Art Rooijakkers presenteert een nieuwe seizoen van Hunted, waarin deelnemers op de vlucht gaan en drie weken uit handen proberen te blijven van ervaren rechercheurs
Art Rooijakkers presenteert een nieuwe seizoen van Hunted, waarin deelnemers op de vlucht gaan en drie weken uit handen proberen te blijven van ervaren rechercheurs © ANP

De Volkskrant tv-selectie voor maandag 30 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Hunted
NPO 3, 20.25 UUR

Presentator Art Rooijakkers blikt vooruit op een nieuw seizoen Hunted. Voordat de kandidaten volgende week op de vlucht slaan, bespreekt Rooijakkers de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van opsporing en privacy.

2Doc: Tijd om te sterven
NPO 2, 21.00 UUR

Programmamaker Anne Christine Girardot is een dagdeel in de week vrijwilliger in een hospice en wil laten zien hoe het haar gasten vergaat. De een viert snel zijn 50ste verjaardag, de ander geniet nog van een laatste kroket.

Hoe liggen de bedden? Wat vinden we van de kunst aan de muur? Is er wel een föhn?

Bed & Breakfast
NPO 1, 21.25 UUR

Nieuwe afleveringen van deze kijkcijferhit waarin drie stellen elkaars bed and breakfast beoordelen. Hoe liggen de bedden? Wat vinden we van de kunst aan de muur? Is er wel een föhn? Een van de B&B's staat deze aflevering in Giethoorn.

Van vlees en bloed
EEN, 21.25 UUR

Bekroonde tragikomische drama-serie uit 2009 over de slagersfamilie Vangenechten. Na een lange af-wezigheid keert beenhouwerszoon terug in het familiebedrijf. Dit tot vreugde van zijn moeder, maar tot frustratie van zijn vader.

Nigella: At My Table
BBC 2, 21.30 UUR

Nigella Lawson heeft nieuwe recepten voor thuis aan tafel: eieren op z'n Turks, een ovenschotel met kip en erwtjes, 'brownies voor nood-gevallen' en de Queen of Puddings, gemaakt met eischuim, oud brood en jam.

The Fight of My Life
BBC 1, 00.30 UUR

Een kijkje achter de schermen bij de Engelse bokser Anthony Joshua, in aanloop naar zijn gevecht tegen oud-kampioen Wladimir Klitschko. Op 29 april van dit jaar stonden de twee tegenover elkaar in het Wembleystadion.

Duel (Steven Spielberg, 1971)
Arte, 20.15-21.40 uur.

Knap en zenuwslopend debuut van de destijds 23-jarige Steven Spielberg over een zakenman, gespeeld door Dennis Weaver, die het op een verlaten snelweg aan de stok krijgt met de bestuurder van een enorme dieseltruck. Die truck verschijnt dankzij Spielbergs uitgekiende regie als een anoniem en daardoor des te gevaarlijker monster, met rokende uitlaatpijpen en een chauffeur die consequent buiten beeld wordt gehouden. Spielberg zag zijn grotendeels dialoogloze film zelf als een voorstudie op Jaws, die één grote oefening is in het creëren van spanning. 'Een soort Psycho op wielen', zo noemde de regisseur Duel óók.

In een klap was Spielberg het nieuwe wonderkind van Hollywood, ook al legde de beginnende filmmaker tot dan toe een omslachtig studiepad af. Hij werd wegens slechte cijfers noch toegelaten tot UCLA noch tot de USC Filmschool, de toonaangevende instituten waaraan Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en George Lucas wel mochten studeren. Om toch dicht bij Hollywood te zijn, besloot hij naar Long Beach College te gaan, een uur rijden van de Universal Studio's. Daar verdiende hij zijn eerste contract. Universal liet hem aanvankelijk televisiefilms regisseren, waaronder dit in Europa in de bioscoop uitgebrachte Duel. Na dat succes volgde The Sugarland Express (1974), waarna hij voor 7 miljoen euro de klassieker Jaws (1975) maakte, die 420 miljoen opbracht.

My Best Friend's Wedding (P.J. Hogan, 1997)
RTL 8, 20.30-22.40 uur.

In 1994 maakte P.J. Hogan Muriel's Wedding, een humoristische en ontroerende zedenschets over een meisje dat zo graag trouwen wil. De film maakte een zegetocht over de wereld en Hollywood wist niet hoe snel ze het Australische talent moest inpalmen. Hij 'kreeg' Julia Roberts om een film mee te maken, op dat moment een van de grootste publiekstrekkers van de filmindustrie. Roberts koos haar eigen tegenspelers: Delmot Mulroney en Cameron Diaz. De romantische komedie die vervolgens gemaakt werd is zo'n typische Hollywoodfilm waarvan het idee mooi in één zinnetje kan worden samengevat: Julia Roberts wordt verliefd op haar beste vriend op de dag dat die besluit met een ander te trouwen. Er resten haar slechts een paar dagen dat huwelijk te voorkomen.

The Hunger Games: Catching Fire (Francis Lawrence, 2013)
Veronica, 22.30-01.15 uur.

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) begint deze tweede aflevering van The Hunger Games met een stevige posttraumatische stressstoornis, opgelopen na de gebeurtenissen in deel één, waarin ze de winnaar werd van een veredeld tienergladiatorengevecht. Catching Fire voert ons verder de duisternis in. Niet dat de hongerspelen waarin Katniss uiteraard weer belandt bloederiger zijn dan in de voorganger. Zo'n soort vervolgfilm is dit niet. Hier zijn het niet mensen die elkaar naar de keel vliegen. Het draait om de als natuurfenomenen vermomde aanslagen, die worden bestuurd door een spelleider van buitenaf. Minder direct voelt minder heftig: het drones-effect. Maar dat maakt de strijd juist des te oneerlijker. En zo krijgen de voorzichtig uitgestippelde, meervoudig interpreteerbare thema's van het eerste deel meer lading. Catching Fire is een nog grimmigere les in massamanipulatie, onderdrukking, terreur en verzet voor een puberdoelgroep. 'Ik schrijf niet over adolescenten', zei Suzanne Collins, de schrijver van de boekentrilogie, ooit in The New York Times. 'Ik schrijf over oorlog. Voor adolescenten.'