Consumentenbond raadt adblockers aan zolang sites nog massaal ongevraagd cookies plaatsen
© Thinkstock

Consumentenbond raadt adblockers aan zolang sites nog massaal ongevraagd cookies plaatsen

Zeker 65 procent van de grote Nederlandse websites overtreedt de cookiewet. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond onder ruim honderd populaire sites. Vooral webwinkels maken het bont.

Sitebeheerders zijn verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. De meeste mensen geven die blind en klikken de inmiddels bekende mededeling bij een eerste bezoek vaak ongelezen weg. Toch plaatsen veel sites al vóór die toestemming allerlei cookies. En dat mag niet. Volgens de Consumentenbond gaat 65 procent de fout in en plaatst zogenoemde trackingcookies voor advertentiedoeleinden.

Meestal gaat het daarbij om de reclamecookies van Google's advertentienetwerk (56 sites) en van Facebook (34 sites). Via deze cookies kunnen bedrijven als Google en Facebook consumenten overal volgen bij hun surftochten over internet en zo gerichte advertenties tonen.

Grootste boosdoeners

De grootste boosdoener uit de scan van de bond was webwinkel VidaXL met 38 trackers zonder toestemming. Onder de tientallen andere websites die vooraf geen toestemming vroegen, zijn ook grote namen als Coolblue, Delta, Eneco, Energiedirect, H&M en Zalando. Zij meldden pas ná het plaatsen van de cookies dat ze dit doen. HelloFresh en Parship informeerden bezoekers helemaal niet over het plaatsen van cookies.

Ook datingsites gingen de fout in. Vier ervan (Relatieplanet, Parship, Pepper en OKCupid) gaven het bezoek aan deze sites zonder toestemming - en dus illegaal - door aan Facebook.  Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond kwam al naar voren dat gezondheidswebsites commerciële cookies plaatsten zonder dat de bezoeker daar mee instemden. Inmiddels hebben zij hun cookiebeleid aangepast.

'Schandalig'

Hetzelfde geldt nu voor een aantal van de nieuw onderzochte sites, waaronder Coolblue, Energiedirect, Relatieplanet en Parship. Andere volharden echter in hun gedrag, zegt de bond. Dit geldt voor H&M, HelloFresh en Zalando, ondanks het feit dat zij beterschap beloofden. Een aantal buitenlandse sites, zoals streamingplatform Spotify, reageerden helemaal niet, terwijl webwinkel Amazon aan de Consumentenbond meldde niet onder Nederlandse wet te vallen. Bart Combée, directeur Consumentenbond, noemt het 'schandalig' dat zoveel websites zo slecht met de privacy omgaan.

De bond heeft daarom ook de toezichthouders Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geïnformeerd over de resultaten. Een woordvoerder van de ACM noemt de uitkomst van de steekproef 'teleurstellend', maar kan nog niet zeggen of ze ook in actie komt tegen de overtreders. Bij de gezondheidssites gebeurde dat eerder nog wel, maar hier ligt de privacy-inbreuk gevoeliger, aldus de woordvoerder. De AP heeft de afgelopen jaren al diverse onderzoeken gedaan naar het gebruik van trackingcookies waarmee persoonlijke profielen van consumenten in kaart worden gebracht. De AP heeft de resultaten van de Consumentenbond pas net binnen en kan nog niet zeggen of het stappen onderneemt.

Consumenten wordt ondertussen door de bond aangeraden adblockers te installeren om ongevraagde tracking tegen te houden.

UPDATE 16.35 Een woordvoerder van Zalando zegt niet te weten om welke cookies het precies gaat: 'We gingen er vanuit twee weken geleden al dusdanige aanpassingen te hebben gedaan dat we voldoen aan de wet'.