sport wielrennen

Wielerploeg van Jumbo blaakt ineens van het zelfvertrouwen

Meer geld, solide sponsorcontracten, nieuwkomers als Tony Martin en Wout Van Aert. De basis voor succes is bij wielerploeg Jumbo-Visma gelegd. Misschien zelfs al in het voorjaar.

Het podium is in Veghel aan de wielertak van Jumbo-Visma, terwijl schaatser Sven Kramer passeert. Beeld ANP

Kijk ze staan, vrijdagmiddag op het podium van de hal bij het hoofdkantoor van supermarktketen Jumbo, knipperend tegen het flitslicht van de fotocamera’s. De opvallendste nieuwelingen zijn tijdens de presentatie van de ploeg Jumbo-Visma, voorheen Lotto-Jumbo, geposteerd op de voorste rij.

De Duitser Tony Martin is er, de gestaalde hardrijder, bijgenaamd Der Panzerwagen. Hij zal zwaar sloopwerk gaan verrichten in dienst van het team. Wat verder naar rechts staat de Belg Wout Van Aert, wereldkampioen veldrijden, potentiële troef in de voorjaarsklassiekers.

Ze worden geflankeerd door teamgenoten met een wat langere geschiedenis bij het team en leden van de gelijknamige schaatsploeg. De ambities zijn er niet minder om. Steven Kruijswijk mikt komend jaar op het ereschavot in de Tour de France. De Sloveen Primoz Roglic droomt al van het roze in de komende Giro d’Italia. Sprinter Dylan Groenewegen hoopt op meer dan de 14 overwinningen die hij het afgelopen seizoen al boekte.
De zinnen zijn nu ook gezet op de lente, goeddeels onontgonnen terrein voor de ploeg, met de winst dit jaar in Kuurne-Brussel-Kuurne van Groenewegen als uitzondering. Dat Van Aert in die klassiekers als kopman wordt ingezet, is niet eens vanzelfsprekend. Ook Mike Teunissen, overgekomen van Sunweb, Timo Roosen en Danny van Poppel zouden aanspraak kunnen maken op die status.

Jumbo-Visma blaakt ineens van het zelfvertrouwen en het optimisme. Eigenaar Richard Plugge zegt op het podium: ‘Iedereen voelt dat dit een heel goed team aan het worden is.’ Kruijswijk: ‘De komst van de nieuwe renners bewijst dat we in aanzien stijgen. Dit is de ploeg die we willen zijn.’

Het heeft veel te maken met de prestaties van het afgelopen seizoen. Groenewegen won twee etappes in de Tour. In het algemeen klassement van de Tour was er ineens de weelde van een dubbel kopmanschap: Kruijswijk eindigde als vierde, achter Roglic, die daarmee bevestigde dat hij een zware koers van drie weken wel aankon. In de Vuelta viel Kruijswijk maar net buiten het podium.

Het verschil met het jaar ervoor was groot. Op hetzelfde podium in december 2017 was de stemming minder zelfverzekerd. Lars Boom, de aas voor de klassiekers, stond een ingreep aan het hart te wachten – hij bleek naderhand niet meer in staat een rol van betekenis te spelen en heeft de ploeg inmiddels verlaten. Kruijswijk had een teleurstellend optreden in de door hem zo geliefde Giro d’Italia achter de rug. Hij moest in de slotweek ziek opgeven. Robert Gesink kampte nog met de naweeën van zijn val in de Tour van 2017. De ploeg had net de youngsters Antwan Tolhoek en Pascal Eekhoorn geschorst wegens het gebruik van slaapmiddelen buiten het team om. De verstrekker ervan, de Spanjaard Juan José Lobato, moest vertrekken.

Dat het nu zo voor de wind lijkt te gaan, komt niet uit de lucht vallen, beklemtoont sportief directeur Merijn Zeeman. ‘Hier is de afgelopen jaren heel hard aan gewerkt,  we hebben ons de vraag gesteld wat er nodig is om een topteam te kunnen worden. Dat proces is nog altijd gaande.’ Hij is tevreden met de huidige selectie van 27 renners. Van iedereen wordt verwacht dat ze samenwerken, het teambelang voorop stellen en dat ze openstaan voor innovaties. De planning voorziet  intussen ook in de komst van een jeugdopleiding.

Kruijswijk gelooft erin dat hij binnen deze ploeg de extra stap kan zetten die hem op het podium in Frankrijk kan brengen. De ploeg investeert aanhoudend in trainingen, materiaal en voeding. Zo beschikken de renners sinds kort over een app waarmee ze dagelijks advies krijgen over wat ze moeten eten; de waren worden zelfs thuis bezorgd. Kruijswijk: ‘Ik ben 31 en heb net mijn sterkste seizoen ooit achter de rug. Er is kennelijk nog steeds ruimte voor ontwikkeling.’

Wat helpt is dat de sponsoring voor lange termijn vast staat. Jumbo en het Noorse softwarebedrijf Visma hebben bijdragen voor onbepaalde tijd in het vooruitzicht gesteld, met een minimum van vijf jaar. Daarmee vergroot de ploeg de aantrekkingskracht voor zowel renners als sponsors – de ploeg heeft er onlangs zeven kleinere financiers bij gekregen. Het budget voor de fietsploeg, zo’n twaalf miljoen euro, is naar schatting met 20 procent opgeschroefd. Zeeman tekent aan dat het team nog wel degelijk buiten de top tien van de ploegen met de grootste begrotingen valt.

Ook buiten de hal wordt de opgevijzelde status duidelijk. De volgwagens waren jarenlang van het merk Skoda. Nu staat er een Mercedes voor de uitgang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.