Audrey Tautou in À la folie... pas du tout.
Audrey Tautou in À la folie... pas du tout. ©

De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 2 november

Allerminst schattige Audrey Tautou | Zwanenzang van Sidney Lumet

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Vitesse - Zulte-Waregem

RTL 7, 21.00 uur

Vitesse heeft het zwaar in poule K van de Europa League, waar topclubs Lazio en Nice een maatje te groot blijken te zijn. Maar thuis in Arnhem tegen het Belgische Zulte-Waregem (aftrap om 21.05 uur) moeten er punten te pakken zijn.

Filemon op de Wallen

NPO 3, 21.00 uur

Filemon Wesselink verblijft de komende weken op de Wallen, de bekendste hoerenbuurt ter wereld. Tien jaar geleden begon de gemeente Amsterdam met het schoonvegen van de Wallen. Hoe staat de buurt er nu voor?

Het instituut

NPO 1, 21.30 uur

Start van seizoen twee van dit populair-wetenschappelijke programma, waarin honderd proefpersonen in een afgelegen kazerne aan experimenten worden onderworpen. De onderzoeksvraag in aflevering één: heeft het zin iemand te martelen?

Vieze film

NPO 3, 22.00 uur

Drie filmmakers wagen zich buiten hun comfortzone, want in deze driedelige VPRO-serie regisseren zij hun eerste pornofilm. Op deze manier wordt de rol van porno onderzocht en wordt duidelijk wat er bij komt kijken om een pornofilm te maken.

De Verenigde Staten van Eva

NPO 1, 22.15 uur

In een probleemwijk van Chicago loopt Eva Jinek mee met Tony 'Qadir' Lyons. Tony is conrector op een 'second chance high school', een school voor kinderen die elders zijn weggestuurd. Qadir zet zich met ziel en zaligheid voor ze in.

Dat had je gedacht

NPO 2, 22.55 uur

Vierluik waarin de Vlaamse filosoof Johan Braeckman zich richt op de werking van het brein. Hoe steken denkpatronen in elkaar? Waardoor ontstaan misvattingen? In aflevering één de vraag: waarom houden mensen zichzelf zo vaak voor de gek?

À la folie... pas du tout (Laetitia Colombani, 2002)

TV 5, 21.00-22.35 uur

In het kielzog van Amélie, kort na de eeuwwisseling, leek elke film met Audrey Tautou op de een of andere manier te willen profiteren van de gesuikerde schattigheid van de France actrice. Ze kreeg nogal wat rollen als vlinderig meisje toebedeeld, maar er waren ook filmmakers en zelfs hele pr-teams die speelden met Tautous imago. Kijk alleen al naar de trailer van À la folie... pas du tout (Hij houdt van me... Hij houdt niet van me) en hoor hoe de beroemde, blije Amélie-soundtrack van componist Yann Tiersen kundig is nagemaakt, terwijl de voice-over vertelt dat de film gaat over een ogenschijnlijk perfecte liefde.

Als ze me over tien jaar nog steeds alleen maar schattig noemen word ik het misschien zat, maar nu nog niet. Iedereen is aardig tegen mij

Audrey Tautou in 2002, over haar imago na haar doorbraak met Amélie

Het ligt allemaal beduidend anders dan je mag verwachten, in À la folie... pas du tout, en precies dat maakt deze film de interessantste van het stel na haar grote doorbraakrol. Tautou speelt student Angélique, die als een blok valt voor een hartchirurg. De man lijkt haar liefde niet te willen beantwoorden, want hij is getrouwd, maar Angélique slaagt erin na een reeks gebeurtenissen toch in zijn leven binnen te dringen. Dan wordt duidelijk dat de makers van À la folie... pas du tout het imago van hun hoofdrolspeelster kundig hebben ingezet om het publiek op het verkeerde been te zetten.

Schattig blijkt deze versie van Tautou allerminst, hoewel de film net iets te slimmig probeert te zijn door het verhaal halverwege terug te spoelen om de gebeurtenissen door de ogen van de dokter te laten zien. Dat doet niets af aan de slimme zet van Tautou om het spel zo te spelen, al zou ze dat beeld van poppig karakter nooit helemaal van zich afschudden.

Deepwater Horizon (Peter Berg, 2016)

Film1 Action, 20.30-22.13 uur

Gebaseerd op de dodelijke explosies op 20 april 2010 aan boord van het gelijknamige booreiland in de Golf van Mexico, gevolgd door een ongekende milieuramp, geeft Deepwater Horizon zijn publiek alles wat het van een moderne rampenfilm mag verwachten. In een snelkookpan van rondvliegend glas en staal, te midden van vuurtornado's van olie en gas, hoopt de heldhaftige Mike (Mark Wahlberg) vooral zijn vrouw en dochtertje weer te zien.

Dan valt John Malkovich' rol nog net iets beter op zijn plaats, als valse witteboorden-opportunist van oliereus BP. Terecht genomineerd voor Oscars in de categorieën geluid en special effects.

Before the Devil Knows You're Dead (Sidney Lumet, 2007)

ARD, 01.55-03.45 uur

Hank (Ethan Hawke) en zijn broer Andy (Philip Seymour Hoffman) vinden dat ze lang genoeg door het leven hebben gezwijnd. Nog één overval, snel en slachtofferloos, en wegwezen. Maar door een combinatie van domme pech, onhandigheid en hun geworstel uit de ellende te komen, raken de broers er juist meer in verstrikt. Het noodlot is onontkoombaar.

Before the Devil Knows You're Dead schakelt in een uitgekiende constructie heen en weer in de periode van vier dagen vóór tot een week ná de overval. Die verteltrant paste Sidney Lumet (1924-2011) uitstekend. Virtuoos switcht hij in zijn zwanenzang van overvalfilm naar familiedrama en terug.

Lumet geeft lucht door vrolijk te knipogen naar overvalfilms uit de jaren zeventig en illustreert met cynisch genoegen de ondergang in de details: een achterklep die niet meteen dicht wil, een gracieus weglopen na een scheiding, wat eindigt in gestuntel. Wat kunnen onhandigheden zich toch snel opstapelen.