Sommigen nemen de bochten wel heel scherp in Forza Motorsport 6.
Sommigen nemen de bochten wel heel scherp in Forza Motorsport 6. © Turn 10

Game van de week: Forza Motorsport 6, een parade van pin-ups op wielen

Realisme staat hoog in het vaandel van de meeste autosimulatoren. Dat kán botsen met de bestuurbaarheid van die virtuele asfaltvreters. Hoe is de wegligging van Forza Motorsport 6?

Wat moet Jeremy Clarkson zwaar boeten voor de oplawaai die hij een BBC-producent verkocht toen er begin dit jaar na een dag van tv-opnamen voor Top Gear geen warm bord eten voor hem klaar stond. Hij werd ontslagen door de BBC, kreeg een politieonderzoek aan zijn broek en moet nu met de 'hamster' (Richard Hammond) en 'captain Slow' (James May) een autoprogramma maken voor Jeff Bezos van Amazon.com - nota bene een yank.

En dan is Clarkson ook niet meer te horen als commentator in Forza Motorsport 6, de autosimulator voor de Xbox One. Kennelijk wilde ook Microsoft zich niet met 's werelds beroemdste petrolhead met het korte lontje, uit vrees voor een kopersboycot.

De hamster en kapitein Traag zijn wel te beluisteren in Forza 6 (hoewel zij zijn opgestapt bij de BBC), net als er andere elementen van Top Gear zijn te vinden. Zoals de Stig (de huiscoureur van het programma) en de racebaan van Top Gear op Dunsfold Park Aerodrome, een vliegbasis in Dunsfold, in Surrey (Verenigd Koninkrijk).

Dunsfold is ook een van de circuits waarop een noviteit in Forza 6 is te vinden, de levensechte 3D-plas - een regenpoel die auto's korte tijd onbestuurbaar kan maken. Jammer dat dit gevalletje aquaplaning maar op twee plekken in de game is te vinden.

Tien jaar

Forza Motorsport 6 is voor de rest gebleven wat het al tien jaar is - een van de beste racesimulatoren die er op een spelcomputer te vinden zijn en een parade van pin-ups op wielen. Groot zijn de verschillen niet met de versie die verscheen bij de introductie van de Xbox One twee jaar geleden. Ontwikkelaar Turn 10 Studios heeft zijn eigen werk geperfectioneerd.

Er valt nog meer te kiezen in Forza 6 dan ooit: 460 (!) auto's tegen 200 in 2013, 26 racebanen in plaats van 17 tracks en online races tegen liefst 23 andere virtuele coureurs. In dit spel kun je blijven rijden tot je minder dan een ons weegt. Forza 6 is ook autoporno: ze zien er mooier uit dan in de glossy reclamefolders van de fabrikanten.

Voor een paar tientjes kun je je virtuele garage volstoppen met modellen waar zelfs Jeremy Clarkson (geschat persoonlijk vermogen: 45 miljoen euro) alleen maar kan van dromen en die minderbedeelden alleen als poster aan de muur hebben hangen.

Er zijn krankzinnige combinaties mogelijk: je kunt in de 2016 Mazda MX-5 racen tegen een roedel originele Mini Cooper S's uit 1965. (En verliezen).

Tijdreizen

Forza 6 biedt nu nog meer dan voorheen de perfecte balans tussen de werkelijkheid en een simulatie. Coureurs kunnen het zich zo moeilijk maken als ze zelf willen, door stuur-, koppelings- en remhulpjes uit te zetten. Echte racers zullen ook hun neus ophalen voor de briljante optie om terug te gaan in de tijd. Druk op de Y-knop en het spel 'rijdt achteruit' tot een punt waar je nog wel aan kop lag, of nog niet over de kop sloeg.  

Wie zijn ego wil ontzien kan online races vermijden en het op zijn eigen spelcomputer opnemen tegen 'drivatars' - virtuele spelers die rijden als mensen, niet als onverslaanbare robotcoureurs. Sterker nog, een drivatar kan het rijgedrag kopiëren van echte gamers tegen wie je wel hebt gereden - met alle gebreken (of zonder).

Misschien is het handig om vrienden te waarschuwen als je tegen hun drivatar hebt gereden én verloren. Omdat ze zich anders zullen afvragen waarom je hen als een dolle Clarkson uit het niets een oplawaai verkoopt.

Au! Had je weer een koud buffet?
'Nee, je reed me gisteren de grindbak in, kl********.'

Forza Motorsport 6 (Turn 10 Studios/Microsoft)
Uitgebracht voor de Xbox One
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder