Techblog - Zelfgebouwde robot sorteert Lego

Het laatste nieuws, geruchten en roddel voor u bij elkaar geblogd door de specialisten van de Volkskrant.

Berichten

Bekijk nieuwe update(s).
  1. Robot sorteert Lego

    Spelen met Lego is leuk, maar het door ouders vaak verplichte sorteren van al die kleurige onderdelen is een stuk minder. En helemaal vervelend wordt het als je handelt in Lego. Jacques Mattheij is zo iemand: hij verdient geld met het inkopen, herbundelen en weer verkopen van onderdeeltjes. Een zelfgebouwde sorteermachine moet nu het vuile werk opknappen, zo schrijft hij op zijn blog.

    Het apparaat maakt gebruik van kunstmatige intelligentie die al lerend steeds beter moet gaan werken. De eerste stappen zijn gezet, blijkt uit dit filmpje: kilo’s Legoblokjes worden via de lopende band langs een camera geleid, de computer begint met het classificeren ervan, waarna de eerste onderdelen in de juiste bak vallen... (LV)

  2. Retrogamen in 16 bit

    Jaren negentig-nostalgie ten top: Nintendo brengt een miniversie van de Super Nintendo spelcomputer uit 1992 op de markt. Deze zogenoemde SNES Classic Mini heeft 21 games ingebouwd, waaronder de oude bekenden Donkey Kong Country, the Legend of Zelda en Super Mario Kart. Verder worden er twee controllers meegeleverd waarmee de games op een tv kunnen worden gespeeld. Het retroapparaat komt in september op de markt. Europese prijzen zijn nog niet bekend; in de VS gaat hij 80 dollar kosten. Vorig jaar lanceerde Nintendo al een miniversie van de voorganger van de SNES. Deze was mateloos populair: in een paar maanden werden er 2,3 miljoen van verkocht aan de gelukkigen die er een te pakken wisten te krijgen. (LV)

  3. Vliegdekschip met Windows XP

    Een slordige vier miljard euro, zoveel heeft het splinternieuwe vliegdekschip Queen Elizabeth van de Britse marine gekost. Aan boord bevinden zich computers die draaien op het sterk verouderde en niet meer ondersteunde besturingssysteem Windows XP, zo zagen journalisten van verschillende Britse media tot hun verbazing bij een rondleiding over het schip. Het heeft in Groot-Brittannië geleid tot zorgen over de beveiliging van het schip tegen cyberaanvallen. Maar volgens de Britse minister van Defensie Michael Fallon is er niets aan de hand. ‘Het is natuurlijk niet het systeem zelf dat kwetsbaar is, maar de beveiliging eromheen.’ Om dit te waarborgen zal het schip een team cyberspecialisten aan boord hebben.

  4. In de loop van dit jaar stopt Google met het ‘lezen’ van e-mailberichten in de consumentenversie van haar e-mailapplicatie Gmail. Het bedrijf doet dit momenteel om gepersonaliseerde advertenties aan te kunnen bieden, aldus een verklaring.

    Doel is volgens Google om het Gmail-beleid ‘op één lijn te brengen’ met dat van andere producten. Er bestaat volgens Bloomberg op dit moment een verschil tussen de zakelijke en de consumentenversie van Gmail, hetgeen voor verwarring zou zorgen bij klanten. Advertenties zullen na de aanpassing alleen nog worden weergegeven op basis van voorkeuren van gebruikers, niet op basis van de inhoud van e-mails.

    Het scannen van e-mails in Gmail-accounts die toebehoren aan bedrijven en overheidsinstellingen, stopte al in 2014. Er werd toen geen reden gegeven voor de beslissing. Volgens Google gebruiken zo’n 1,2 miljard mensen de e-maildienst van het bedrijf.

  5. Tesla wil de muziek in

    Tesla wil zijn eigen muziekstreamingdienst opzetten. Daarom praat de autobouwer met muzieklabels. Dat melden techsite Recode en persbureau Bloomberg.

    Het zou de bedoeling zijn dat elke Tesla straks standaard wordt geleverd met de eigen streamingdienst. Een eerste versie daarvan zal wellicht lijken op streamingdienst Pandora, waarin de gebruiker 'radiostations' kan aanmaken die alleen muziek van een bepaalde artiest spelen.

