Verstappen van zestien naar drie tijdens magistrale race in GP Brazilië

Tijdens de Grote Prijs van Brazilië, op kletsnat asfalt, laat Max Verstappen weer zien hoe goed hij is. Rosberg? Räikkönen? Voor de Limburger is het erop en erover. Jammer van die ene strategische fout.

Formule 1-coureur Max Verstappen van Red Bull in actie tijdens de Grote Prijs van Brazilie op het circuit van Interlagos. Foto anp

Twee weken geleden ging het na de Grote Prijs van Mexico over Max Verstappen en dan met name of hij wel of niet volgens de regels had gereden. Zondag ging het in Brazilië opnieuw over de 19-jarige Nederlander, maar dan over datgene waarover hij veel liever praat: racen, en hoe goed hij daar wel niet in is. Met een magistrale inhaalrace in de regen, waarin hij dertien plekken won in de laatste vijftien ronden, knokte Verstappen zich naar plaats drie op het circuit van Interlagos.

Regen is de scherprechter in de Formule 1. Het nivelleert de verschillen tussen auto's. De stuurkunsten van coureurs worden doorslaggevend. Om die reden zijn er coureurs die regen vrezen, of het juist omarmen. Verstappen behoort tot die laatste categorie. In Brazilië werd hij op zijn wenken bediend, want het waren Nederlandse omstandigheden op het circuit in Sao Paulo: grijze lucht en een regenbui waaraan geen einde kwam.

Al dat water zorgde voor riviertjes en plassen op het circuit. De race startte achter de safetycar, omdat het volgens de raceleiding te nat was voor een veilig begin. Na zeven ronden dook de safetycar de pitstraat in en meteen liet Verstappen zich zien.

De man met wie hij het felst streed dit seizoen, Ferrari-coureur Kimi Räikkönen, bleek in de regen geen partij voor Verstappen. Hij beroofde de Fin van zijn derde plaats met een inhaalactie aan de binnenkant. In de dertigste ronde was WK-leider Nico Rosberg het volgende slachtoffer van Verstappen.

De Duitser, geen held in de regen, had even geen grip op de spekgladde ondergrond en Verstappen profiteerde. Zes ronden later verloor hij de controle over zijn Red Bull. Eerst wist hij met 250 kilometer per uur te voorkomen dat hij spinde, daarna stuurde hij zijn auto miraculeus weg van de vangrail. Het was een actie die zelfs op een spelcomputer lastig te kopiëren is.

Verstappen verloor zijn tweede plaats alsnog door een strategische fout van zijn team. Hij ruilde bij een pitstop zijn regenbanden, die zo'n 65 liter water per seconde kunnen verwerken, in voor de snellere intermediate-banden die zo'n 25 liter per seconde aankunnen. Direct na de bandenwissel ging het harder regenen en al snel kon Verstappen weer naar binnen, omdat hij naar eigen zeggen 'als een boot' over het asfalt gleed.

Hij viel terug naar plek zestien, waarna hij begon aan de inhaalrace die nog vaak zal worden herhaald. Alsof zijn tegenstanders palen waren en hijzelf alpineskiër, zo stuurde Verstappen zijn auto de laatste vijftien ronden over het asfalt. Van teamgenoot Ricciardo tot viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel in zijn Ferrari, allemaal werden ze gedegradeerd tot figuranten in de Verstappen-show.

'Jij hebt nieuwe racelijnen ontdekt', zei de Britse Formule 1-analist Martin Brundle na de race tijdens de podiumceremonie tegen de Nederlander. Verstappen verklaarde, met brede glimlach, droogjes zijn opmerkelijke routes over het circuit: 'Ik kon niets zien door al dat water'.

Via sociale media kroonden racefans Verstappen tot coureur van de race, commentatoren kwamen superlatieven tekort. Vooraf ging het in Brazilië over de wereldtitelstrijd tussen Mercedes-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton, die met de zege van Hamilton in Brazilië pas over twee weken bij de laatste race in Abu Dhabi zal worden beslist.

De acties van Verstappen overschaduwden alles. Dat was een geluk voor racefederatie FIA, want voordat Verstappen zich roerde op Interlagos was het voor de fans lang wachten op spektakel. De race werd namelijk twee keer een half uur stilgelegd, met joelende Brazilianen op de tribunes tot gevolg.

Max Verstappen op het circuit in Sao Paulo. Foto getty

'Spanning gegarandeerd'

De eerste rode vlag volgde na een crash van Ferrari-coureur Kimi Räikkönen op het rechte stuk. Daarna omdat de omstandigheden te gevaarlijk zouden zijn, hoewel de coureurs zelf een andere mening hadden. Meerdere coureurs reageerden over de boordradio met verbazing op het besluit.

Formule 1-fans hopen altijd op regenraces, omdat ze onvoorspelbaar zijn. F1-baas Bernie Ecclestone opperde vijf jaar geleden zelfs zo af en toe het asfalt nat te spuiten. 'Spanning gegarandeerd', zei de markante Brit. Er moet dan alleen wel geracet worden en dat was in Brazilië lange tijd niet het geval.

Twee uur na de start van de race was nog niet eens de helft van het aantal ronden afgelegd en het aantal 'echte' raceronden, dus zonder safetycar op het circuit, waren op een hand te tellen.

Het is allemaal snel vergeten dankzij Max Verstappen. Ruim 13 kilometer ten noorden van het circuit van Interlagos ligt de in 1994 verongelukte racelegende Ayrton Senna begraven. Verstappen wordt vanwege zijn karakter en gewaagde, onconventionele manier van rijden vaak vergeleken met de Braziliaan.

Dat Verstappen juist in Brazilië zijn indrukwekkendste race van het seizoen rijdt, mag gezien worden als een ultiem saluut aan de drievoudig wereldkampioen.

Lewis Hamilton en Max Verstappen op het erepodium in Sao Paolo. Foto getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.