Fiets huren en op een willekeurige plek terugzetten? Daar is een app voor
© FlickBike

Fiets huren en op een willekeurige plek terugzetten? Daar is een app voor

Denk aan de ov-fiets, maar dan veel flexibeler. Nieuwe experimenten met deelfietsen in Amsterdam en Rotterdam maken het mogelijk om via een app voor een half uur een fiets te huren en hem terug te zetten waar je maar wil.

Het concept is overgewaaid uit Azië, waar het fenomeen erg populair is: een fiets lenen met een app. Los van elkaar zijn zowel in Rotterdam als Amsterdam twee initiatieven gestart. De anarchie van het oorspronkelijke wittefietsenplan heeft hierbij plaatsgemaakt voor de moderne techniek. In Rotterdam startte onlangs het van oorsprong Singaporese oBike en in Amsterdam begon deze week FlickBike. Deze startup heeft alvast duizend fietsen in de hoofdstad neergezet, verspreid over de stadsdelen.

Via een gratis app is op een kaart te zien waar de dichtstbijzijnde fiets is te vinden, waarna ze kunnen worden gereserveerd. Vervolgens wordt het slot door middel van het scannen van een QR-code geopend. De teller loopt totdat het slot weer handmatig wordt gesloten: de kosten bedragen 1 euro per half uur. Over een hele dag genomen is een ov-fiets goedkoper, maar deze moet weer worden teruggebracht op de locatie waar hij is gehuurd. Bij de FlickBike hoeft dat niet.

Nooit lekke band

Initiatiefnemer Vikenti Kumanikin zegt zich vooral te willen richten op Amsterdammers. 'Natuurlijk heeft bijna iedereen een fiets, maar er zijn genoeg situaties waarbij een leenfiets handig is: tram gemist, lekke band, noem maar op.' Om te voorkomen dat de leenfietsen na een paar dagen samenklonteren bij bijvoorbeeld Amsterdam CS of op de Dam, heeft FlickBike ook een bus rondrijden die er gedurende de dag voor moet zorgen dat alle fietsen netjes over de stad verspreid blijven. Bij evenementen, festivals, campussen en kantoorparken zullen er juist meer worden neergezet.

De van gezellige oranje mandjes voorziene stadsfietsen zijn overigens geen racemonsters. Door te trappen laadt de fietser zowel het elektronische slot als de verlichting op. Een geïntegreerd zonnepaneeltje zorgt voor de stroom als de fiets een tijd niet is gebruikt. Verder is de fiets voorzien van zogenoemde foam-banden - die niet lek kunnen - en een gps-chip waarmee hij altijd gelokaliseerd kan worden. Handig om de fietsen op de kaart te projecteren, maar het bedrijf hoopt zo ook diefstal te ontmoedigen.

Dag- en maandpas

FlickBike heeft genoeg geld van anonieme investeerders om de komende maanden uitgebreid te kunnen testen, zegt Kumanikin. Deze tijd wordt gebruikt om te zien of het prijsmodel klopt, maar ook om te zien of de leners zich houden aan parkeervoorschriften. De eerste FlickBikes zijn al gesignaleerd bij het Amsterdamse depot waar foutparkeerders worden gestald. Kumanikin wil dit nog even aankijken: 'We willen niet gelijk boetes gaan uitdelen, maar we houden het in de gaten.' Verder wil FlickBike naast een prijs per uur ook dagpassen (4 euro) en maandpassen (15 euro) introduceren.

In Rotterdam is de uurprijs van oBike lager (50 cent per half uur), maar moeten mensen wel een eenmalige borg van 79 euro storten. Voor het overige is het concept vergelijkbaar.