Barack Obama en Mark Zuckerberg.
Barack Obama en Mark Zuckerberg. © ANP

'Facebook moet stoppen met advertenties op basis van ras'

Facebook moet adverteerders niet langer de mogelijkheid geven om rassen en etniciteiten te filteren uit doelgroepen voor woningadvertenties. Dat heeft de Black Caucus, een groep van Afro-Amerikaanse senatoren en afgevaardigden in het Amerikaanse Congres, geschreven in een brief aan Facebook-ceo Mark Zuckerberg.

Met deze vorm van 'micro-targeting' kunnen makelaars hun advertenties alleen richten op bijvoorbeeld blanke Facebookgebruikers. Afro-Amerikanen, latino's en Aziatische Amerikanen krijgen deze advertentie dan niet te zien. Dit is in strijd met de Fair Housing Act uit 1968, aldus de Black Caucus. Die wet verbiedt het publiceren van advertenties voor de verhuur of verkoop van woonruimte, met een 'voorkeur, beperking of discriminatie gebaseerd op ras, kleur, religie, geslacht, handicap, burgerlijke staat of land van afkomst'.

De onderzoeksjournalistieke website ProPublica onthulde vorige week dat Facebook haar gebruikers advertenties kan laten versturen, waarbij bepaalde rassen kunnen worden uitgesloten. Opmerkelijk is dat 'Caucasian', een aanduiding voor blanken, niet kan worden aangevinkt om uit een advertentiedoelgroep te verwijderen. Burgerrechtenadvocaat John Relman noemde de advertentieopties 'verschrikkelijk' en 'volkomen illegaal'. 'Dit is zo ongeveer de meest schaamteloze overtreding van de federale Fair Housing Act die je kunt vinden', zei hij tegen ProPublica.

Dit is zo ongeveer de meest schaamteloze overtreding van de federale Fair Housing Act die je kunt vinden

Burgerrechtenadvocaat John Relman

Google, dat ook volop gebruikersgegevens verzamelt om gericht advertenties te kunnen sturen, schrijft in zijn voorwaarden dat het adverteren op basis van ras verbiedt. Het sociale medium Twitter zegt deze optie niet aan te bieden. Ook Facebook zelf zegt discriminatie niet toe te staan. 'We treden hard op tegen adverteerders die ons platform misbruiken', zei beleidsmanager Steve Satterfield tegen ProPublica. 'We nemen onmiddellijk actie als we vaststellen dat advertenties onze voorwaarden overtreden.'

Het grootste sociale medium ter wereld (1,79 miljard gebruikers) verdient bijna al haar geld met advertenties. In het derde kwartaal van dit jaar zette Facebook ruim 7 miljard dollar om. Uit het onderzoek van ProPublica blijkt dat het Amerikaanse bedrijf bijna 50.000 verschillende 'gebruikersprofielen' hanteert om advertenties naartoe te sturen.