Vrije doortocht voor Ferrari na fout Hakkinen

Precies een race nadat Michael Schumacher voor het eerst zijn ongenoegen over de gang van zaken bij Ferrari had geuit, lijkt de Italiaanse renstal het lek boven te hebben....

Het was voor het eerst sinds Patrick Tambay in 1983 dat Ferrari zegevierde op het circuit van Imola.

Het is alweer vier jaar geleden dat Schumacher na twee wereldtitels bij Benetton onverwacht aankondigde in '96 de overstap naar Ferrari te maken. Bij de Italiaanse renstal, die in 1979 met de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter voor het laatst de hand op de titel legde, werd een driejarenplan opgesteld, met als primair doel in '98 het kampioenschap weer in de wacht te slepen.

Dat plan is inmiddels achterhaald, zoals duidelijk zal zijn. De superioriteit van McLaren vorig jaar gooide roet in het eten. Schumacher bleef echter rustig en liet halverwege vorig seizoen merken alle vertrouwen in het team te hebben door voor ruim veertig miljoen gulden per jaar nog eens vier jaar bij te tekenen.

Maar in Brazilië kwam het bij Schumacher tot een uitbarsting. 'Ik ben diep teleurgesteld', zei de Duitser in harde bewoordingen. De clichés over het team dat zo geweldig zijn best deed, liet hij achterwege: de frustratie dat Ferrari weer met achterstand op McLaren de winter uit was gekomen voerde de boventoon.

Speculaties dat Schumacher zich wellicht na dit seizoen aan zal sluiten bij McLaren, zodat hij zich ook in de statistieken onder de grote kampioenen kan scharen, barstten meteen los.

De race van gisteren zal de geruchten echter doen verstommen. Daar was wel een foutje van Mika Hakkinen, die voor de derde maal in successie de eerste startpositie voor zich opeiste, voor nodig. In de zeventiende ronde reed hij bij het uitkomen van de laatste chicane voor de finishlijn iets te enthousiast over de kerbstone, waardoor zijn auto aan de achterkant uitbrak en de neus van de McLaren zich in de vangrail boorde. Een duur foutje, want tot dat moment was Hakkinen heer en meester in Imola.

Hoewel voor McLaren nog niet alles verloren was, stond het Italiaanse publiek massaal op de banken. De tifosi roken bloed. De tweede man uit de renstal, de Schot David Coulthard, lag nog ruim vijf seconden voor op Schumacher en leek alle troeven in handen te hebben.

Maar Ross Brawn, het strategisch brein van Ferrari, besliste op dat moment twee pitstops in te lassen, waar McLaren vertrouwde op een stop. Hij kreeg het gelijk aan zijn zijde. Schumacher kon de leiding in de wedstrijd overnemen, daarbij wel enigszins geholpen door de achterblijvers met wie Coulthard geregeld te maken kreeg.

Op de finish had Schumacher nog een paar seconden over op Coulthard, terwijl Rubens Barrichello in zijn Stewart-Ford derde werd. De emotionele Braziliaan droeg zijn eerste podiumplaats van dit jaar op aan zijn vriend en landgenoot Ayrton Senna, die net als de Oostenrijker Roland Ratzenberger vijf jaar geleden tijdens de Grand Prix van San Marino om het leven kwam.

Door zijn overwinning heeft Schumacher de eerste plaats in het WK-klassement overgenomen van zijn teamgenoot Eddie Irvine, die er vijfduizend Engelse ponden om had verwed dat hij die lijst na de race op het circuit vban Imola ook nog aan zou voeren.

De Duitser is in elk geval een stukje dichter bij zijn doel gekomen: het winnen van de wereldtitel voor Ferrari. Dat zou hem toch een stuk beter staan dan de titel in een McLaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden