Grigori Rodtsjenkov.
Grigori Rodtsjenkov. © NYT

Voor het eerst bevestigen twee Russische sporters het bestaan van de Rodtsjenkov-dopingcocktail

Twee Russische sporters hebben het bestaan bevestigd van een dopingcocktail die de Russische sportprestaties jarenlang heeft opgekrikt.

De cocktail staat bekend als de Rodtsjenkov-cocktail, naar de Russische dopingwetenschapper Grigori Rodtsjenkov. Onderzoekers hebben Rodtsjenkov, die als klokkenluider naar de VS vluchtte, aangewezen als het meesterbrein van een grootschalig staatsdopingprogramma. Dat verhaal wordt nu voor het eerst deels bevestigd door sporters en een coach in de Russische pers. Tot dusver werden beschuldigingen stelselmatig ontkend of afgedaan als een aanval van het Westen.

Wantrouwen

De twee sporters en een coach deden hun verhaal anoniem aan Match TV, het grootste sportkanaal van Rusland. Hun namen zijn geanonimiseerd. Het sportkanaal vermeldt niet in welke sport zij uitkwamen en of zij nog aan wedstrijden deelnemen.

De opgevoerde sporters, Nikolaj P. en Olga N., omschrijven de cocktail als een combinatie van drie pillen uit drie verschillende kokers. De kokers droegen volgens hen geen etiketten en verschilden alleen van elkaar in de kleur van dop. Om de opname in het bloed te versnellen dienden ze de pillen op te lossen in een kleine hoeveelheid alcohol. 'Ongeveer een halve slok', aldus Nikolaj P.

Een onafhankelijke commissie van het Wada stelde vorig jaar dat mannelijke sporters de cocktail namen met Chivas en vrouwen met Vermouth.

Auteur

Een coach, opgevoerd als Dmitri R., vertelde volgens Match TV dat sporters de verboden middelen gratis kregen van hun begeleiders. Rodtsjenkov, tot 2015 hoofd van het antidopinglaboratorium in Moskou, was volgens de Dmitri R. 'de auteur van het idee'. De pillen zouden gemaakt en verspreid worden door anderen.  

Niet iedereen vertrouwt de publicatie van Match TV. Het kanaal werd in 2015 opgericht in opdracht van president Poetin en is in handen van Gazprom-Media, een tak van staatsoliebedrijf Gazprom. Een Russische sportanalist zei donderdag op een liberale radiozender te vermoeden dat Match TV met de publicatie de rol van de overheid in het dopingprogramma probeert te verdoezelen.  

De rol van de Russische overheid wordt niet benoemd door de opgevoerde sporters en coach. Onderzoekers van het Wada stelden in december 2016 dat het Russische sportministerie en veiligheidsdienst FSB het dopingprogramma organiseerden. Meer dan duizend Russische sporters profiteerden tussen 2011 en 2015 van het bedrog.  

Op 5 december neemt het Internationaal Olympisch Comité naar verwachting een beslissing over een eventuele straf voor Rusland bij de aanstaande Winterspelen in Zuid-Korea. Het IOC staat onder grote druk van dopingbestrijders om Rusland een zware sanctie op te leggen.