal.

Zomer in Zeeland

SBS 6, 20.30 uur

Start van nieuwe dramaserie over schrijver Sjors (Daniël Boissevain). Na de dood van zijn vrouw verhuist hij met zijn puberkinderen van Amsterdam naar Zeeland. Met een column over wat hem opvalt in de buurt, maakt hij zich niet populair.

Het wereldrecord

CANVAS, 21.15 uur

Sportjournalist Maarten Vangramberen verdiept zich zeven weken lang in iconische wereldrecords. Deze aflevering staat in het teken van de 100 m sprint die Usain Bolt in het jaar 2009 rende in 9,58 seconden. Hoe is het hem dat gelukt?

Apple Tree Yard

NPO 2, 22.45 uur

Start van vierdelige thrillerserie met Emily Watson in de hoofdrol. Ze speelt een succesvol wetenschapper die een verzoek krijgt van een aantrekkelijke, mysterieuze vreemdeling. Tegen beter weten in gaat ze in op zijn avances.

This Is 40 (Judd Apatow, 2012)

SBS 9, 20.30-23.15 uur

Romantiek is een lang vergeten puzzelwoord in het bovenmodale huishouden van Pete en Debbie. Constant geterroriseerd door hun twee dochters én door elkaar weten de (bijna-)veertigers amper nog wat de zin van samenzijn is, en hoe te profiteren van de zwakke sprankjes liefde die ze nog voor elkaar voelen.

Het helpt ook niet dat Debbie (Leslie Mann) extreem bazig kan zijn en het platenlabel van Pete (Paul Rudd) bijzonder zwak presteert terwijl de hypotheek van het huis nog lang niet is afbetaald en zijn vader almaar om  gigantische geldleningen blijft vragen. Misschien komt de ellende van Pete en Debbie wel helemaal voort uit de slechte banden die ze met hun ouders hebben. Maar misschien zou alles al een stuk leuker worden als hij geen Viagra meer nodig had om zijn vrouw seksueel te bevredigen, een punt wist te zetten achter zijn heimelijke cupcake-verslaving en qualitytime met zijn gezin prefereerde boven online scrabbelen op de wc.

Kortom, er bestaan genoeg personages met wie het aangenamer vertoeven is dan het opgefokte stel uit Judd Apatows crisis-komedie This Is 40. Geen normaal gesprek of het ontspoort vliegensvlug in verwensingen of gekrijs. En of de film de door de titel uitgesproken belofte van een alleszeggend, voor iedere veertiger herkenbaar generatieportret waarmaakt, valt door de Amerikaanse yuppen-setting ook nog maar te bezien. Desondanks valt This Is 40 best te genieten, door de charmante agressie die de acteurs in hun rollen leggen  in de loop van de film lukt dat steeds beter  door de screwball-achtige energie die veel scènes hebben en, niet onbelangrijk bij een komedie, door de vaak lekker venijnige, scherpe grappen. Hoogtepunt is het verbale spervuur dat losbarst wanneer Pete en Debbie door een moeder ter verantwoording worden geroepen bij het schoolhoofd. This is 40 is zeker niet de beste van grootmeester Apatow (Knocked Up, Trainwreck), maar heeft gelukkig wel de van hem bekende pit en onbeschaamdheid.

Zwartboek

RTL 5, 20.30-23.30 uur

(Paul Verhoeven, 2006) Het is een beeld dat geen andere filmmaker zo zou hebben laten zien. Wanneer in Zwartboek SS-soldaten een groep vluchtende Joden hebben uitgemoord, haasten ze zich de bezittingen van hun rijke slachtoffers te verzamelen. Van een dode vrouw die op haar rug ligt, worden eerst de borsten ontbloot, daarna rukken graaiende handen de juwelen om haar hals met geweld weg. Paul Verhoeven toonde met het shot van de vermoorde en beroofde vluchtelinge dat het bij hem nog altijd over hetzelfde gaat: vlees, bloed en lage instincten, hebzucht en geweld  dat zijn de fundamenten van het met drie Gouden Kalveren bekroonde Zwartboek, over een Joodse verzetsvrouw (Carice van Houten) die bij de nazi's infiltreert. Met Van Houtens inmiddels klassieke wanhoopskreet 'Houdt het dan nooit op!'

Détective (Jean-Luc Godard, 1985)

Arte, 01.20-02.55 uur

Niet bepaald Godards meest toegankelijke film, en dat wil wat zeggen. In een Parijs' hotel doen twee detectives onderzoek naar de dood van een mysterieuze prins. In een andere kamer bereidt een groep een bokswedstrijd voor. Zo simpel als de film zich laat samenvatten, zo ondoorgrondelijk en warrig is hij eigenlijk. Onder anderen Nathalie Baye en Jean-Pierre Léaud draven op. Godard wilde Détective in eerste instantie niet maken, maar had geld nodig om zijn in hetzelfde jaar uitgebrachte Je vous salue, Marie te voltooien.