Verstappen ziet start weer de mist ingaan

Er is niets dat een Formule 1-race zo snel kan verpesten als een slechte start. Max Verstappen (18) weet er inmiddels alles van. Want weer ging het mis, zondag, bij de Grote Prijs van Singapore. De Nederlander vertrok als een slak van zijn vierde plek. Auto's schoten links en rechts langs hem heen. Hij moest ook nog eens op de rem voor de crashende Nico Hülkenberg, die op een haar na de neus van Verstappens wagen miste.

Nico Hülkenberg komt direct na de start dwars op de baan te staan en zorgt er mede voor dat ook het vertrek van Max Verstappen (die even tegen hem aan lijkt te botsen) volledig mislukt. Beeld ap

In de 61 ronden daarna was hij veroordeeld tot een inhaalrace op het hete, loodzware en bochtige Marina Bay-stratencircuit. Vooraf hoopte hij nog op zijn tweede GP-zege op het circuit waarop zijn Red Bull op uitblinkt. Verstappen finishte uiteindelijk als zesde, ver achter racewinnaar Rosberg, teamgenoot Daniel Ricciardo en nummer drie Lewis Hamilton.

Het is de derde opeenvolgende keer dat Verstappens kansen op een podiumplek na een paar honderd meter zijn verkeken zijn door een dramastart. In zijn thuisrace in België liet zijn reactievermogen hem in de steek, in Italië was het de software in zijn Red Bull die haperde. In Singapore kampte hij met problemen met zijn koppeling, waardoor hij met veel wielspin vertrok.

Kettingreactie

Of hij nou schuld had of niet, Verstappens recente starts bewijzen dat de start in de Formule 1 een kettingreactie van momenten is die allemaal moeten kloppen.

Een goede start is een perfecte cocktail, en de ingrediënten daarvoor zijn bij elke race anders. Het is aan de coureur en zijn team die ingrediënten te vinden tijdens de vrije trainingen en proefstarts, wanneer bakken met data worden verzameld. Want starten in de Formule 1 is iets heel anders dan soepel wegrijden bij een stoplicht in de stad.

Om te beginnen heeft een Formule 1-coureur zijn koppeling als flipper achter het stuur, en niet bij zijn voet. Bij de start moet hij in een oogwenk het punt vinden waarmee de koppeling zo effectief en snel mogelijk - dus met zo min mogelijk wielspin - de kracht overbrengt van de motor naar de wielen. Het zogeheten bijtpunt.

Te hoog toerental

Op ieder circuit verschilt dit bijtpunt, want op 'glad' asfalt, zoals bijvoorbeeld op het stratencircuit in Singapore, is het weer belangrijk om niet met een te hoog toerental te vertrekken aangezien de auto niet meteen volledige grip heeft.

Tot een jaar geleden kregen de coureurs van hun technici vlak voor de race het ideale bijtpunt door, waarna ze via hun stuur de koppeling instelden. Maar omdat Formule 1-coureurs al jaren het verwijt krijgen meer bijrijders te zijn dan bestuurders van hun met hypermoderne technologie volgestopte auto's, besloot racefederatie FIA een jaar geleden iets tegen dat imago te doen.

Coureurs moeten tegenwoordig alles zelf doen bij de start, dus ook het instellen van de koppeling. En dat is slechts een deel van hun takenpakket. Bij de start is het cruciaal de banden op de juiste temperatuur te hebben. Zijn ze te koud, dan hebben de banden te weinig grip en is de kans groot op wielspin bij de start.

Zijn ze te warm, dan 'plakken' de banden als stroop op het asfalt. De banden worden met burn-outs tijdens de opwarmronde op temperatuur gebracht. Met zijn technici bespreekt een coureur hoeveel burn-outs hij doet voor de juiste temperatuur, afhankelijk van onder meer de omgevingstemperatuur, het asfalt en bandentype.

Reactievermogen

De laatste schakel in de ketting is het reactievermogen. Als de rode lichten doven, moet de coureur binnen twee tiende van een seconde reageren. Dat is sneller dan een oogwenk. Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde oefende zijn reactiesnelheid thuis met hulp van een spelletje op zijn computer. Van der Garde: 'Heel simpel, maar het werkte wel.'

Dat het starten nu een aantal races niet lukt bij Verstappen moet hij 'niet in zijn kop laten zitten', zegt Van der Garde. Starten is namelijk ook deels mentaal, legt hij uit. 'Je moet consequent hetzelfde doen. De koppeling met de juiste snelheid loslaten, hoe snel je het gas oppakt. Dat soort zaken. Bij mij gingen er ook weleens een paar dingen achter elkaar mis. Dan ga je snel denken: het ligt toch niet aan mij? De volgende keer schiet je opeens weer weg. Het is een beetje ongrijpbaar.'

Verstappen baalde na de race in Singapore van weer een mislukt racebegin. 'De start was een drama, echt slecht', zo analyseerde hij op zijn website. Er is eigenlijk maar een medicijn: bij de volgende race, over twee weken in Maleisië, wel eens uit de startblokken schieten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden