In 'Buurman, wat doet u nu?' krijgt muzikant Henny Vrienten bezoek van de Vlaamse Cath Luyten
In 'Buurman, wat doet u nu?' krijgt muzikant Henny Vrienten bezoek van de Vlaamse Cath Luyten © Daniel Cohen/de Volkskrant

De Volkskrant tv-selectie voor maandag 2 oktober

Dit moet u vandaag zien

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

De witte vlucht

NPO 2, 21.00 UUR

Documentaire over basisschool Het Octaaf in Nijmegen, waar ze er voor alle 25 nationaliteiten in de wijk willen zijn. Hoogopgeleide witte ouders laten de school echter links liggen. De nieuwe directeur Roger wil daarin verandering brengen.

Van God Los

NPO 3, 21.20 UUR

Politieagent Karin (Ricky Koole) haalde haar Turkse vakantieliefde Musa (Mustafa Duygulu) in huis, maar wat zo mooi begon, verandert al snel in een giftige relatie. Jolein Laarman (Kauwboy, Verdwijnen) schreef het scenario.

Buurman, wat doet u nu?

EEN, 21.30 UUR

De Vlaamse Cath Luyten, die de Nederlandse popcultuur met de paplepel kreeg ingegoten, gaat op bezoek bij muzikant Henny Vrienten. Ze mag mee naar Emmen, waar Vrienten met Doe Maar speelt op festival Retropop.

The Human Body

BBC 2, 22.00 UUR

Artsen Chris en Xand van Tulleken laten zien hoe ons lichaam zichzelf met wonderlijke verdedigingsmechanismen dag in dag uit in leven houdt. Van onze reflexen tot het immuunsysteem, dat de strijd aangaat met een dodelijk virus.

American Justice

NPO 3, 22.15 UUR

Een laatste verslag uit 'moordhoofdstad' Jacksonville, Florida. We volgen de verkiezingscampagne van de officier van justitie en horen het verhaal van Sharron, die op haar 12de een man doodschoot en als volwassene wordt berecht.

De Spa

NET 5, 22:30 UUR

Een experiment van Net 5, deze dagelijkse soap voor in de late uurtjes. Annette Barlo speelt de rol van spa-eigenaar. Haar personeel en de klanten brengen elkaar tussen de massagetafels, kleedhokjes en sauna's het hoofd op hol.

Blade (Stephen Norrington, 1998)

Veronica, 23.05-01.20 uur

Al te makkelijk kan het niet zijn, om in lange leren jas en met een zonnebril op je gezicht overtuigend een in martial arts bedreven vampier te spelen die óók nog eens tussen twee werelden gevangen zit. Maar Wesley Snipes gaat het goed af in Blade. Geboren vlak nadat zijn moeder een dodelijke vampierbeet had opgelopen, groeide titelheld Blade uit tot een uitverkoren mengsel van mens en bloedzuiger. Onder een dik pantser van onbewogenheid sympathiseert hij met het lot van gewone stervelingen. Hij blijkt namelijk net als zij in staat bij daglicht over straat te lopen, hij heeft geen knoflookallergie en veroudert lichamelijk op menselijk tempo.

Toch dorst ook hij naar bloed en hoeft hij het niet zo nauw te nemen met de zwaartekracht. Een sombere, getroebleerde maar kekke engel der wrake is deze Blade, die in zijn strijd tegen het ondode leger van de snode, op wereldheerschappij azende Frost (Stephen Dorff) wordt gesteund door de ongeneeslijk zieke vampierjager Whistler (Kris Kristofferson) en de in bloedonderzoek gespecialiseerde arts Karen (N'Bushe Wright). Twee aardige bijfiguren die, net als de slechte vampiers, nauwelijks in de schaduw kunnen staan van Snipes koelbloedige, stoere creatie.

In de gedenkwaardigste scène, helemaal aan het begin van deze onderhoudende bewerking van de Marvelstrips van Marv Wolfman en Gene Colan, duikt Blade evenwel pas tegen het einde op. Een vent belandt nietsvermoedend op een dansfeest vol vampiers; iets wat hij pas beseft als de sprinklers boven de dansvloer bloed beginnen te sproeien. Geweldig, hoe regisseur Stephen Norrington, cameraman Theo van de Sande en componist Mark Isham de opgefokte sfeer dan opvoeren en hoe al dat bloed stripachtig afsteekt tegen het kille, blauwe decor. En dat allemaal in een loods van een abattoir, want, zoals Frost steeds weer benadrukt: mensen zijn in Blade slechts slachtvee. De film kreeg twee vervolgen, waarvan de eerste (Blade II) donderdag wordt uitgezonden.

Paper Moon (Peter Bogdanovich, 1973)

Arte, 13.45-15.50 uur.

Pas 9 was Tatum O'Neal toen ze haar schitterende rol speelde in Paper Moon, en daarmee werd ze de jongste Oscarwinnaar tot nu toe. Anna Paquin was al 11 toen ze won met The Piano. Samen met Ryan O'Neal in het echt haar vader, maar niet in de film zwerft ze door het Amerika van de depressiejaren. Jammer van de Duitse nasynchronisatie, maar de wisselwerking tussen de O'Neals spreekt ook zonder woorden boekdelen.

The First Wives Club (Hugh Wilson, 1996)

RTL 8, 20.30-22.40 uur.

Ouder wordende actrices in Hollywood hebben een probleem. Wanneer ze aan het werk blijven, lukt dat niet zonder af en toe hun imago, hun leeftijd en hun afnemende schoonheid publiekelijk op de hak te nemen. Tijdens de opnamen van The First Wives Club vierden hoofdrolspelers Goldie Hawn, Bette Midler en Diane Keaton gezamenlijk hun 50ste verjaardag; toevallig zijn ze allemaal geboren rond de jaarwisseling van'45-'46. Hun leeftijd speelt in deze onderhoudende film een nadrukkelijke rol. 'Er zijn slechts drie leeftijden voor vrouwen in Hollywood: lekker ding, officier van justitie en Driving Miss Daisy', zegt Hawns personage in de film. Met Midler en Keaton besluit ze, nadat ze alledrie zijn gedumpt, wraak te nemen op hun ex-echtgenoten. Voorspelbaar, maar de puntige dialogen en het uitstekende combinatiespel tussen de drie dames maken veel goed.