Verstappen zal in Bakoe alle inhaalplekken uitproberen

Een week na zijn vierde plaats bij de Grote Prijs van Canada rijdt Max Verstappen alweer zijn volgende race, maar dan aan de andere kant van de wereld: in Bakoe, Azerbeidzjan. De Grote Prijs van Europa (ja, u leest het goed: Europa) vindt voor de allereerste keer plaats in de hoofdstad van de oliestaat. Verstappen start vanaf plek negen. Een voorbeschouwing.

Beeld photo_news

Ook fijn voor Verstappen: hij is eens net zo ervaren op een circuit als zijn belangrijkste concurrenten.
Klopt. Het circuit in Azerbeidzjan is fonkelnieuw. Coureurs kenden het stratencircuit voor de vrije trainingen op vrijdag alleen van de simulator. De eerste 'echte' ervaringen zijn positief.

Coureurs beschrijven de route over het Azerbeidzjaanse asfalt, bedacht door de huisontwerper van de Formule 1 Hermann Tilke, als een soort mix tussen Spa-Francorchamps en Monaco. Het circuit is namelijk net als Spa lang (ruim zes kilometer) en kent een recht stuk van liefst 2,2 kilometer, waar snelheden van ruim 350 kilometer per uur worden gehaald. Daarnaast zijn er bochtige stukken met nauwelijks uitloopruimte. Dat doet weer denken aan Monaco.

Uitzicht op het stratencircuit in Bakoe.Beeld getty

Leg eerst eens uit: Azerbeidzjan, Europa?
Tsja, dat heeft alles te maken met Formule 1-baas Bernie Ecclestone en zijn onophoudelijke zoektocht naar nieuwe afzetmarkten. Hij verkoopt zijn races simpelweg aan de hoogste bieder, welk land dat ook is. Oliestaat Azerbeidzjan profileert zich graag als Europees. Zo organiseerde Azerbeidzjan vorig jaar de Europese Spelen en is Bakoe in 2020 een van de speelsteden bij het EK voetbal.

Maar, toegegeven, het blijft toch vreemd. De historische Nürbürgring in Duitsland was het vaakst het decor van de Grote Prijs van Europa. Nu bezit Bakoe opeens die titel. De Iraanse hoofdstad Teheran ligt op ruim 500 kilometer van de Azerbeidzjaanse hoofdstad. Amsterdam op zo'n 3600 kilometer.

Maakt het de coureurs iets uit?
Nee. Verstappen zei in een voorbeschouwing op de race bijvoorbeeeld al graag nieuwe landen en circuits te bezoeken. Daarnaast vindt hij het vooral prettig dat iedereen eens op nul begint. Dan komt het ware talent van de coureur bovendrijven.

Dat zit wel goed bij Verstappen. Wat mogen we van hem verwachten?
Nou, zelf is hij tevreden met een plek in de top zes, zei hij zaterdag bij Ziggo Sport. Opvallend voor iemand die een maand geleden nog een Grote Prijs won en vorige week WK-leider Nico Rosberg te kijk zette met meesterlijk verdedigen.

Realistisch is het wel, zeker nu hij vanaf plek negen vertrekt. Het lange, rechte stuk is een cadeautje voor alle auto's met een Mercedes-motor. Zo'n 22 seconden kan daar plankgas gegeven worden, waarmee het extra vermogen in de Duitse aandrijving maximaal wordt benut. Verstappen heeft sinds Canada weliswaar een betere motor, maar het is Renault nog niet gelukt de zaken op een dergelijke manier aan te passen om het technisch vernuft in de Mercedes-motor te evenaren.

Beeld afp

Ok, waar zetten we Verstappen neer in Bakoe?
Op plek zes, als er geen vreemde crashes plaatsvinden. Want tijdens de kwalificatie was al goed te merken dat coureurs onwennig zijn op het nieuwe circuit. Zo kuste Lewis Hamilton de muur, wat hem zijn kwalificatie kostte. Een harde les, want Hamilton vond het niet nodig het circuit eerst te oefenen in een simulator en verkende het asfalt zelfs niet te voet.

Om die zesde plek te verdienen moet Verstappen wel de nodige auto's inhalen. Vorig jaar liet hij in zijn langzamere Toro Rosso zien daar goed in te zijn. Nu wil hij dat in zijn snellere Red Bull weer laten zien, zeker omdat teamgenoot Daniel Ricciardo start vanaf plek drie. Hij verkondigde het al, zaterdag, op zijn eigen website: 'De race is nog niet gelopen, hier kun je goed inhalen dus morgen gaan we gewoon weer vol gas.'

Nog een leuk feitje: voor het eerst in Max Verstappens F1-leven is vader Jos niet bij een race. Die zet zichzelf wat meer op de achtergrond nu zijn zoon bij een topteam zit. In de Formule 3 in 2014 miste Jos ook eens een race van zijn zoon, toen op de Duitse Norisring. Verstappen won onder lastige omstandigheden drie races en overtuigde daarmee Red Bull hem direct te strikken.

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden