Techblog - Oplopend verlies Snap, onbegrijpelijke app en onverkoopbare brillen

Het laatste nieuws, geruchten en roddels over tech, internet en gadgets voor u bij elkaar geblogd door de specialisten van de Volkskrant.

Berichten

Bekijk nieuwe update(s).
  1. Pakhuis onverkochte Snap-brillen

    Snap, het moederbedrijf van Snapchat, heeft er wel eens lekkerder voorgestaan. De laatste kwartaalcijfers stelden beleggers zwaar teleur. Weliswaar groeide de omzet flink, maar de verliezen stegen nog veel harder. Het kwartaalverlies bedroeg maar liefst 443 miljoen dollar (382 miljoen euro), meer dan het dubbele van de omzet. Extra pijnlijk: Snap heeft 40 miljoen dollar (34,5 miljoen euro) moeten afschrijven op een paar honderdduizend onverkoopbare brillen. Rond de beursgang presenteerde het bedrijf van topman Spiegel zich nog trots als ‘camerabedrijf’.

    Ook pijnlijk is dat het aantal nieuwe gebruikers niet meer zo groeit als voorheen. Snap heeft duidelijk last van rivaal Facebook, dat – met succes – het een na het andere onderdeel van Snapchat kopieerde in Facebook en Instagram. En pijnlijk moment nummer drie: Evan Spiegel geeft toe dat de gebruiksvriendelijkheid van zijn onder tieners populaire app te wensen over laat. Er komt dus een geheel nieuw design. De koers is inmiddels zo gezakt dat de Chinese internetgigant Tencent - eigenaar van chatapp WeChat - zijn aandeel in Snap heeft vergroot naar ongeveer 12 procent. (LV)

  2. Facebook gaat wraakporno tegen

    Facebook neemt nieuwe maatregelen om de ongewenste verspreiding van naaktfoto’s een halt toe te roepen. Het bedrijf test in Australië een technologie die al langer door de politie wordt gebruikt om kinderporno op te sporen. Van afbeeldingen wordt een zogenoemde ‘hash’ gemaakt, een unieke code. Gebruikers wordt, nadat ze contact hebben opgenomen met een speciale overheidscommissie, gevraagd een eigen naaktfoto in Messenger naar henzelf te sturen. Facebook vertaalt die vervolgens naar een unieke code. Deze is niet terug te leiden tot de foto. Op het moment dat de foto ergens opduikt, kan deze worden geblokkeerd.

    Op Facebook zelf worden naaktfoto’s al langer automatisch geblokkeerd, maar op Messenger is dat nog niet het geval. Het klinkt contra-intuïtief om een naaktfoto in Messenger te zetten teneinde de verspreiding van naaktfoto’s tegen te gaan. Toch zijn privacyspecialisten enthousiast. Als het een succes wordt, zal het worden uitgebreid naar andere landen. (LV)

  3. Twitter verdubbelt naar 280 tekens

    Twitter-gebruikers hebben meer ruimte gekregen voor hun diepste zielenroerselen. Dat heeft het technologiebedrijf dinsdag bekendgemaakt. De maximale lengte van een tweet gaat definitief naar 280 tekens, voor iedereen.

    Twitter had de dubbele lengte in de afgelopen weken al uitgeprobeerd met een kleine groep mensen. Op basis daarvan is besloten dat de beschikbare lengte nu voor iedereen wordt verdubbeld. Volgens Twitter zijn de proefpersonen alleen in het begin lange lappen tekst gaan plaatsen, uit nieuwsgierigheid. De meeste tweets bevatten nog steeds 140 tekens of minder. Vijf procent van de berichten is langer dan 140 tekens. En maar een op de vijftig tweets is langer dan 190 tekens.

    Sms-lengte
    Het bedrijf was bang dat Twitteraars aan de traditionele lengte niet genoeg hebben om hun boodschap kwijt te kunnen. Ze schrappen belangrijke woorden of besluiten zelfs om hun boodschap maar helemaal niet te plaatsen, vreest Twitter. De uitbreiding moet gebruikers stimuleren om meer op het platform te zetten en meer op anderen te reageren. Meer gebruikers moeten adverteerders lokken. Twitter groeit nog wel, maar het gaat beleggers niet snel genoeg. Het medium heeft te maken met hevige concurrentie van nieuwkomers als Snapchat en Instagram.

    De verdubbeling is voor tweets in alle talen behalve het Japans, het Koreaans en het Chinees. In die talen staat één Twitter-teken gelijk aan een lettergreep of zelfs een heel woord. Oorspronkelijk was het maximum van 140 tekens gebaseerd op sms-jes die maximaal 160 tekens lang konden zijn. Twitter gebruikte 140 tekens daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam.

  4. Hololens in Nederland

    Het heeft even geduurd, maar nu is de Hololens van Microsoft ook officieel in Nederland verkrijgbaar. De zogenoemde mixed reality-bril is niet bedoeld voor de consumentenmarkt, wat de prijs ook duidelijk maakt. Er is een versie voor ontwikkelaars van 3299 euro en een versie voor commercieel gebruik voor 5489 euro. Microsoft noemt op zijn blog diverse voorbeelden van gebruik op de werkvloer. Ford gebruikt de bril bijvoorbeeld voor het vermengen van hologrammen met kleimodellen in het ontwerpproces van nieuwe auto’s. Microsoft concurreert in deze markt met onder andere Metavision. Diens Meta2-bril is echter wel een stuk goedkoper: 1495 dollar in de VS. (LV)

  5. Hitler drukt zijn snor in Wolfenstein II

    Amerika's beroemde eenmansleger William 'B.J.' Blazkowicz neemt in een nieuwe game opnieuw de wapens op tegen de nazi's. In Wolfenstein II: The New Colossus hebben die verderfelijke Duitsers de Verenigde Staten veroverd en zit anno 1961 Adolf Hitler in het Witte Huis. Die is dan 72 jaar oud en niet helemaal meer compos mentis.

    Mooie verhaalvondst, maar wel een met een levensgroot probleem: in het Duitsland anno hier en nu zijn nazisymbolen (aangeduid met 'erfassungsfeindlichen Symbolen') in games taboe. Een spel dat swastika's laat zien of Hitler laat opdraven kan een verschijningsverbod worden opgelegd. In de grote Duitse markt voor games is dat een pijnlijke aderlating.

    De Amerikaanse uitgever Bethesda heeft voor dit dilemma een originele uitweg gevonden. Het liet ontwikkelaar MachineGames in de versie voor Duitsland en Oostenrijk de snor van Hitler afscheren. Hitler wordt ook niet aangeduid met zijn naam of Mein Führer, maar wordt simpelweg kanselier genoemd (het Duitse equivalent van de minister-president).

    De Britse boulevardpers smult van de ingreep: 'HAIR HITLER' kopt de Daily Mail. En er is meer ophef over de game: in Wolfenstein II zit een scene waarin Hitler - met of zonder snor - een Amerikaanse acteur neerschiet, tijdens een audiëntie. Zijn naam? Ronald. Volgens sommigen zijn er aanwijzingen dat de makers hier Ronald Reagan bedoelen. (PvA)

  6. Doorzichtige knijptelefoon

    HTC heeft twee nieuwe varianten van zijn eerder dit jaar geïntroduceerde knijptelefoon U11: een kleinere en goedkopere U11 Life en de grotere U11+. Deze laatste heeft een 6 inch-scherm, smallere randen om het scherm en een grotere batterij. Opvallend is verder een nieuwe kleur: doorzichtig zwart. Het toestel komt vanaf december op de markt voor 799 euro. De Life – met Android 8.0 - kost 349 euro. (LV)

  7. Aibo is terug

    Het gerucht zong al een tijdje rond, maar nu is het officieel: Sony’s iconische robothondje Aibo is na jarenlange afwezigheid terug, in een nieuwe versie. De eerste Aibo kwam al in 1999 op de markt en was binnen twintig minuten na lancering uitverkocht. Er waren tweeduizend hondjes in de VS beschikbaar en drieduizend in Japan. De nieuwste incarnatie ziet er een stuk minder robotachtig uit en kan ook veel meer dan zijn illustere voorgangers.

