Wereldkampioen Vettel nu al op achterstand

De cijfers liegen er niet om. In 12 testdagen maakte het Formule 1-raceteam van Mercedes bijna 5000 kilometers in de nieuwe bolide voor het seizoen 2014, het kampioensteam van Red Bull kwam niet verder dan een schamele 1700 kilometer.

Beeld ap

Mechanische en elektronische problemen stapelden zich op bij het team van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. 'We hebben te weinig rondes gereden, onze snelheid schiet tekort bij de andere topteams, dus ik zou mezelf geen favoriet noemen voor de eerste grand prix', zei de Duitser in Bahrein na afloop van de laatste officiële testdag.

Met andere woorden: Red Bull begint met achterstand aan het seizoen, dat over een kleine 2 weken al aanvangt in Australië op circuit Albert Park van Melbourne. Dat mag gerust sensationeel heten, want Vettel veroverde vorig jaar met grote overmacht zijn vierde wereldtitel op rij. De Heppenheimer reed in verreweg de snelste bolide en won de laatste negen races.

Red Bull lijkt er deze winter niet in geslaagd een degelijke en snelle bolide te ontwikkelen, waarin Vettel in 2014 een vliegende start kan maken. 'Het is geen geheim meer dat we grote problemen hebben. Het is helaas niet anders. Op dit moment weten we niet waar we precies staan met de auto, maar over 2 weken kan dat toch weer anders zijn. Feit is dat we op veel gebieden achterlopen, maar ik ben ervan overtuigd dat we de problemen zullen oplossen.'

Vettel putte enige moed uit de 77 rondjes die hij zondagmiddag in de RB10 aflegde op het circuit van Sakhir in Bahrein, ook al was zijn snelste ronde 4 seconden langzamer dan die van de Mercedes van Lewis Hamilton. 'Ik was daar tevreden over, omdat we van die rondjes toch veel geleerd hebben', aldus de wereldkampioen. 'We hebben gedurende de testdagen veel problemen gehad, maar we weten wel wat er aan de hand is, dus er is hoop dat we alles voor elkaar hebben voor de race in Melbourne.'

De ontwerpers van de Formule 1 kregen deze winter een zware opdracht. Er moest van alles worden veranderd aan de auto. Om te beginnen is er een compleet nieuwe motor ingebouwd, een 1,6 liter V6 turbo. Motoren met iets minder pk's dan de oude, maar het is de bedoeling dat een geavanceerd energiesysteem onder de naam ERS voor de nodige extra pk's zorgt. Andere belangrijke veranderingen zijn de verlaagde voorkant, een uitlaat die geen aerodynamische invloed mag hebben en een brandstoftank waar maximaal 100 kilogram per race in mag.

Beeld getty
Beeld getty
Beeld afp
Beeld getty
Beeld getty
Beeld ap
Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.