Netflix in Frankrijk
Netflix in Frankrijk © EPA

Brussel wil Netflix kunnen dwingen bij te dragen aan lokale producties

De Europese Commissie wil dat lidstaten meer mogelijkheden krijgen om de inhoud van online streamingdiensten als Netflix meer op de lokale markt aan te laten sluiten. In de praktijk betekent dit dat Netflix bijvoorbeeld gedwongen kan worden om een financiële bijdrage te leveren aan een Franse serie of een Nederlandse film.

Dat staat in een wetsvoorstel dat de Commissie woensdag heeft ingediend. Traditionele omroepen steken al gemiddeld 20 procent van hun jaarlijkse opbrengsten in de productie van lokale content, maar bij streamingdiensten is dit een schamele 1 procent. Door het aanbod beter te stroomlijnen, hoopt de Europese Commissie dat er uiteindelijk meer Europese producties zullen worden gemaakt, schrijft The New York Times.

Deze verplichting kan door lidstaten worden opgelegd aan on demand-diensten die in eigen land of in een andere lidstaat gevestigd zijn. In het laatste geval moet de dienst wel aantoonbaar gericht zijn op de lidstaat die de verplichting oplegt: doormiddel van lokalisering, advertenties of het aanbieden van specifieke locale content. De bijdrage kan dan worden gehaald uit de omzet die in deze lidstaat wordt gedraaid.

Geoblocking

De nieuwe regels maken onderdeel uit van het streven van de Europese Commissie om te zorgen voor zoveel mogelijk eenheid op de Europese digitale markt. Er zijn woensdag in dat kader nog meer nieuwe regels gepresenteerd. De uitvoerende tak van de Europese Unie wil bijvoorbeeld ook dat de bezorging van in het buitenland bestelde pakketjes goedkoper en efficiënter wordt. Op deze manier moet er een einde komen aan het zogenoemde geoblocking: het weigeren van bestellingen in het buitenland omdat dit hoge kosten met zich meebrengt.

Op dit moment kunnen de kosten van bestellingen in het buitenland oplopen tot soms wel vijf maal de prijs van een bestelling binnen de landsgrenzen, ongeacht de fysieke afstand. Behalve de hoge bezorgkosten vormen ook specifieke betalingsvoorwaarden en onduidelijke rechten voor veel mensen een belemmering om zaken in het buitenland te bestellen.

De Europese Commissie wil er nu voor zorgen dat de prijzen en aankoopvoorwaarden in alle Europese lidstaten naar elkaar toegroeien. Nationale consumentenorganisaties krijgen daartoe meer bevoegdheden. Bedrijven zullen echter niet worden verplicht om bestellingen in het buitenland mogelijk te maken.

Postpakket

Ook de verschillende tarieven voor het versturen van een postpakket is de Europese Commissie een doorn in het oog. Met een speciaal daarvoor aangelegd register moeten de prijsverschillen inzichtelijk worden gemaakt en zo nodig moeten nationale toezichthouders kunnen ingrijpen.

'Online platforms en de audiovisuele en creatieve sectoren moeten zwaargewichten worden in de digitale economie', zegt Europees vicevoorzitter Andrus Ansip, die de portefeuille Digitale Eengemaakte Markt beheert. 'We moeten ze niet belasten met onnodige regels. Ze hebben de zekerheid van een moderne en eerlijke juridische omgeving nodig, en dat is waar we in deze voorstellen voor zorgen.'

Meer eenheid op de Europese digitale markt is bedoeld om de Europese economie een zetje te geven. Voordat de plannen kunnen worden uitgevoerd moeten eerst het Europees Parlement en de individuele lidstaten ze nog goedkeuren.