    Tesla werkt op dit moment samen met bestaande streamingdiensten. In Europa, Hongkong en Australië zit Spotify in de auto's, in de Verenigde Staten en Canada gebruiken Tesla-bezitters Slacker. Wereldwijd gebruiken miljoenen mensen een streamingdienst: Spotify zegt minstens 50 miljoen betalende gebruikers te hebben. Bij Apple is dag not veel hoger: 27 miljoen mensen betalen om via Apple muziek te kunnen luisteren.

    'Wij vinden het belangrijk om onze klanten in de auto een uitzonderlijke ervaring te bezorgen, daaronder valt het luisteren naar muziek die ze willen horen via de dienst van hun keuze', aldus een woordvoerder van het bedrijf. De nieuwste Tesla komt deze zomer uit. Het bedrijf heeft zo'n 400.000 bestellingen voor Model 3, zoals de auto heet, binnengekregen.

  6. Iphone tien jaar oud

    Precies tien jaar geleden kwam de iPhone op de markt. Niemand zal hebben bevroed hoe dit kleine apparaat niet alleen de wereld zou veranderen, maar ook zijn bedenker Apple. The Wall Street Journal heeft de nauwelijks te overschatten invloed van de iPhone inzichtelijk gemaakt in een aantal grafieken. Zo wordt de iPhone afgezet tegen andere iconische producten zoals de Toyota Corolla, de Zippo, de Barbiepop en de Sony Playstation waar het gaat om aantallen verkochte producten. Maar bovenal wordt duidelijk hoe Apple de afgelopen tien jaar is gegroeid, in alle opzichten.

  7. Fietsslot blokkeert mobieltje

    Appjes die het mobieltje blokkeren tijdens het fietsen zijn er al langer, maar het grote probleem is dat deze op vrijwillige basis werken. Je kan de app namelijk gemakkelijk van je telefoon verwijderen. KPN brengt nu samen met Veilig Verkeer Nederland een ‘slim fietsslot’ op de markt dat een stuk dwingender is. Het slot blokkeert een mobiele telefoon zodra de fiets van het slot gehaald wordt, met uitzondering van 112. Nadat de fiets met behulp van een app op slot is gezet, kan de bezitter weer naar hartenlust Whatsappen, Instagrammen of Snapchatten. De zogenoemde Safe Lock moet eind dit jaar voor zo’n 100 euro in de schappen liggen, in eerste instantie alleen voor Android. (LV)

  8. Internet kan nog stuk sneller

    Negen op de tien Nederlandse huishoudens hebben toegang tot een verbinding van minstens 100 Mbit/s, terwijl slechts zo’n 35 procent daar ook daadwerkelijk gebruik van maakt. De resterende 55 procent kan dus nog over naar een sneller abonnement, maar heeft daar blijkbaar geen behoefte aan. Verder blijkt volgens brancheorganisatie Nederland ICT dat Nederlanders gemiddeld per dag 32 MB mobiele data verbruiken, ten opzichte van 20 MB een jaar eerder. Ook worden er thuis steeds meer apparaten op het wifi-netwerk aangesloten. (LV)

  9. Gesponsorde liedjes in Spotify

    Spotify test momenteel een nieuw onderdeel in zijn populaire muziekdienst: gesponsorde liedjes. Het idee is dat platenmaatschappijen betalen om hun liedjes te laten opduiken op specifieke afspeellijsten, zolang die songs daarin passen. Een populaire playlist van Spotify is Discover Weekly, een gepersonaliseerde bundel songs. De gesponsorde songs zouden alleen in de gratis versie moeten gaan opduiken en kunnen voor het nog altijd verlieslijdende Spotify een zeer welkome extra bron van inkomsten zijn. (LV)

  10. Liever makkelijk dan veilig

    Bedrijven, overheden en burgers wapenen zich niet snel genoeg tegen de groeiende digitale dreigingen. Dat staat in het Cybersecuritybeeld Nederland 2017. Volgens het rapport van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) wordt het gat tussen dreiging en maatregelen eerder groter dan kleiner.

    Zowel thuis als op het werk kiezen mensen vaak de snelste oplossing en niet de veiligste. Aparte aandacht is er voor het Internet of Things. Allerlei apparaten die aan internet hangen hebben volgens de onderzoekers doorgaans geen goede beveiliging en zijn daardoor te misbruiken.