Wind te straf voor het ultra geheime zeil

Twee jaar jaar hadden ze eraan gewerkt, aan het geheime wapen waarmee de concurrentie voor een totale verrassing zou worden gesteld....

Van onze verslaggever John Volkers

Het was een zure dag. Het woei niet in Qingdao, de haven aan de Gele Zee waar de olympische zeilwedstrijden plaatshebben. Wedstrijden werden wegens windstilte afgelast. Maar de weersverwachtingen gaven ruimende wind aan. Het zal drie tot vier dagen flink gaan waaien, uit het noorden, waar de wind in Qingdao gebruikelijk uit het zuidoosten komt.

Op basis van dat meestal onveranderlijke weer hadden Booth, Nieuwenhuis en hun Amerikaanse coach en tacticus Jay Glaser in twee jaar tijd een nieuw zeil ontwikkeld. Het was in het geheim getest. Niemand mocht zien waarmee de Nederlanders – samen met de Amerikanen Loveel en Ogletree – bezig waren.

De rekensom van de catamaranzeilers, altijd tuk op planeren aan de wind, betrof stroming en wind. Hoeveel voordeel zouden zij hebben van het gebruikelijke voordewindse doek, sterk lijkend op een spinnaker? Minder dan gedacht, was de uitkomst.

Daarom kozen zij voor de doorontwikkeling van de conventionele gennaker, een kruising tussen genua en spinnaker dat op de catamaran aan een vaste boom zit. De naam werd Code Zero. Het zeil, ontwikkeld door de lichtweer specialist Glaser, werd vlakker gesneden en is kleiner in oppervlakte. Daardoor zou dit zeil tot een bries van 11 knopen – 4 beaufort – ‘aan de wind’ gebruikt worden.

Het zeiloppervlak van de Glaser-vinding is 7 m² kleiner dan de grote gennaker met zijn 25 m². Dat nadeel, voor de wind, gold als een voordeel aan de wind, bij de kruisrakken tegen de wind in naar de bovenboei.

Booth: ‘Normaal is er een verdeling van 60 procent kruisrak en 40 procent voordewindse rak. Bij Qingdao wordt door de stroming langer in het kruisrak gevaren. En betaalt dit zeil zich uit. Daarop hebben we gegokt.’

Donderdagavond kwamen de kaarten anders te liggen. Het weerbericht gaf meer wind aan dan waarmee rekening was gehouden. ‘Het risico is te groot’, zei bemanning Nieuwenhuis. ‘Vrijdag op onze eerste zeildag wordt 16 knopen voorspeld en zondag zelfs nog meer. Dan maken we een betere kans met de standaardset.’

Code Zero was puur voor het typische Qingdao-weer ontworpen. ‘We hebben altijd gezegd dat de keuze afhankelijk zou zijn van het weerbeeld’, aldus Nieuwenhuis.

Het Nederlandse duo heeft het geluk dat het twee types zeilsets heeft laten ‘inmeten’. Hun Amerikaanse trainingspartners hebben twee sets van Zero de keuring laten passeren. Zij kunnen niet meer terug naar een zwaarweer zeil.

Het draaide allemaal om het geheim van het dubbele gebruik van de nieuw ontwikkelde gennaker: voor en aan de wind. Met gewone gennakers, zoals Booth en Nieuwenhuis nu hijsen, kan alleen voor de wind worden gevaren. Het enthousiasme voor het speciale zeil was deze week enorm.

Donderdag, daags voor de eerste race, werd het experiment voorlopig in de ijskast gezet. Maar mocht het weer toch naar de rustige kant omslaan, kan het duo volgende week zomaar met een gescheurde gennaker in de haven terugkeren. En dan mag er, als de jury het goed vindt, mogelijk alsnog worden gevaren met het reservezeil, de Code Zero.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden