The Hurt Locker.
The Hurt Locker. ©

De Volkskrant tv-selectie van donderdag 12 oktober

Ersin in Wonderland | The Hurt Locker

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Hier zijn de Van Rossems
NPO 2, 20.30 uur

De broers en zus Van Rossem onderzoeken hoe Enschede de Tweede Wereldoorlog, het verlies van de textielindustrie en de vuurwerkramp te boven is gekomen. Naast industriële bouwwerken is ook veel moderne architectuur te zien.

Keuringsdienst van waarde
NPO 3, 20.25 uur

Wanneer mag kaas oude kaas heten? Marijn Frank komt erachter dat daarvoor geen wettelijke regels zijn. En waarom hanteren sommige merken de term 'natuurgerijpt'? Bestaat er dan ook zoiets als onnatuurlijk gerijpt?

Gouden Televizier-Ring Gala
NPO 1, 21.00 uur

Beste Zangers, Expeditie Robinson en Zondag met Lubach zijn de genomineerden voor de 52ste Televizier-Ring. Vooral voor Arjen Lubach is het een spannende avond: hij is als presentator ook genomineerd voor de Zilveren Televizier-Ster.

Ersin in wonderland
NPO 3, 21.00 uur

Journalist Ersin Kiris reist naar het Mexicaanse Acapulco. Ooit de favoriete badplaats van de sterren, maar sinds 2007 is het een chaotisch oord vol bendes en criminaliteit. Tegenwoordig is het de op een na gewelddadigste stad ter wereld.

Ik hoor alles - Vincent Bijlo
NPO 2, 22.55 uur

De blinde cabaretier Vincent Bijlo dreigt nu ook zijn gehoor te verliezen, maar dat is voor hem geen reden om in de slachtofferrol te schieten. In deze documentaire zijn Bijlo's enorme veerkracht en strijdbaarheid te zien.

2Doc: (T)error
NPO 2, 23.55 uur

Dat journalisten een FBI-operatie mogen volgen, gebeurt niet vaak. De buurman van journalist Lyric R. Cabral blijkt een dubbelleven te leiden als FBI-informant. Hij moet vriendschap sluiten met ene Ali Al-Akili om te zien wat hij van plan is.

The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008)
Veronica, 20.30-23.10 uur.

Terwijl het in moderne oorlogsfilms dikwijls om de zinderende verveling gaat die zich tijdens de missie van militairen meester maakt, is er in het tussen docudrama en thriller schakelende The Hurt Locker geen stilzitten bij. Ruim twee uur lang zijn we in de puinhopen van Irak op pad met een team explosievenopruimers. De film vertelt niet zozeer een verhaal, maar bestaat uit een reeks scènes die zijn gestoeld op een zeldzaam goed opgebouwde spanning. Cameravoering, montage en regie zijn er vanaf de eerste minuut op gericht de kijker te laten beleven wat de Amerikanen beleven in een vreemde omgeving, omgeven door burgers van wie ze niet weten of die hun goed- of slechtgezind zijn, sluipschutters en bommen.

Van de ogenschijnlijke hoofdrolspeler Guy Pearce is 10 minuten na het begin van de film niets meer over, dankzij de bom die hij onschadelijk moest maken. Dan zit je bij elke volgende operatie wel op het puntje van je stoel, zeker wanneer zijn opvolger (Jeremy Renner) weliswaar al 873 bommen heeft geneutraliseerd, maar ook onverantwoorde risico's neemt.

The Hurt Locker is een mijlpaal in het oeuvre van Kathryn Bigelow. Niet alleen won ze als eerste vrouw in de geschiedenis de Oscar voor beste regie, ook markeerde de film voor haar een omslag van genrefilms naar een journalistiekere benadering van cinema. Met opvolgers Zero Dark Thirty, over de uitschakeling van Osama bin Laden, en het recente Detroit, over de rassenrellen van 1967, heeft ze een officieuze trilogie over Amerika in oorlogstijd gemaakt.

Horrible Bosses (Seth Gordon, 2011)
Net 5, 20.30-22.30 uur

Onder leidinggevenden zouden psychopaten ruimer zijn vertegenwoordigd dan elders. De meedogenloze leidinggevende, de nymfomane tandarts en de cokeverslaafde nietsnut zijn in Horrible Bosses het vleesgeworden kwaad. De film is de zoveelste loot aan de 'gross out'-komedieboom, met komedies zoals The Hangover, bedoeld voor een volwassen publiek en drijvend op (verwijzingen naar) seks en viezigheid. Lang niet allemaal even leuk, maar het enthousiasme waarmee cast en crew over de grenzen gaan heeft iets aanstekelijks. Vooral de doorgaans brave Jennifer Aniston, die hier als oversekste tandarts taal uitslaat waar een bootwerker zich nog voor zou schamen.