Verstappen wil in Montreal koste wat kost de 'Wall of Champions' mijden

Max Verstappen rijdt vandaag in Canada zijn derde Grote Prijs voor Red Bull. Zijn eerste race (Spanje) won hij, bij zijn tweede (Monaco) crashte hij twee keer. Hoe zal het de 18-jarige Nederlander nu vergaan? Verstappen start vanaf de vijfde plek. Een voorbeschouwing.

Max Verstappen. Beeld afp

Verstappens laatste race eindigde tegen een muur in Monaco. Heeft dat in de afgelopen weken nog iets van de magie rond zijn overwinning in Barcelona weggenomen?
Nee, zo op het oog niet. Een week geleden was hij in Nederland voor een aantal racedemonstraties op het circuit van Zandvoort. Het zorgde voor files en overvolle treinen richting de Noord-Hollandse badplaats. Iedereen wilde een glimp van Verstappen opvangen.

Bij zijn team Red Bull werden hem die crashes ook snel vergeven. Teambaas Christian Horner sprak zalvend over een leerproces, en benadrukte dat Verstappen alles vóór de crashes wel goed deed. Volgens Verstappen zelf was de race in Monaco leerzamer dan zijn zege in Spanje. 'Dergelijke dingen zijn soms nodig om beter te worden', zei hij tegen Motorsport.com. Met zijn zelfvertrouwen zit het wel goed.

Max de goudmijn

Jong, oud, man, vrouw - Max Verstappen spreekt iedereen aan. Sinds zijn overwinning in Barcelona zijn de petten, T-shirts en polo's niet aan te slepen. Max is een goudmijn (+)

Is Monaco ook niet gewoon een lastig circuit, zeker vergeleken met Montreal?
Mwah, ook Montreal staat te boek als een circuit waar coureurs geen moment hun concentratie kunnen verliezen. Het is deels een stratencircuit, met een aantal snelle bochten. En net als in Monaco zijn er plekken zonder uitloopzones. Een stuurfoutje betekent dan weg voorband, of erger.

Het circuit staat verder bekend om de zogenoemde Wall of Champions, vlak voor start/finish. Die muur heeft niet die naam gekregen omdat er zoveel kampioenen successen hebben gevierd. Integendeel. Kampioenen zijn allemaal tegen die muur gecrasht. Van Michael Schumacher en Damon Hill tot Jenson Button en Sebastian Vettel, allemaal schoten ze door bij de laatste bochtencombinatie voor de finish en eindigden ze tegen de befaamde muur. Voor Verstappen is het zaak die muur in ieder geval te vermijden. Twee races achter elkaar tegen een muur botsen zal zijn imago geen goed doen.

Zie onderstaande video voor een compilatie van auto's die in het verleden tegen de Wall of Champions knalden. Tekst loopt door onder video.

Verstappen tijdens een vrije training in Montreal. Beeld afp

Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe motor die teamgenoot Ricciardo in Monaco al had. Heeft Verstappen die nu ook?
Jazeker. Renault heeft wat aanpassingen aan de motor gedaan, waardoor de Red Bulls meer vermogen hebben. Daarmee moet het gat naar de topauto's van Mercedes verder verkleind worden. En in Montreal, een snel circuit met relatief veel lange, rechte stukken, profiteert Verstappen optimaal van zijn nieuwe aandrijving.

Dat bleek al tijdens de derde vrije training, gisteren, toen Verstappen de tweede tijd klokte.

'Dit is nog maar het begin'

Christian Horner hielp Sebastian Vettel aan vier wereldtitels. En ook zijn nieuwe protegé Max Verstappen won gelijk zijn eerste wedstrijd in het Red Bullteam. Een interview met Horner (+). 'Dit is nog maar het begin.'

Zijn er naast Verstappen verder nog zaken waar we op moeten letten?
Allereerst Heineken. De Nederlandse multinational werd donderdag gepresenteerd als Formule 1-sponsor. In Canada is er geen ontkomen aan het groen van het biermerk. Op de boarding en in de paddock, waar een Heineken-terras is. Verder zijn die andere twee topteams de moeite waard om in de gaten te houden: Mercedes en Ferrari. In Monaco heeft Mercedes-coureur Lewis Hamilton met zijn racewinst een slag geslagen, vooral omdat WK-leider en teamgenoot Nico Rosberg ver achter de podiumplekken eindigde. Als Rosberg crasht en Hamilton opnieuw wint, dan is de strijd om het wereldkampioenschap weer helemaal open. Verrassend, want Rosberg won de eerste vier races van dit seizoen.

Bij Ferrari is het code rood. Dit seizoen zou alles anders worden, beloofde de Italiaanse trots, maar de motor lijkt minder betrouwbaar dan vorig jaar en vooral bij Kimi Räikkönen is het beste er nu wel echt af. De 36-jarige Fin kreeg de hoon van de pers over zich heen toen hij in Monaco zijn neus eraf reed, het brokstuk vervolgens onder zijn auto bleef hangen en hij als een bulldozer twee collega's van het circuit ramde.

Als er bij Ferrari niet snel succes wordt geboekt, gaan er koppen rollen. Althans, dat zijn de geruchten in de paddock. Verder hebben de Ferrari's net als de Red Bulls een motor-update gekregen in Canada. Let dus op een agressieve Ferrari-race, want een podiumplaats is eigenlijk een must.

En waar gaat Verstappen eindigen?
Hij zal messcherp zijn en koste wat kost niet weer willen crashen. Die focus, in combinatie met zijn nieuwe motor, moet zeker een plek in de top-vijf kunnen opleveren. We zetten in op plek vier, achter teamgenoot Ricciardo. Die kent het circuit in Montreal namelijk als geen ander. Hij won er zelfs zijn eerste Grote Prijs.

Verstappen scheert langs de 'Nederlandse' boarding van Heineken in Montreal. Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.