In de dierentuin van het Palestijnse plaatsje Qalqilya is het maar de vraag wie meer opgesloten zitten door de Israëlische muur, de beesten of de bewoners.
In de dierentuin van het Palestijnse plaatsje Qalqilya is het maar de vraag wie meer opgesloten zitten door de Israëlische muur, de beesten of de bewoners. © 2DOC

De Volkskrant tv-selectie van woensdag 1 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Het klokhuis
NPO 3, 18.40 uur

Sosha probeert een wijnglas kapot te maken met geluid. Het is niet zo dat het geluid per se heel hard hoeft te zijn, het gaat ook om de juiste toonhoogte. Hoe werkt dat? Ook is er aandacht voor vandalen die met geluidsgolven bushokjes slopen.

Terzake docu
Canvas, 20.10 uur

Westerlingen stappen in de leefwereld en cultuur van leeftijdgenoten. Nicolaas Veul bezoekt de heilige stad Allahabad in India en maakt daar kennis met jonge, activistische hindoe-nationalisten. Zij strijden tegen invloeden van buitenaf.

Tussen kunst en kitsch
NPO 1, 20.32 uur

Een liefdesjuweel, een Spaanse kom en een schilderij van Cornelis Vreedenburgh worden op waarde geschat. Expert Martijn Akkerman vertelt dat het schilderij van Vreedenburgh een vroeg werk is. Zijn latere schilderijen zijn abstracter.

Het gezin
Een, 20.40 uur

Serie over acht Vlaamse gezinnen. Noémi (16) heeft een ongeneeslijke longziekte en de 94-jarige Jef doet er alles aan om alleen te kunnen blijven wonen. Sam en Katrien trekken met hun samengestelde gezin in een nieuw huis.

Eat well for less
BBC 1, 21.00 uur

Al eerder hielp kok Jamie Oliver schoolgaande Britse kinderen aan een gezonde lunch, nu adviseren Gregg Wallace, groenteman Chris Bavin en diëtist Lucy Jones gezinnen hoe ze goedkoop en gezond kunnen eten.

2Doc: Als de giraffen komen
NPO 2, 22.55 uur

Bij een opstand in Palestijns gebied komt een giraffenpaar om. De plaatselijke dierenarts zet alles op alles om een nieuw giraffenpaar naar de dierentuin te halen. In deze documentaire worden zijn inspanningen gevolgd.

Cemetery of Splendour (Apitchatpong Weerasethakul, 2015)
Arte, 22.45-00.40 uur.

Terwijl een deel van zijn werk tot begin december op een intrigerende tentoonstelling in het Amsterdamse EYE is te bekijken, zendt Arte vanavond een van de raadselachtigste films uit van de Thaise filmmaker Apitchatpong Weerasethakul (roepnaam Joe). Cemetery of Splendour speelt zich af in een tot ziekenhuis omgebouwd schooltje, waar een groep soldaten aan een mysterieuze slaapziekte wordt behandeld. Een oudere verzorger met mank been, Jen, richt zich speciaal op een van hen, Itt. Een medium communiceert ondertussen met de soldaten in hun droomwereld, waar mogelijk ook de geesten leven van strijders die op deze plek, in de tijd van het Khmerrijk, ooit oorlogen uitvochten.

Begrijpen hoef je het allemaal niet, stelde Weerasethakul ten tijde van de première gerust. Tenminste, het is in Cemetery of Splendour onnodig de exacte betekenis en onderlinge samenhang te doorgronden van gebeurtenissen uit mythologieën, dromen, het heden of verleden. De film werkt meer op emotioneel dan op intellectueel niveau. De vanzelfsprekendheid waarmee Weerasethakul zijn verhaal in beeld brengt, is volstrekt uniek. Geesten en levenden zijn hier dorpsgenoten die gewoon met elkaar aan tafel zitten. Tegenover elk bovennatuurlijk moment staat iets ontwapenend banaals, al is het maar iemand die rustig zit te poepen in het bos. Alle films van Weerasethakul, zo ook deze, zijn oefeningen in wakend dromen.

Ender's Game (Gavin Hood, 2013)
RTL 7, 20.30-22.40 uur.

Interessante mislukking van de naar Hollywood verhuisde Zuid-Afrikaan Gavin Hood, die ruim tien jaar geleden doorbrak met het harde, in Johannesburg gesitueerde straatbendedrama Tsotsi. Hoewel de maatschappelijke betrokkenheid die hij in zijn Amerikaanse werk tentoonspreidt (Rendition gaat over geheime CIA-gevangenissen en waterboarding, Eye in the Sky over een dronepiloot) ook in Ender's Game naar boven borrelt, is de film als geheel te gelikt. De plottwist aan het eind neemt de kijker allesbehalve serieus. De film is gebaseerd op de gelijknamige sciencefictionroman van Orson Scott Card uit 1985, waarin de mensheid uitgaat van de gedachte dat kinderen beter zijn in oorlogvoeren dan volwassenen. Ze zijn goed in spelletjes en worden niet te veel geplaagd door lastige morele afwegingen. Tja. Er valt het nodige af te dingen op Ender's Game. Het tempo is nu eens traag, dan weer te gehaast en belangrijke plotverwikkelingen worden afgeraffeld. Maar het intrigerende verhaal maakt het een en ander goed, net als het prima spel van de jonge acteurs. Hoofdrolspeler Asa Butterfield, eerder te zien in Martin Scorsese's Hugo, werkt gestaag aan zijn sterrenstatus.

How to Lose Friends & Alienate People (Robert B. Weide, 2008)
NPO 3, 21.25-23.05 uur.

De Engelse journalist Toby Young sloeg in 2001 munt uit een carrière vol blunders door een bestseller te schrijven over zijn ervaringen bij het tijdschrift Vanity Fair in New York. Young dacht het te gaan maken als verslaggever in de showbizz, maar belandde door zijn lompheid en gebrek aan inzicht in de Amerikaanse hiërarchie al snel weer op straat. Hij woonde nog twee jaar in New York, voor hij terugkeerde naar Engeland om zijn boek te schrijven. How to Lose Friends & Alienate People, de verfilming van Youngs gelijknamige boek (waarin Vanity Fair tot Sharps Magazine is gedoopt), buit de tenenkrommende missers aardig uit. De botsing tussen Youngs directheid en de Amerikaanse politiek-correcte manieren komt goed uit de verf, vooral in scènes tussen Young (gespeeld door komiek Simon Pegg) en zijn baas Clayton Harding (Jeff Bridges). De aantrekkingskracht van het boek lag in de schaamteloze manier waarop Young zijn karakterfouten beschreef. De film is minder oprecht; de journalist verandert van een vervelende lomperik in een integere vent met een hart van goud.