Wielerunie UCI: per direct stop op proef met schijfremmen na ongeluk Parijs-Roubaix

De internationale wielerunie UCI heeft het testgebruik van schijfremmen in het profpeloton per direct verboden. Aanleiding is een ongeluk tijdens Parijs-Roubaix afgelopen zondag, waarbij de Spaanse renner Francisco Ventoso zijn scheenbeen openhaalde aan de messcherpe remmen.

De schijfrem op een fiets van Direct Energie voorafgaand aan Parijs-RoubaixBeeld anp

De wielerunie gaf eind vorig jaar groen licht voor een proef met de voor de wielrenners op de weg nieuwe remmen in het peloton. De schijfrem zou voor een beter gedoseerde remkracht zorgen dan de traditionele velgrem. Onder andere in afdalingen en bochten biedt de rem daardoor veel voordeel, omdat velgen van carbon wielen bij nat weer spekglad worden. Na een testjaar zou de schijfrem in 2017 officieel ingevoerd worden. Die beslissing lijkt nu van de baan

'Schrijfremmen hadden NOOIT in het peloton toegelaten moeten worden. (...) Het meest verontrustende feit is dat de remmen in essentie gigantische messen zijn, een soort machetes', schreef Ventoso in een open brief. 'Ik heb geluk gehad. Mijn been is er niet afgehakt. Maar je moet er toch niet aan denken dat iemands slagader wordt geraakt.'

Bij Ventoso had de schijfrem van iemand die voor hem tegen de grond ging als een soort cirkelzaag het vlees van zijn scheenbeen geschraapt. Op foto's die hij op Facebook plaatste is de diepe vleeswond te zien die hij opliep bij de valpartij. Toen hij niet veel later in de ambulance zat, stapte de Belgische renner Nikolas Maes (Etixx-QuickStep) met soortgelijke verwondingen binnen.

Francisco Ventoso in 2012Beeld anp

Test in wedstrijdverband

Harald Tiedemann Hansen, voorzitter van de materiaalcommissie van de UCI, is geschrokken van het incident met Ventoso. 'We werken er hard aan om de sport zo veilig mogelijk te maken. Het is goed dat we nu zo snel hebben ingegrepen.'

Veel renners reageerden eerder positief op de test met nieuwe remmen. Ook toen de materiaalcommissie van de wielerunie in oktober vorig jaar bij elkaar kwam om de eerste testresultaten te bekijken, zag Tiedemann Hansen geen reden om te stoppen met de test. 'Maar de enige manier om echt te testen is natuurlijk in wedstrijdverband.'

Renners van Giant-Alpecin trainden in aanloop naar Parijs-Roubaix ook met de nieuwe remmen. Tom Davids, technisch expert van Alpecin-Giant, monteerde onder andere schijfremmen op de fietsen van Koen de Kort en Roy Curvers. 'Zij waren er zeer over te spreken. Ze hadden bij hoge snelheden en scherpe bochten nog beter de macht over hun fiets.'

In het veldrijden

Bij het veldrijden en mountainbiken wordt de schijfrem al jaren gebruikt, ook omdat regen en vuil minder invloed hebben op een schijfrem. Belangrijk verschil zijn wel de snelheden en de grootte van pelotons. Davids: 'Ook het buitenste tandwiel op een racefiets is erg scherp, daar gebeuren veel minder vaak ongelukken mee. Misschien was dit een incident, dat weten we niet.'

Incident of niet, na de ongelukken in Parijs-Roubaix en de onrust die er ontstond in het peloton zag de wielerunie UCI zich genoodzaakt de proef een halt toe te roepen tot er veiligere alternatieven zijn. Ook andere renners, onder wie Joaquim Rodríguez en Manuel Quinziato, pleitten eerder al voor een soort bescherming rond de remmen.

De UCI verwacht dat er in samenwerking met fabrikanten zeker een technische oplossing te vinden is. Ook mecanicien Davids denkt dat er vrij gemakkelijk een veiligere variant te verzinnen is. 'Je zou iets op het frame kunnen monteren dat de rem afschermt. Of een beschermlaag op de randen van de schijf bevestigen.'

Problemen voor Roompot

De Nederlandse wielerploeg Roompot-Oranje Peloton is één van de ploegen die al volledig was overgestapt op de nieuwe rem. In aanloop naar de Amstel Gold Race komende zondag moeten alle fietsen worden omgebouwd. 'De hele organisatie moet de komende dagen volle bak aan de slag', zei ploegmanager Michael Zijlaard bij de NOS. 'Er rijden nu koeriers rond die ons nieuwe frames en wielen komen brengen en ook de rekken bovenop de auto's moeten aangepast worden. We begrijpen de zorgen van andere teams volkomen. Alleen dit is niet het allerlekkerste moment, drie dagen voor onze belangrijkste koers van het jaar.'

Team Roompot-Oranje Peloton tijdens de Eneco TourBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden