SOS-functie instellen op je smartphone, hoe nuttig is dat?
© ANP

SOS-functie instellen op je smartphone, hoe nuttig is dat?

Duizenden bezorgde ouders delen sinds de vondst van het lichaam van Anne Faber massaal Facebookposts over het instellen van de SOS-functie op smartphones. De eigenaar van de telefoon kan zo in geval van nood simpel en snel de hulpdiensten inschakelen of een bericht versturen met locatiegegevens naar vooraf ingestelde contactpersonen.

Anne Faber maakte iets meer dan twee weken geleden een fietstocht en kwam niet meer thuis. Haar lichaam werd vorige week bij Zeewolde gevonden en een verdachte is opgepakt. Veel ouders maken zich zorgen over de veiligheid van hun eigen kinderen en laten weten dat ze de SOS-functie zelf en bij hun kinderen hebben aangezet.

Gebruikers van de twee meest voorkomende smartphonemerken in Nederland, Apple en Samsung, kunnen de SOS-functie inschakelen bij de instellingen. Bij Samsung treedt deze vervolgens in werking door drie keer snel de aan/uit-toets in te drukken, bij Apple moet er vijf keer snel worden gedrukt. Samsungtoestellen vanaf het Galaxy S4-model versturen een bericht met daarbij de locatie, foto's en een geluidsopname naar van tevoren geselecteerde contactpersonen. iPhones die op iOS11 draaien, bellen automatisch het noodnummer. Daarnaast ontvangen SOS-contactpersonen een bericht met locatiegegevens. Deze mensen krijgen ook een melding als de locatie verandert. Verder kan een waarschuwingsgeluid worden ingeschakeld dat belagers moet afschrikken.

Alle manieren om 112 te bereiken in situaties waarin iedere seconde telt, daar zijn wij hartstikke voor

woordvoerder van de Landelijke Eenheid politie

'Alle manieren om 112 te bereiken in situaties waarin iedere seconde telt, daar zijn wij hartstikke voor', zegt een woordvoerder van de Landelijke Eenheid van de politie. Hij benadrukt wel dat een telefoongesprek noodzakelijk is waarin de beller uitlegt wat hij nodig heeft. 40 procent van alle telefoontjes die de alarmcentrale binnenkrijgt, valt namelijk onder misbruik. Het gaat dan om broekzoekbellers, kinderen en mensen die niks terugzeggen. 'Broekzakbellers maken het voor ons heel lastig. Bij geen reactie ondernemen wij geen actie.'

Tenzij de medewerker van de telefooncentrale op basis van omgevingsgeluiden of onderbuikgevoel denkt dat het om een serieuze melding gaat. 'In zo'n geval is bij wet bepaald dat we een sms moeten sturen met de vraag of we de locatie van de melder mogen uitpeilen. Als diegene daar niet op reageert, moeten we een heel sterke onderbouwing hebben bij de officier van justitie om de telefoon te mogen uitpeilen. Dat zijn verregaande opsporingsmiddelen die we niet zomaar mogen inzetten.' Bij de alarmcentrale wordt niet geregistreerd of een melding binnenkomt via de SOS-functie van smartphones.

Als er alleen een noodbericht binnenkomt zonder alarmerend geluidsfragment, zullen we echt aanvullende vragen stellen

Woordvoerder van de politie

Als een van de SOS-contactpersonen een alarmerend bericht ontvangt en de hulpdiensten inschakelt, zal de politie altijd vragen of een spraakbericht en locatie zijn meegestuurd. 'De politie rijdt liever negen keer te veel dan een keer te weinig langs.' Maar de woordvoerder waarschuwt opnieuw voor broekzakmeldingen. 'Als er alleen een noodbericht binnenkomt zonder alarmerend geluidsfragment, zullen we echt aanvullende vragen stellen. Zo'n SOS-bericht kan je versturen vanuit je broekzak. Een telefoongesprek blijft de meest betrouwbare manier.'