Nieuwswebsites weigeren bezoekers met adblockers
© THINKSTOCK

Nieuwswebsites weigeren bezoekers met adblockers

Media boycotten advertentieweigeraars

Nieuwswebsites weren sinds kort bezoekers die adblockers hebben geïnstalleerd.

Ook in Groot-Brittannië is het eerste schaap over de dam: de website van City A.M., een krant voor Londen en omstreken, weigert nog langer bezoekers toe te laten die software gebruiken die advertenties tegenhoudt. Al eerder gingen Amerikaanse en Duitse dagbladen over tot een boycot van zogeheten 'adblockers'. City A.M. spreekt van een proef. Alleen gebruikers van de Firefox-browser krijgen de melding dat ze leesbare content krijgen als ze hun advertentiewisser uitschakelen.

City A.M. weigert nog langer bezoekers toe te laten die software gebruiken die advertenties tegenhoudt

City A.M. trekt maandelijks 1,2 miljoen bezoekers. Circa 8 procent gebruikt Firefox. Eenvijfde daarvan heeft een adblocker geïnstalleerd. Daarmee zou het gaan om 92 duizend bezoekers. Een week geleden kondigde Bild Zeitung aan dat het geen bezoekers meer zou dulden die reclame versmaden. De uitgever stelt deze groep voor de keuze om de software uit te schakelen of 2,99 euro per maand te betalen voor een advertentievrije website. Meer dan 30 procent van de Duitsers surft met een adblocker. Wereldwijd is dat rond de 5 procent. Het gebruik van adblockers is toegenomen sinds de introductie vorige maand van de nieuwe versie van Apples besturingssysteem voor iPhones en iPads. Dat iOS 9 stelt programmeurs in staat apps te maken die delen van een webpagina afdekken. Er zijn al 'content blockers' die de commentaren onder een artikel tegenhouden of de verwijzingen naar Facebook en Twitter.

Volgens Apple helpen de content blockers gebruikers aan een betere internetervaring

Volgens Apple helpen de content blockers gebruikers aan een betere internetervaring. Uit onderzoek is gebleken dat de webpagina's van nieuwssites gemiddeld 3 seconden sneller op het scherm staan van een smartphone. De meeste adblockers voorkomen dat websites een bezoeker volgen op zijn trektocht over het web. Daarmee brengen websites de interesses van een websurfer in kaart, informatie die gewild is bij adverteerders. De adblocker wordt daarom ook aangeprezen als privacybeschermer.

Niet alleen kranten als City A.M., Bild en The Washington Post nemen stappen tegen het verschijnsel. Het Amerikaanse zakenmagazine Forbes boycot ook advertentieweigeraars. Christian van Thillo van De Persgroep, de Vlaamse uitgever van onder meer de Volkskrant, zint op een juridisch verbod op adblockers.