Michael Shannon in Nocturnal Animals.
Michael Shannon in Nocturnal Animals. ©

De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 9 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Chantal blijft slapen
RTL 4, 20.30 uur

In haar luchtige interviewserie gaat Chantal Janzen op stap met illusionist Victor Mids, de presentator van het populaire Mindf*ck. Ze logeren in een van de chicste hotels van Nederland. Ook mag Janzen Mids assisteren bij een optreden.

Sam Smith at the BBC
BBC 1, 21.00 uur

Net als Adele in 2015, krijgt ook zanger Sam Smith de royale BBC-behandeling bij de lancering van zijn album The Thrill of It All. In een special wordt Smith begeleid door zijn eigen band en het BBC Concert Orchestra.

Nieuwsuur
NPO 2, 22.00 uur

De winnaar van de ECI Literatuurprijs 2017 wordt live bekendgemaakt door juryvoorzitter Thom de Graaf. Welke schrijver wint? Wordt het Annelies Verbeke, Peter Terrin, Koen Peeters, Huub Beurskens, Marijke Schermer of Daniël Rovers?

De Verenigde Staten van Eva
NPO 1, 22.15 uur

Eva Jinek ontmoet drie Trump-stemmers die in een Democratisch bolwerk wonen. Onder hen is Beth Grossman, die officier van justitie wil worden. Hoe is het om Trumpfan te zijn in een omgeving waar je dat beter niet hardop kunt zeggen?

Dat had je gedacht
NPO 2, 22.55 uur

'Waarom hebben we zoveel vooroordelen?' is de vraag die centraal staat in aflevering twee van deze serie over denkpatronen. De Vlaamse filosoof Johan Braeckman legt een verrassend dwarsverband tussen de zaak-Robert M. en de apartheid.

Monochrome: Black, White & Blue
Canvas, 23.10 uur

Documentaire over de geschiedenis van de bluesmuziek, het genre waarmee muzikanten een uitingsvorm vonden voor hun levens vol pijn en onderdrukking. Met interviews met o.a. Chuck Berry, Carlos Santana, Eric Clapton en Jake Bugg.

Operazione paura (Mario Bava, 1966)
Arte, 23.45-01.05 uur.

Het regent lijken, en dat is niet eens het enige wat het 19de-eeuwse gehucht uit Mario Bava's Operazione paura zo'n duivelsoord maakt. Overal kringelt kleurige mist uit de grond. De mensen bewegen met het pathos van stommefilmacteurs.

Overdag lijkt het permanent te schemeren. Kijk uit het raam en je wordt aangestaard door een kil kijkend (en door een jongetje vertolkt) meisje met lang wit haar, dat op de een of andere manier iets te maken heeft met het grauwe slot aan de rand van het dorp. Wie het meisje ziet, of zich in de gangen van dat kasteel waagt, zal het bekopen met de dood.

Vind dan maar eens een uitweg, als nuchtere patholoog (Giacomo Rossi Stuart) die denkt dat de moordzaken en raadsels van het dorp met koel verstand zijn op te lossen. Of als toeschouwer die in dit prachtig vormgegeven, sfeervolle griezeljuweeltje naar een hecht doortimmerde plot zoekt. Let liever op de  zoals altijd bij Bava  bijzonder zorgvuldige, expressionistische belichting, waardoor het onheil blauw, groen en geel uit de decors wasemt. Nog meer de moeite van het kijken waard zijn de onvergetelijke momenten in het kasteel waarop Bava alle tijd- en ruimtelogica opheft: de spiraal-achtige wenteltrap die de personages maar blijven afdalen, de in een loop vastzittende achtervolging waarin ze letterlijk zichzelf tegenkomen. Zelden wist een film met zo weinig middelen zo'n barok, zinsbegoochelend effect te bereiken, en daar doet de Duitse nasynchronisatie niets aan af. Gelukkig blijft het geestmeisje even akelig giechelen als ze doet in het origineel, en huilt de wind ook in het Duits stevig door.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming (Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel, 1975)
ONS, 13.00-14.29 uur.

Vier korte verhalen (van Heere Heeresma) verfilmd en bij elkaar gevoegd tot één film. Behalve dat de vier films (elk ruim 20 minuten) weinig gemeen hebben, zijn ze elk afzonderlijk ook nauwelijks meer dan een miniatuur. De regisseurs lijken even een luik open te trekken waar je een blik in mag werpen op een verhaal dat elders begon en elders zal eindigen. Maar het leverde vier juweeltjes op die, zeker retrospectief, wel degelijk meer gemeen hebben. Intussen druipt de melancholie er vanaf. Lex Goudsmit die door de Amsterdamse Dapperbuurt zwerft, Jon Bluming die zijn vrouw 'tyfuswijf' noemt, waarop Carry Tefsen met 'kloteklapper' riposteert, en Johnny en Rijk die gearmd de horizon tegemoet varen. Kom er nog eens om. Schitterend.

Nocturnal Animals (Tom Ford, 2016)
Film1 Action, 18.40-20.30 uur.

De tweede film van modeontwerper Ford (A Single Man) is een combinatie van relatiedrama en thriller, met western- en horrorelementen. Het gaat over wraak, eerzucht en liefde, maar  voor wie het erin wil zien  ook over de kloof tussen een geslaagde elite en Amerika's achtergestelden. Galeriehouder Susan (Amy Adams) krijgt per post een manuscript van haar ex-man Tony (Jake Gyllenhaal). Het boek is aan haar opgedragen en vertelt een gruwelijk verhaal over een gezin dat op een snelweg in Texas door een stel psychopaten wordt klemgereden. Het bezwerende, pijnlijk rauwe en fantastisch geacteerde Nocturnal Animals springt vervolgens knap heen en weer tussen de gewelddadige fictie uit Tony's boek en het verhaal over het leven van Susan.