Waarom de Formule 1 auto's toch zo ontzettend duur zijn

Ook tijdens dit raceweekend in Sotsji is de kans op brokken weer groot. Vervelend voor de coureurs, weet ook Max Verstappen, en bovendien heel kostbaar voor hun teams. De onderdelen van Formule 1-auto's zijn peperduur.

Klapper van Verstappen, toen nog rijdend voor Toro Rosso, in Monaco in 2015Beeld ANP

Het tikje tegen de vangrail waardoor zijn voorvleugel afbrak? Minimaal een ton. Vervanging van de kapotte linker achterrem die zijn uitvalbeurt in de GP van Bahrein veroorzaakte? Zeker 15 duizend euro. Spectaculair was de crash van Max Verstappen (19) twee weken geleden niet. Prijzig wel. Bij de lichtste touché verdampen er in de Formule 1 honderdduizenden euro's in luttele seconden.

De kans is groot dat aankomend weekeinde in het Russische Sotsji opnieuw stukken koolstofvezel in de rondte vliegen. Meerdere coureurs verslikten zich in de drie jaar dat het circuit nu op de kalender staat in de haakse bochten rond het olympisch park. Verstappen weet als geen ander dat een botsing ook de portemonnee van zijn team raakt.

Vorig jaar crashte hij in de smalle straten van Monaco in één raceweekeinde liefst drie keer. Hij reed onder meer drie keer de wielophanging aan de voorkant van zijn auto kapot en beschadigde ook nog eens zijn neus, achterwielophanging, voorvleugel, vloer, sidepod (zijkant met radiator) en chassis.

In zijn F1-loopbaan (43 races) reed Verstappen twaalf keer schade, exclusief de keren dat hij uitviel met een kapotte motor. Het heeft zijn teams Toro Rosso en Red Bull minimaal een miljoen euro gekost die schade te repareren. Althans, dat valt af te leiden uit een schatting op basis van berekeningen van datajournalistiekbureau Raconteur en de Britse omroep BBC. Zij hebben uitgeplozen hoe duur componenten van Formule 1-auto's zijn.

Geheimzinnigheid over prijs

De Formule 1-teams blijven het liefst zo vaag mogelijk als het gaat om de prijs van hun auto's. Bijvoorbeeld vanwege afspraken met onderdelenleveranciers die ze liever niet op straat willen hebben. En omdat het lastig is überhaupt een prijskaartje aan een Formule 1-auto te hangen. De 80 duizend onderdelen in Verstappens auto worden gemaakt van de duurste, sterkste en lichtste materialen die er beschikbaar zijn.

De belangrijkste componenten maakt Red Bull op de thuisbasis in het Engelse Milton Keynes, met behulp van door de renstal ontworpen machines opgesteld in hallen die het meest op operatiekamers lijken. 'Elk onderdeel, tot het kleinste schroefje, is uniek en kan voor niets anders worden gebruikt dan voor die specifieke auto', zegt Formule 1-analist en coureur Tom Coronel.

Bekijk hieronder de kosten per onderdeel:

Alleen het ontwerpen en bouwen van de auto's kost al een fortuin. Gedurende het seizoen worden de onderdelen op Verstappens auto meerdere malen vervangen voor betere versies - zogeheten 'updates'. Coronel vindt het 'dom lullen' als het gaat om het in kaart brengen van de kosten van een crash in de Formule 1, zeker wanneer het een topteam als Red Bull betreft.

Coronel: 'Het materiaal en personeel zijn toch al betaald. Veel belangrijker is dat met zo'n uitvalbeurt in Bahrein een heel raceweekeinde mislukt voor Max. Zoiets is eigenlijk veel prijziger. Red Bull heeft een jaarbudget van ruim 400 miljoen euro. Omgerekend is dat een budget van 10 miljoen euro per auto, per race. Die ton voor een voorvleugel is dan een schijntje.'

Het neemt niet weg dat volgens hem uitvallen in de Formule 1 duurder is dan ooit, want 'de budgeten zijn hoger dan ooit'. Verreweg het duurste element is de motor. De complexe hybride V6 met energieterugwinningssystemen die in 2014 de V8-motoren vervingen, hebben volgens de financieel directeur van Williams de motorprijzen verdubbeld.

Elke cent telt

Een kapotte krachtbron en versnellingsbak duwt een schaderekening rap boven een miljoen euro. Die hoge kosten zijn een belangrijke reden waarom teams als Sauber (laagste budget in F1 met naar verluidt 90 miljoen euro) met steeds meer moeite de begroting rondkrijgen. Dergelijke teams kijken ook op een andere manier naar schade.

Tijdens de tweede vrije training in Bahrein reed Max Verstappen over een afgebroken onderdeel van de Mercedes van Valtteri Bottas heen. Het stuk sloeg tegen de vloer van Verstappens auto, goed voor 60 duizend euro aan schade, zei Red Bull-teambaas Christian Horner mopperend. Hij was met name geïrriteerd omdat het incident Verstappen waardevolle trainingsminuten kostte.

Bij Sauber is een schade van tienduizenden euro's echt een pijnpunt. Elke cent telt bij dat team. De Zwitsers stelden vorig seizoen onderdeelupdates uit en sloegen zelfs testsessies over om geld te sparen. Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde weet hoe zwaar een crash kan drukken op een team met beperkte middelen.

De bolide van Max Verstappen na de crash in kwalificatie van Grand Prix van Monaco 2016Beeld anp

Als testcoureur voor Sauber reed hij in 2014 zijn auto total loss. 'De motor half naast de auto. De banden eraf, alle vleugels weg', zegt hij. Het kostte het team zo'n 350 duizend euro, schat hij. 'Maar zo'n bedrag is nooit volledig. Er komen ook nog manuren bij. Soms hebben monteurs een hele nacht nodig om een auto opnieuw op te bouwen.'

Sauber-coureur Antonio Giovinazzi reed begin deze maand in China twee auto's in één weekend in de prak. Dat zal het team later dit jaar voelen in het budget, denkt Van der Garde. Er moesten vroeg in het seizoen tal van onderdelen worden vervangen die nog makkelijk een aantal maanden meekonden. Het zijn zaken waar Verstappen zich na een incident nooit druk om hoeft te maken.

Maar bij een klein team zijn onderdelen nooit in overvloed, weet Van der Garde van zijn seizoen in 2013 bij laagvlieger Caterham. Hij herinnert zich hoe het team na een update met slechts drie neuzen voor twee auto's naar een race afreisde. 'Toen vroegen ze voor een training wel of je een beetje voorzichtig wilde rijden. Als er een neus kapot ging, was er geen reserve meer.'

Hoe duur een uitvalbeurt ook is, volgens Tom Coronel blijft uitvallen het vervelendst voor de coureur. Of hij nou voor een topteam rijdt, of niet. 'Crashen doet altijd pijn', zegt hij. 'Op allerlei manieren. Fysiek, financieel. En je ego krijgt ook een knauw. Zelfs als iemand tegen je aanrijdt en z'n excuses aanbiedt. Het is namelijk altijd jouw probleem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden