Photoshop in turbostand: computer creëert zelf akelig echte nepberoemdheden
© Nvidia

Photoshop in turbostand: computer creëert zelf akelig echte nepberoemdheden

Is het een echt persoon of een door een computer gecreëerde nepberoemdheid? Het antwoord op deze vraag is sinds deze week bijzonder lastig te geven, zo natuurgetrouw zijn de door algoritmes gecreëerde beelden van chipmaker Nvidia.

De kunstmatige intelligentie-machine van Nvidia werd in eerste instantie gevoed met afbeeldingen van dertigduizend echte beroemdheden, onder wie ook Nederlanders als Sylvie Meis en Rafael van der Vaart. Daarna begon het intensieve en zware rekenwerk. Het zogenoemde generative adversarial network (GAN) van Nvidia (maker van onder meer grafische kaarten en chips) is nu in staat om afbeeldingen te genereren die in veel gevallen niet van echte personen of objecten zijn te onderscheiden.

Surrealistisch

Het idee achter zo'n netwerk is dat er twee algoritmes tegelijk aan het werk gaan. Het ene maakt een zo realistisch mogelijke afbeelding van een mens of object, terwijl het andere beslist of die afbeelding echt of nep is. Die twee algoritmes halen zo, al strijdend, het beste in elkaar naar boven en zorgen er gezamenlijk voor dat de gemaakte afbeeldingen steeds natuurgetrouwer worden.

Dergelijke GAN's zijn niet nieuw, maar Nvidia claimt een doorbraak te hebben bewerkstelligd omdat nu voor het eerst foto's op hoge resolutie van mensen, landschappen en objecten worden gemaakt die niet van echt zijn te onderscheiden. Overigens gaat dit nog lang niet altijd goed, zo bewijst de video die Nvidia van het project heeft gemaakt. Sommige 'celebrities' zien er nog steeds merkwaardig uit, met vervormde hoofden of surrealistische kapsels.

'Ongekend'

De onderzoekers halen in hun studie andere recente GAN-pogingen aan waarbij de resultaten een stuk minder indrukwekkend zijn. Dit is niet alleen bij gezichten het geval, maar ook bij foto's van bijvoorbeeld denkbeeldige slaapkamers. Waar Nvidia zeer realistische foto's weet te maken, daar lijken de voorgangers soms meer op een schilderij van Van Gogh, met scheve bedden en muren.

Het verschil met eerdere pogingen is volgens Nvidia de geleidelijke opbouw van beelden. De onderzoekers startten met een lage resolutie en voegden vervolgens steeds meer details toe gedurende het trainingsproces. Met als uiteindelijk resultaat foto's van 1024 bij 1024 pixels van, aldus Nvidia, 'ongekende kwaliteit'. Eric Postma, hoogleraar kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Tilburg beaamt dit: 'Zo realistisch heb ik ze nog niet eerder gezien.'

Games

Met dergelijke levensechte beelden zijn praktische toepassingen denkbaar zoals het gebruik in games of reclames. Het photoshoppen van echte mensen zal dan niet meer nodig zijn; de machine doet zijn werk.