Wielerploegen predikken revolutie: het moet interactief en innovatief

Ze zeggen dat ze niet minder te bieden hebben dan de Champions League. Alleen verpakt hun sport het niet goed genoeg. Dus moet het spannender, interactief en innovatief, meent een aantal wielerploegen.

Robert Gesink van Team Belkin (nu Team Lotto-Jumbo) De Nederlandse formaties Team Lotto-Jumbo en Giant-Alpecin (voorheen Giant-Shimano) hebben zich bij het initiatief aangesloten.Beeld belga

Ook het wielrennen moet volgens hen aan klantenbinding doen. Afgelopen seizoen werd er tal van keren verzucht dat de sport saai was geworden. Het aantal televisie-uren voor het wielrennen is toegenomen, maar het koersverloop is ook voorspelbaarder geworden. Luik-Bastenaken-Luik spande de kroon.

De oplossing? Camera's op de fiets, camera's bij de tactische bespreking, camera's bij de teambus voor en na de koers: ze moeten de kijker aan de buis gekluisterd houden. Om uiteindelijk betere verdienmodellen voor de sport te ontwikkelen. Dat is waar het allemaal om draait.

Nieuw economisch model

Om dat te bereiken, heeft een deel van de wielerploegen uit de World Tour zich verenigd in een joint venture, Velon. De belangrijkste doelstelling is het vinden van een nieuw economisch model dat meer geld genereert voor de sport. 'Het model met alleen een sponsor maakt alle teams kwetsbaar. We moeten naar een meer evenwichtig model, waarin de fans in het middelpunt staan', aldus Graham Bartlett, de topman van Velon. Bartlett heeft een verleden bij Nike, Liverpool en de Europese voetbalfederatie UEFA.

Het wielrennen zit in de wurggreep bij sponsors en organisatoren en wil zich daaruit werken. De afhankelijkheid is te groot en de toekomst ongewis. De sport vindt steeds moeilijker grote en betrouwbare geldschieters. Ploegen verdwijnen als hun sponsor zich terugtrekt. In het voetbal is dat onwaarschijnlijk.

De Nederlandse formaties Team Lotto-Jumbo (voorheen Team Belkin) en Giant-Alpecin (voorheen Giant-Shimano) hebben zich bij het initiatief aangesloten. Naast de twee Nederlandse ploegen maken Lotto, Omega Pharma-Quick Step, BMC, Garmin, Lampre, Orica, Team Sky, Tinkoff-Saxo en Trek deel uit van Velon.

Eenheid

Opvallend is dat Franse en Spaanse ploegen afwezig zijn. Ook Astana, met Tourwinnaar Vincenzo Nibali in de gelederen, houdt zich afzijdig. De eenheid in het peloton is, zoals wel vaker, ver te zoeken.

Onduidelijk is eveneens hoe de wedstrijdorganisatoren tegenover het initiatief staan. Vooral de welwillendheid van ASO, organisator van veel belangrijke wedstrijden, met als uitschieter de Tour de France, is van belang. De ploegen willen meedelen in de winst van de Tour. Het verleden heeft geleerd dat de Fransen daar niet open voor staan. Tv-rechten worden in wielrennen bijvoorbeeld niet gedeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden