Wereldrecord op volle zee als hoogtepunt

Het mooiste moment van voordekker Gerd Jan Poortman tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race, van Kaapstad naar Melbourne, was het wereldrecord....

Ruim duizend kilometer (563 zeemijl) overbrugde de boot vorige week op de eenzame Zuidelijke Oceaan. ‘We zaten midden in een storm, dat hadden we goed uitgemikt, de zeilen gingen uit en varen maar. Fantastisch ging het. We hebben uiteindelijk 48 uur vol gas kunnen varen’, vertelt Poortman.

Hij kwam zaterdag met zijn boot als tweede in Melbourne aan, na een twintig dagen durende strijd met de golven. De boot met Poortman lag ruim vier uur achter op de aankomst van zijn ‘broertje’, de ABN Amro 1, leider in de race.

De achterstand bedroeg ongeveer vijftig kilometer, en dat op een afstand van bijna elfduizend kilometer. ‘We hebben een tijdje op kop gelegen, maar we wisten dat we dat niet konden volhouden.’

Poortman en zijn team kunnen nu genieten van een paar weken relatieve rust. Op 4 februari is er een wedstrijd in de haven van Melbourne en een week later gaan de boten op weg voor de volgende etappe naar Rio, met een korte tussenstop in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland.

Bij de haven van Melbourne werd de afgelopen weken een compleet dorp gebouwd, waar de komende drie weken festiviteiten worden gehouden rond zeilen en een nieuwe woonwijk aan het water. Sponsor ABM Amro heeft er een eigen ontvangstruimte laten bouwen.

Zaterdagavond werd de eerste boot onder veel belangstelling met groot vuurwerk binnengehaald, vier uur later gevolgd door de tweede boot van de Nederlandse bank. ‘Het was fantastisch om na al die dagen op zee ineens weer onder de mensen te zijn’, zegt Hans Horrevoets, eveneens Nederlands bemanningslid van de 2.

Van uitrusten zal echter weinig komen, verwacht Poortman. ‘Onze boot is in prima conditie, maar we halen hem helemaal uit elkaar. Elk moertje wordt vervangen. Morgen gaan we de werklijst opstellen. We zijn de komende dagen dus druk bezig. Maar als het moet, dan kunnen we morgen op pad voor de volgende etappe. Er is niets wezenlijks kapot.’

Dat het verschil tussen de twee boten van de grote Nederlandse bank zo klein is, verbaast Poortman, en ook de kenners op de wal. ‘De eerste boot is gewoon beter en sneller dan de onze. Bovendien heeft de bemanning meer ervaring. Maar wij zijn gretiger, zeker nu we zien dat er mogelijkheden zijn, worden we des te fanatieker.’

Met de bemanning van tien, de meesten onder de dertig, gaat het goed. Er zijn de gebruikelijke irritaties en harde woorden, maar de geschillen worden professioneel bijgelegd. ‘Het is soms levensgevaarlijk aan boord’, zegt Poortman. ‘De golven slaan over je heen. Alles moet goed gaan, dan wil je wel eens kwaad worden. Maar tien minuten later is het allemaal weer goed.’

Poortman had tijdens de tweede etappe niet alleen aandacht voor zeilen en records. De sterrenhemel in het zuidelijk halfrond boeide. En de albatros, de vogel met de grootste spanwijdte van alle vogels, was zijn favoriet. ‘Die beesten kunnen lang door de lucht zweven voordat ze weer een keer met de vleugels slaan. Echt fascinerend.’

Nu alweer droomt hij van de volgende, tevens zwaarste, etappe naar Rio, waar ze eind maart zullen binnenlopen. ‘Wij vestigden ons record in water zonder stroming. Als we ook een mooie golfstroom oppakken, halen we, wie weet, de 600 zeemijl wel.’

Als zondag in de loop van de middag, ruim twaalf uur later na de nummer twee, de Spaanse Movistar binnenloopt, met de Nederlandse schipper Bouwe Bekking, gaat Poortman niet kijken. ‘Dat is de ongeschreven afspraak. We concentreren ons alleen op de eigen boot. ’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden