Zandvoort biedt Albers geen thuisvoordeel

Eindelijk weer eens een Nederlandse zege in een zwaar bezette internationale autorace op Zandvoort? Dat is morgen heel goed mogelijk met Christijan Albers (24) in de DTM-klasse, voluit: Deutsche Tourenwagen Masters....

Albers staat bovendien tweede in het klassement op slechts drie punten afstand van de nestor der Duitse toerwagencoureurs Bernd Schneider(39), eveneens Mercedes. Daarna komt hun Zwitserse teamgenoot Marcel Fässler (29) met 48 punten. Ook diens kansen zijn nog niet verkeken in de komende twee races, Zandvoort en Hockenheim.

Albers is een tikje gespannen. Aan de titel wil hij niet denken. Denkt hij nooit aan. Zegt hij. Elke race is belangrijk en hij wil elke race winnen. Als dat het kampioenschap oplevert, mooi meegenomen, maar daar gaat het zeker dit (leer)jaar nog niet om. 'Ik vind Zandvoort belangrijker dan het kampioenschap. Ik hoef niet zo nodig in mijn eerste jaar in zo'n topauto kampioen te worden. Zandvoort is natuurlijk iets speciaals voor me. Maar het is heel zwaar, er zitten drie ongelooflijk goede coureurs in mijn team. (de vierde is ex-Formule-1-rijder Jean Alesi, net als Schneider 39 jaar).

Maar heeft Albers dan geen thuisvoordeel op Zandvoort? 'Nee, het niveau in de DTM is zo hoog, die mannen weten na twee ronden ook wel welke bocht eraan komt. Maar thuisvoordeel geldt straks wel voor Schneider in Hockenheim. Die heeft daar zo ontzettend veel getest dat hij er kan rijden zonder op de toerenteller te letten.' En dan komt toch even stiekem dat om de hoek kijken wat hij zoëven nog ontkende: 'Als je naar het kampioenschap kijkt, dan moet ik hier natuurlijk winnen. Want in Hockenheim heb ik geen kans.'

Stalorders zijn er zeker niet, zegt Albers. Een tikje verontwaardigd zelfs: 'Wij zijn geen Ferrari. Het kan ze bij Mercedes in feite ook niks schelen, want normaal gesproken wordt een van ons drieën kampioen.'

Maar toch wordt met dat thuisvoordeel op Hockenheim voor Schneider ook het betrekkelijke nadeel voor de Nederlandse benjamin van het Mercedes-fabrieksteam aangestipt. Schneider is van het begin af aan bij de ontwikkeling van de huidige DTM-Mercedes betrokken geweest. 'Ze laten hem daarom ook testen. Ik kom fris in die auto en hij test. Daarom heeft hij meer gevoel voor die auto. Eigenlijk is die auto voor hem gemaakt. Hij remt altijd later dan ik, al heb ik ook pole position getraind. Maar ik heb Schneider toch al wel een paar laten zien dat hij niet de enige is die hard kan rijden.'

Albers won drie van de tien races die de DTM-kalender dit jaar telt, die in Adria (Italië), op de Nürburgring in de Eifel en op de Norisring in Neurenberg.

De DTM is uitgegroeid tot een serie die qua populariteit direct achter de Formule 11 komt. De organisatoren blijven met hun Duitse kampioenschap ook bewust niet meer alleen binnen de grenzen van de Bondsrepubliek. Er wordt, naast Zandvoort, ook geracet in Italië, Oostenrijk en Engeland. Gereden wordt met modellen die, althans uiterlijk, rechtstreeks zijn afgeleid van de gewone straatversies. Voorwaarde is dat van die straatversie minstens tienduizend exemplaren per jaar gefabriceerd moeten zijn.

Het gaat dit jaar in de DTM om drie merken: Mercedes (type CLK), Opel (Astra) en Audi (TT). De regels zijn streng. De V8-motoren van 4.000 cc inhoud worden voor de aanvang van het seizoen verzegeld zodat er niet aan kan worden gekieteld. Elke auto heeft de beschikking over twee motoren die afwisselend moeten worden ingezet. De fabrieken worden op die manier gedwongen op zeker te spelen en motormankement blijken in de DTM dan ook vrij zeldzaam.

Toch ligt de topsnelheid hoog. Vorig jaar haalden de wagens op het (toen nog lange) rechte eind van Hockenheim met gemak 300 km/u. De banden zijn voor alle teams dezelfde Dunlops waar niets aan veranderd of bijgesneden mag worden.

Spanningverhogend werken ook de twee verplichte pitstops per race waarbij alle vier wielen moeten worden gewisseld en waar bijgetankt mag worden. Zelden komt het voor dat een coureur van start tot finish leidt. Er zijn gemiddeld veel meer schermutselingen om de ereplaatsen dan in de Formule 1. Er wordt soms deur-aan-deur door een bocht gekoerst, prachtig voor het publiek.

Albers is er nog altijd een beetje verbaasd over: 'Ik heb in een korte periode in twee werelden geleefd. Vorig jaar reed ik achteraan in een auto die een jaar oud was. En nu kennen de mensen me ineens. Vorig jaar had je nog een Duitse journalist die schreef: wat doet hij hier? Maar nu ben ik ineens niet meer dat Albersje van toen.'

Formule-1-plannen zijn er nog altijd. Eind vorig jaar leek hij met Jos Verstappen om het het enige overgebleven zitje bij Minardi te vechten (het merk waarvoor hij al testrijder was). Dat ging niet door. Er gingen geruchten dat zijn Mercedes-contract voorziet in een F1-test bij McLaren-Mercedes wanneer hij een bepaald aantal punten behaalt in deze DTM-serie. 'Dat staat er dus níet in. Maar het zou wel leuk zijn. Er is wel afgesproken dat Mercedes me zal steunen wanneer er een F1-test langskomt. maakt niet uit bij welk team.'

De droom van elke jonge coureur is dus nog niet voorbij. Maar nu even concentreren op Zandvoort. 'Schneider een tik uitdelen als ik daardoor kan winnen? Hmm, ik ben niet zo'n beuker.' Het is even stil en dan: 'Ik denk dat ik hem een klein tikje geeft zodat ik er voorbij kan. Maar ik zal hem er niet afrossen.'

Na de vrije training van vrijdag staat Albers als eerste Mercedes-rijder op de vijfde plaats. Opel-coureur Peter Dumbreck was gistermiddag de snelste. Opviel het goede rijden van Jeroen Bleekemolen (Opel), die voorlopig vlak achter Albers zesde staat in het veld van 21 rijders.

Zondagavond, gewonnen of niet, geeft Albers een enorme 'after party' op het Zandvoortse strand. Hij glundert, want dáárover is hij wel zeker: 'Dát wordt me een feest!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden