Verstappen weet het nu ook: de zware klap komt een keer

Zwaar crashen. Het was Max Verstappen (17) bespaard gebleven sinds hij de overstap maakte van de karts naar auto's, zei hij in februari nog in een interview met de Volkskrant. 'Even afkloppen', voegde hij daar meteen aan toe. Alsof hij wist wat hem zou overkomen in de zesde Grote Prijs van zijn Formule 1-carrière, zondag op het befaamde stratencircuit in Monaco.

Lennart Bloemhof
Max Verstappen crasht in Monaco, afgelopen zondag. Beeld ANP
Max Verstappen crasht in Monaco, afgelopen zondag.Beeld ANP

In de slotfase van de race probeerde Verstappen de Fransman Romain Grosjean, die hij al een aantal ronden opjaagde, te verschalken. Op het spel stond plek tien, en daarmee één WK-punt. Na het passeren van de finish stuurde hij zijn auto naar rechts en accelereerde, terwijl Grosjean op de rem trapte.

Lees hier het volledige interview van Lennart Bloemhof en Mark Misérus met Max Verstappen.

Plots was er geen ruimte meer tussen de auto's, waarna de linker voorband van de Nederlander tegen de rechter achterband van de Lotus knalde. Zijn wielophanging brak af en de Toro Rosso van Verstappen boorde zich als een ongeleid projectiel frontaal in de kussenmuur van de eerste bocht. Vader Jos en vele anderen met hem hielden hun adem in, tot Verstappen de verlossende woorden sprak over de boordradio: 'Ik ben oké'.

Crashen en racen. Het is net zo onlosmakelijk aan elkaar verbonden als voetbal en blessures. Eens word je ermee geconfronteerd, weet voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers.

Iedere coureur vreest de crash die Verstappen zondag maakte, zegt Lammers. 'Geen remmen en dan frontaal ergens op knallen', legt hij uit. 'Hopelijk heeft hij de grootste klap van zijn carrière nu al gehad.' Hij noemt het een wonder dat Verstappen ongeschonden uit zijn STR10 stapte. 'Het kost je normaal je enkels of benen. In mijn tijd had je dit misschien zelfs niet overleefd. Het bewijst dat de veiligheid in orde is.'

Nadat duidelijk was dat Verstappen enkel stijve spieren had overgehouden aan de vele G-krachten die op zijn tienerlichaam drukten, begon het gebakkelei over de schuldvraag. Verstappen wees naar Grosjean. De coureur verweet de Fransman eerder te hebben geremd dan de ronde ervoor. 'Dat verwacht je niet. En met die snelheid, als je zo dichtbij bent, kun je elkaar niet meer ontwijken', zei hij op zijn website.

Grosjean was tijdens de race al duidelijk. 'Dat was een stomme actie', foeterde hij over de radio tegen zijn team.

Autosportfederatie FIA velde enkele uren uur na de race het eindoordeel. Verstappen was volgens de stewards schuldig aan de crash. Bij de volgende Grote Prijs wordt hij vijf plaatsen teruggezet in de startopstelling en hij krijgt twee strafpunten achter zijn naam.

Verstappen is aangeslagen na de crash van afgelopen zondag in Monaco. Beeld anp
Verstappen is aangeslagen na de crash van afgelopen zondag in Monaco.Beeld anp

Jan Lammers is niet te spreken over die straf. Volgens hem is er geen duidelijke verantwoordelijke voor de crash. 'In het voetbal krijgt bij twijfel over buitenspel de aanvallende partij het voordeel en bij tennis is een bal op de lijn in', stelt hij.

De FIA geeft volgens hem met de straf een tegenstrijdig signaal af. Zo is er de afgelopen jaren ingezet op spektakel, onder meer via de introductie van de verstelbare achtervleugel (DRS) waarmee coureurs tijdelijk hun topsnelheid kunnen verhogen. Het moet inhaalacties stimuleren. 'En nu straffen ze deze actie van Max af. Ik vind het schandalig hoe je met zo'n sieraad voor de sport omgaat. Hij is het beste wat de Formule 1 de laatste jaren is overkomen. Ze hebben Max meer nodig dan DRS. Ik had het chic gevonden als ze het hadden laten rusten.'

Het uitvallen van Verstappen had invloed op de uitkomst van de race. Mercedes-coureur Lewis Hamilton reed onbedreigd naar de zege, tot zijn team blunderde en hem tijdens de safetycar-situatie na de crash van de Nederlander binnenhaalden voor een pitstop. Zijn voorsprong verdampte en hij kwam als derde weer de baan op.

Inhalen lukte de Brit niet meer op de smalle baan in het prinsdom, waardoor teamgenoot Rosberg de race won. Een schouderklop hoeft Verstappen daarom niet te verwachten van de regerend wereldkampioen bij de volgende Grote Prijs, in Canada. Lammers denkt niet dat de crash in Monaco door het hoofd van Verstappen blijft spoken bij volgende GP's. Een les is het ook niet, zegt de oud-coureur: 'Je hebt er niets aan'.

Hij hoopt dat Verstappen zich snel herpakt, want tot zijn crash maakte de Nederlander net als in zijn eerste vijf Grote Prijzen indruk. Zijn eerste pit-stop mislukte doordat een achterband niet van de auto wilde, waardoor hij terugviel tot buiten de toptien. Lammers: 'Daarna bleef Max strijdbaar en reed hij alsnog een fantastische race. Dat onbevangene en spontane moet hij houden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden