Verstappen valt uit in eerste ronde Spanje na touché met Ferrari van Räikkönen

De Grote Prijs van Spanje duurde voor Max Verstappen exact één ronde. Door een touché met de Ferrari van Kimi Räikkönen in de eerste bocht raakte zijn auto dusdanig zwaar beschadigd, dat hij eenmaal in de pitstraat zijn auto meteen uitzette. Over de boordradio meldde hij schade aan zijn wielophanging.

Beeld afp

Een paar seconden denkt Max Verstappen (19) na. Of het de kortste race uit zijn racecarrière was? 'Uhhh. Wel een van de kortste, in ieder geval.' Dertien seconden. Langer duurde de Grote Prijs van Spanje zondag niet voor hem. In de race die Verstappen vorig jaar won, viel voor hem dit seizoen al in de eerste bocht het doek.

Ferraricoureur Kimi Räikkönen moest uitwijken voor de Mercedes van Valtteri Bottas. Hij stuurde naar links, maar daar reed Verstappen al, die na een goede start bezig was met het inhalen van zowel Bottas als Räikkönen. De linker voorband van de Ferrari botste met een flinke klap tegen de rechter voorband van Verstappens Red Bull.

Nuchter

Verstappen voltooide nog wel de eerste ronde, maar schakelde zijn auto meteen uit in de pitstraat. De schade aan zijn wielophanging bleek te groot. Ook voor Räikkönen was het einde race. Daarmee waren de mannen die een jaar geleden dankzij een crash van beide Mercedessen in de eerste bochtencombinatie streden om de overwinning nu zelf al na één ronde uit de wedstrijd.

Een kleine vier uur na zijn uitvalbeurt, nadat hij een vergadering van ruim anderhalf uur had bijgewoond over de race van teamgenoot Daniel Ricciardo (derde plaats), analyseerde hij zijn race nuchter.

Dergelijke uitvalbeurten horen bij zijn sport, weet Verstappen: 'Je kunt er toch niets aan doen'. Hoewel met name Bottas volgens hem niet helemaal vrijuit ging. 'Hij remt gewoon heel vroeg, Kimi en ik remmen heel laat. Het was een beetje apart van de wedstrijdleiding om het als een race-incident te beoordelen. Bottas schakelt twee man uit.'

Appen, snapchatten en instagrammen

Er lang over tobben deed hij niet. Natuurlijk, hij had achteraf iets minder risico kunnen nemen bij de start. 'Maar zo ben ik niet. Ik word liever een keer derde met veel risico dan al die rondjes rijden voor een vijfde plek.' Dus was het op het circuit van Barcelona na ruim 400 meter gedaan voor Verstappen.

In het restant van de race was hij bezig met 'appen, snapchatten en instagrammen', en uiteraard met het volgen van de race. Hij zag een boeiend gevecht tussen Ferraricoureur Sebastian Vettel en Lewis Hamilton in zijn Mercedes, de nummers een en twee van de WK-ranglijst. Beide coureurs reden aan de leiding, maar met een inhaalactie op Vettel op twintig ronden voor de finish trok Hamilton de winst naar zich toe.

Monaco

Bij Verstappen was het vizier toen al gericht op Monaco, over twee weken op de kalender. Want hoewel de race in Spanje mislukte, was er toch optimisme bij Red Bull. Tijdens de kwalificatie op zaterdag bleek het gemiddelde verschil van 1,3 seconde met de Mercedessen en Ferrari's met ruim de helft te zijn gedicht na aanpassing van de auto.

In de smalle, relatief korte straten van Monaco is daarnaast motorvermogen - het zwakste punt van de Red Bull-auto ten opzichte van Mercedes en Ferrari - minder belangrijk. Toch deed iedereen bij het Oostenrijkse team zondagmiddag zijn best de underdog te spelen. De seizoenstart met slechts twee derde plaatsen was te teleurstellend om na vijf races opeens hoog van de toren te blazen.

Thuiscircuit

Teambaas Christian Horner sprak na de race aan een tafeltje in het Red Bull-gebouw over 'doorgaan met hard werken'. De verwachting is dat Verstappens team in het prinsdom weer met een aantal aanpassingen aan de auto zal komen.

Verstappen wilde nog niet vooruitblikken op de race in zijn woonplaats. De race in Spanje was er eentje waarin hij gemakkelijk kon teleurstellen, gezien zijn zege van vorig jaar. In Monaco is het tegenovergestelde het geval. In zijn eerste twee seizoenen haalde hij er wegens crashes nooit de finish.

Hij kent het circuit inmiddels goed, zegt hij grappend. 'Ik ben er de afgelopen tijd op de scooter vaak genoeg overheen gereden, dus het voelt wel als mijn thuiscircuit, ja.'

Of dit jaar voor de verandering de ellende komt in Spanje en de euforie in Monaco? 'Daar denk ik gewoon niet aan. Ik zie het volgende week wel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.