    Aibo heeft een groter arsenaal aan bewegingen en past zich, dankzij deep learning, ook aan zijn baasje aan. Volgens Sony ontstaat zo een speciale band tussen baasje en hond. En dat allemaal zonder haren op de bank en poep in de tuin. Het beestje is vooralsnog alleen in Japan beschikbaar, voor omgerekend 1500 euro, plus maandelijkse abonnementskosten. (LV)

  8. Hamburger-gate

    Bij Google zijn ze vandaag even niet bezig met zelfrijdende auto’s, kunstmatige intelligentie en de problemen met het beeldscherm van de nieuwe Pixel-smartphone.

    Iedereen bij het concern heeft maandag alles uit zijn handen laten vallen om te werken aan een betere hamburger-emoji. Hierover was afgelopen weekend discussie ontstaan op Twitter. Google legde het plakje kaas van zijn hamburger (eigenlijk cheeseburger dus) onder het plakje vlees. Helemaal fout natuurlijk.

    Apple deed het beter, net als Microsoft, al hebben deze techreuzen het blaadje sla weer op een andere plaats liggen. Daarop ontstond een levendig twistdraadje over hoe een hamburger (cheeseburger) eigenlijk belegd dient te worden, en waarom dat dan niet in emoji’s is terug te zien.

    Maandag bewees Google-directeur Sundar Pichai dat hij de juiste prioriteiten weet te stellen. Op Twitter kondigde hij aan dat iedereen bij Google aan het werk is gezet om hamburger-gate op te lossen.

    Al dient de volgende kwestie zich al weer aan, aldus The Verge: hoe Google denkt dat een biertje eruitziet, dat kan dus echt niet. [BvdW]

  9. Genant WhatsAppje kan worden verwijderd

    Het snelle karakter van media als WhatsApp kan tegelijkertijd ook het nadeel zijn: berichten of foto’s die onnadenkend zijn verstuurd. Daar heeft WhatsApp nu eindelijk wat op gevonden.

    In de komende update van de berichtenapp, die geleidelijk voor iedereen beschikbaar zal komen, zit een functie waar al tijden om wordt gevraagd: het verwijderen van berichten. Nu kon dit al langer, maar alleen voor de verzender zelf. Die maatregel was dus puur kosmetisch, om eigen blunders niet meer onder ogen te hoeven komen. Of om meekijkende huisgenoten om de tuin te leiden.

    Tot nu toe gold: eenmaal verstuurd is definitief verstuurd. Voortaan krijgen spijtoptanten van WhatsApp zeven minuten de tijd om een bericht terug te trekken. Die tijdsspanne is overigens geen garantie. Als de ontvanger voor die tijd het bewuste bericht al heeft geopend, is het leed natuurlijk al geschied. Maar als het goed gaat, ziet de ontvanger alleen nog de mededeling dat een bericht is verwijderd. Dat geldt zowel voor groepsgesprekken als voor een-op-eengesprekken.

    Verder moeten beide partijen de laatste versie van de dienst hebben geïnstalleerd. Op dit moment hebben weinig mensen de nieuwe functie nog voorbij zien komen, maar naar verwachting zal WhatsApp de langgekoesterde wens de komende tijd in rap tempo voor zijn gebruikers uitrollen. Daarmee volgt de meest gebruikte berichtendienst onder meer Gmail, dat de terugtrekfunctie zo’n twee jaar geleden introduceerde. (LV)

  10. Kaspersky: Tinder is niet veilig

    Beveiligingsbedrijf Kaspersky, dat de laatste tijd zelf zwaar onder vuur ligt vanwege vermeende banden met de Russische overheid, waarschuwt voor de onveiligheid van een aantal datingapps, waaronder Tinder. De onderzoekers wijzen op een aantal risico’s. De eerste is dat het vrij eenvoudig is om te achterhalen wie er achter een anoniem profiel zit. Mensen geven te gemakkelijk informatie vrij, waardoor een Tinder-profiel gemakkelijk is te koppelen aan bijvoorbeeld een LinkedIn-account. Met bijbehorende risico’s zoals stalking. Een ander probleem van verschillende apps is dat het mogelijk is om de locatie van gebruikers te achterhalen. Tot slot maken applicaties, waaronder ook weer Tinder, gebruik van onbeveiligde http-verbindingen bij het uploaden van foto’s. Kaspersky raadt daarom ook aan om geen gebruik te maken van openbare wifi-netwerken. (LV)