Wielerpeloton mag schijfrem monteren

Professionele wielerploegen mogen de traditionele velgremmen eindelijk vervangen door schijfremmen. De UCI, de internationale wielerbond, heeft toestemming gegeven om vanaf 2016 onbeperkt te testen met de schijfrem, die veel meer remkracht biedt.

null Beeld -
Beeld -

Bij het veldrijden en mountainbiken is de schijfrem al ingeburgerd, maar de wegrenners moesten lang wachten voordat ze de betere rem op hun fiets mochten schroeven. De invoering werd vertraagd door de UCI. De wielerbond heeft de geavanceerde rem lange tijd verboden om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Niet iedere ploeg is in staat om een schijfrem te installeren.

Wielerploegen maken niet alleen gebruik van verschillende frames, ze zijn ook afhankelijk van drie onderdelenleveranciers die naast de rem bijvoorbeeld ook de ketting, derailleurs en pedalen maken. Tom Dumoulin van Giant-Alpecin rijdt bijvoorbeeld met Shimano, dat al een schrijfrem heeft ontwikkeld. SRAM, dat levert aan het Franse team AG2R, kan er ook al een maken. Het Italiaanse Campagnolo van onder meer Astana was nog niet zo ver. Sinds kort is het Italiaanse merk ook begonnen met de ontwikkeling. Tegen Cyclingnews heeft het bevestigd klaar te zijn om in 2016 te beginnen met schijfremmen.

Remkracht

De wielerbond was vorig jaar al voorzichtig begonnen met de invoering. Toen mochten de teams nog maar bij twee wedstrijden de nieuwe rem testen. Vanaf 2016 mogen ze dat onbeperkt doen. Als alle testen goed verlopen, wordt de schijfrem in 2017 officieel ingevoerd.

'Schijfremmen kunnen onzekere renners wat meer vertrouwen geven in de afdaling geven', zegt Jan Weevers, marketeer van fietsfabrikant Giant en voormalig mountainbikebondscoach. 'De schijfrem heeft meer remkracht, je kunt hem nog scherper doseren en hij geeft je wat meer vertrouwen. Maar of de Tour er door beslist gaat worden? Dat durf ik niet te zeggen.'

De invoering van de schijfrem zal ook leiden tot een verandering bij de recreanten. Velen zullen in navolging van de profs hun fiets willen voorzien van schijfremmen, zoals eerder gebeurde met de elektrische derailleurs. Die zijn inmiddels ingeburgerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden