Waterscheiding Formule 1 in gruwelijk heet Sepang

Een historische Grand Prix. Niet alleen omdat vijfvoudig wereldkampioen Michael Schumacher slechts zesde werd, maar vooral omdat de nieuwe generatie coureurs nu definitief lijkt door te breken. Kimi Räikkönen (23) won in Maleisië zijn allereerste Formule-1-race.

Vorig jaar, in Magny-Cours, was de Fin er al dichtbij geweest, maar hij vergooide zijn kansen op een door Allan McNish achtergelaten oliefilm. Räikkönens teamchef Ron Dennis opgetogen: 'Er is veel druk van hem afgevallen. Kimi kan nu alleen nog maar beter worden.'

En dan was er nog Fernando Alonso (21), de allereerste Spanjaard die ooit een pole position verwierf in de lange geschiedenis van de Grand-Prixracerij. Alonso toonde daarmee ondubbelzinnig aan dat hij vorig seizoen ten onrechte tijdelijk was gedegradeerd tot testrijder. En hij was zelfs een nog beetje ziek ook, had een flinke koorts.

Nóg een onverwacht novum: naast Alonso stond een tweede Renaultrijder op de startrij in de persoon van Jarno Trulli. Het is nogal wat races geleden dat er niet op z'n minst één Ferrari vooraan prijkte. Dus staat de race op het brede, moderne Sepang straks mogelijk te boek als een waterscheiding: het definitieve einde van het tijdperk-Schumacher en het voorlopige slot van Ferrari's overmacht.

Zeker is intussen dat de eerste twee races van het seizoen 2003 de waarde van de nieuwe 'spelregels' van FIA-president Max Mosley hebben bewezen. De hoogste categorie in de autoracerij heeft weer de onmisbare ingrediënten: spanning, sensatie, verrassing. De ene ronde waarin de rijders zich op de zaterdag moeten kwalificeren zorgt voor onvoorspelbare startposities.

Dat Michael Schumacher ditmaal zeker niet zou winnen, maakte hijzelf al binnen enkele tientallen meters duidelijk. Hij probeerde te enthousiast Trulli voorbij te komen, dook in een gat dat er niet was, tikte de Italiaan dwars (waardoor ook diens kansen drastisch gereduceerd werden) en moest vervolgens zelf met schade naar de pits.

De wedstrijdjury achtte Michael Schumachers handelwijze vervolgens óók incorrect en haalde hem enkele ronden laten voor een drive through penalty naar de pits.

Schumacher gaf zijn fout na de race ruiterlijk toe, wat voor 's mans doen tamelijk uniek is: 'Ik heb Jarno mijn excuses aangeboden. En het kostte me de race.' Trulli smaakte het (betrekkelijke) genoegen om Schumacher in de laatste ronden van de race nogmaals tegen te komen. En hem voor te blijven, ondanks een tête à queue die hij, oververmoeid door de hitte, maakte.

Het was gruwelijk heet in Sepang. Diverse rijders moesten na afloop met oraal vocht of infuus min of meer bij zinnen worden gebracht. Zelfs Michael Schumacher, anders jaloersmakend van fitheid, reed aan het slot met de kraag van zijn race-overall open en klapte het vizier van zijn helm open en dicht op zoek naar koeling. De Duitser heeft de duurste (kosten: ruim 10 duizend euro) speciaalhelm van allemaal, maar de firma Schuberth heeft voor dat geld nog geen optimaal functionerende air conditioning kunnen inbouwen.

De tweede bocht van de wedstrijd was ook voor Jos Verstappen scherprechter. Er moest een nieuwe achtervleugel op de Minardi en dat betekende voor de toch al trage wagen definitief een tocht in de achterhoede.

Teamgenoot Justin Wilson had daarentegen profijt getrokken van de verwarring en reed een aantal ronden op een negende plaats die duidelijk boven zijn stand was.

De lange Engelsman zou de race niet uitrijden en werd gevloerd door de verplichte hals- en neksteun (HANS) die de bloedtoevoer in zijn armen afsneed. Hij moest er zelfs voor naar het ziekenhuis.

Het systeem voldoet voor sommige rijders absoluut (nog) niet. Rubens Barrichello kreeg zelfs van de FIA speciale dispensatie: hij hoefde het vermaledijde juk voor deze race niet aan te brengen.

Het is vreemd: in deze hooggetechnologiseerde tak van sport weet men een op het eerste gezicht tamelijk eenvoudig veiligheidsattribuut niet gebruiksvriendelijk te krijgen.

Alonso en zijn Renault trokken er, duidelijk geholpen door een wagen die weinig benzine aan boord had, furieus tussenuit met zelfs een nieuw ronderecord. De eerste stop (na 14 ronden) vormde het einde van de Spaans-Franse triomftocht.

Met David Coulthard, de winnaar van Australië, al na drie ronden uit de strijd, moest de reactie van McLaren-Mercedes via de jonge Kimi Räikkönen komen. En dat gebeurde ook met een foutloze race.

Vorig jaar kwam BMW Williams van alle concurrenten het dichtst in de buurt van Ferrari. Dit jaar lijkt de oppositie vooral van McLaren-Mercedes te komen. Williamscoureur Ralf Schumacher (de broer van) was in de training niet verder dan een beschamende 14de plaats gekomen.

Hij had een dag eerder in het blad Bild met forse woorden moeten 'bewijzen' dat hij niet homoseksueel is en dat zijn vrouw niet vreemd gaat. Zulke vraaggesprekken maken een autocoureur blijkbaar niet sneller. Juan Pablo Montoya was ook slachtoffer van de schermutselingen in de allereerste ronde en kwam niet verder dan één plekje voor Verstappen uit, twaalfde dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden