REPORTAGE

Zelf sponsors zoeken steeds lastiger

De zoektocht naar sponsors valt de Nederlandse sportbonden zwaar. Sportmarketingbureau TripleDouble bedacht een list: zet de bonden bij elkaar aan tafel.

Bob van Oosterhout praat dinsdag bij de opening van de 'bondgenotentafel' met afgevaardigden van Nederlandse sportbonden. Hij hoopt ze aan sponsoren te helpen.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Op de vierde verdieping van de voormalige gloeilampenfabriek SX van Philips zijn tien Nederlandse sportbonden op zoek naar het licht. Aan de 'bondgenotentafel' staan hun stoelen, voor elke sportbond één. Ze willen door de samenwerking met elkaar en met het in SX gevestigde sportmarketingbureau TripleDouble betere toegang tot sponsoren krijgen.

TripleDouble heeft in korte tijd tien bonden gevonden die voor een stoelgeld van 3.000 euro wilden aanschuiven. Het zijn de drie grote olympische bonden atletiek, zwemmen en turnen plus ijshockey, basketbal, wielrennen, judo, ski, gehandicapten- en luchtvaartsport.

'Wij hopen op een dagelijkse bezetting van zeven, acht stoelen', zegt Michel van Grunsven van TripleDouble dinsdag hoopvol. Alleen dan kan er sprake zijn van de kruisbestuiving die de marketeers beogen.

De sport helpen

Maandag sloot als tiende en laatste bond de KNVVL aan, de 107jaar oude bond van de luchtvaartsport. Directeur Ronald Termaat van het collectief van zweefvliegers en parachutespringers zegt dat hij maar wat graag naar SX in Eindhoven komt om van zijn collega's te leren. 'Bij de vergaderingen van sportkoepel NOC*NSF tref ik mijn collega's ook, maar daar is nooit tijd om van gedachten te wisselen.'

De sportbonden zijn erg op zichzelf gericht. Zelfs in het Huis van de Sport in Nieuwegein, waar tal van bonden kantoor houden, is er nauwelijks onderling contact. Annemarieke Gottmer, de marketingvrouw van de nationale zwembond KNZB, prees daarom de mannen van SX: 'Jullie realiseren hier wat in Nieuwegein niet voor elkaar komt.'

De bonden, vooral gevestigd in de Randstad, zijn door TripleDouble-eigenaar Bob van Oosterhout en Van Grunsven naar het zuiden geroepen, 'omdat wij de sport willen helpen'. Hoe commercieel hun aanpak ook lijkt TripleDouble is de actiefste Nederlandse sponsorwerver en dealbegeleider het eerste belang blijft voor de twee Brabanders de sport.

Van Oosterhout in zijn openingsspeech: 'Wij zien de sport als onze bondgenoot. Ik hield eens een mooie toespraak tot het gehoor van NOC*NSF, over grote sponsordeals en zo. Toen vroeg de directeur van de basketbalbond: wanneer doe je eens iets voor ons, Bob? Ik heb daar eens rustig over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen: misschien moeten wij als TripleDouble een grotere rol spelen in het helpen van de sport.'

Netwerk

De bonden hebben het financieel en commercieel lastig in het huidige Nederlandse sportlandschap. Van Grunsven: 'Ik denk dat de Atletiekunie al vijftien jaar geen hoofdsponsor meer heeft. Dat zegt iets.'

Sommige bonden, zoals de gymnastiekunie KNGU, zijn al klant van TripleDouble. Directeur Jaap Wals: 'De vorige voorzitter, Frans Koffrie, dacht dat wij zelf wel sponsoren konden vinden. Daar is deze materie echt te lastig voor. Je moet gebruikmaken van mannen als Van Oosterhout, mannen met een netwerk, creatief ook.'

Andere, kleinere bonden zonder klantenrelatie met TripleDouble zijn net zo welkom. De kleine ijshockeybond NIJB was de eerste die zich meldde voor de Bondgenotentafel. Directeur Noud van Berkel: 'Ze hebben op voorhand een sponsorvoorstel voor ons geschreven. Daarmee zijn we aan de slag gegaan.'

Dynamiek

De marketingmensen van de bonden mogen elke dag in SX verschijnen in het centrum voor sport, marketing en media. Ze treffen bij de lunch in het Centre Court Sportcafé of in de wandelgangen de werknemers van zeker zestig aangesloten bedrijven. Dat gaat van Red Bull tot Rabobank Topsportdesk. Uit die vermenging van sporters, mediamensen, marketeers, bestuurders en managers moeten de ideeën voortkomen die de Nederlandse sport verder helpen.

Er is dynamiek in SX, riep de meest dynamische man van de Nederlandse sport bij voortduring. Van Oosterhout: 'We gaan vlammen de komende maanden.'

Hij wees op twee ontmoetingen op één dag. Zwemkampioene Inge de Bruijn die even kwam bijpraten, Tourwinnaar Joop Zoetemelk die kwam onderhandelen over een nieuwe sponsoractiviteit. De verschijning van zulke inspirerende mensen moet via een app worden uitgewisseld met de bewoners van SX, de sportbonden voorop.

Voorlopig is het aantal van tien sportbonden het maximum in SX. De laatste beschikbare meters kantoorruimte zijn juist verkocht aan de Provincie Noord-Brabant. Van Grunsven: 'Maar over enkele jaren verdwijnen misschien weer bonden van de tafel. Die plaatsen worden dan opgevuld door nieuwe belangstellende bonden.'

"De verschijning van inspirerende mensen, zoals tourwinnaar Joop Zoetemelk, moet via een app worden uitgewisseld met de bewoners van SX"Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden