Verstappen telt zijn zegeningen

Zijn eerste Formule 1-seizoen verloopt niet geweldig, vooral dankzij de tegenvallende Renault-motor. Toch pakt Max Verstappen in Oostenrijk weer punten.

Daniel Ricciardo (links) van Red Bull Racing probeert de Toro Rosso van Max Verstappen in te halen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Verstappen lag lang op de zevende positie, maar eindigde als achtste. Beeld Erwin Scheriau / EPA

De zeventigste ronde is bijna verstreken op de Red Bull Ring in Oostenrijk als de aandacht van de tv-regisseur uitgaat naar Max Verstappen. Terwijl die in zijn Toro Rosso bezig is van het asfalt te schuiven, klinkt zijn stem over de boordradio. 'De banden zijn compleet versleten', roept hij in het Engels.

Er zit een verheffing in zijn stem en dat is heel wat voor Max Verstappen. Die is, in de acht races dat hij zich Formule 1-coureur mag noemen, nog niet opgehouden de wereld te verbazen. Zichzelf misschien evenmin, maar daarover wijdt hij amper uit. 17 jaar of niet, nog geen moment heeft hij het gevoel gegeven dat hij onder de indruk is van zijn toetreding tot de meest veeleisende en bewierookte raceklasse.

Probleemloze race

Terwijl Nico Rosberg en Lewis Hamilton in hun Mercedessen nog maar eens de eerste tweede plaatsen verdelen en de ene ex-wereldkampioen (Kimi Räikkönen) de andere (Fernando Alonso) van de baan schept, rijdt Verstappen zondag een bijna probleemloze race. Hij kan de finishvlag al bijna zien zwieren in het door bergtoppen omgeven Spielberg wanneer hij toch afstand moet doen van zijn zevende plaats.

Pastor Maldonado gaat hem in de voorlaatste ronde voorbij en het tafereel is onbedoeld spectaculair. De Venezolaan lijkt te schrikken van het oplichtende remlicht van Verstappen voor het ingaan van een bocht naar rechts en begint te zwalken. Hij trekt aan het stuur van zijn Lotus, terwijl de vonken onder hem vandaan spetteren, maar hervindt net op tijd de controle. Toch komt hij Verstappen pas voorbij als die even van de baan raakt en over de boordradio meldt hoe beroerd zijn banden eraan toe zijn.

De Limburger geeft 2 van de 6 punten uit handen waarmee hij zijn zevende plaats in Maleisië had kunnen evenaren. Nu moet hij het er met vier doen. Hij heeft er vrede mee, benadrukt hij in een telefoongesprek met de studio van tv-zender Sport 1.

Verstappen Beeld anp

Aanhoudende druk

Verstappen heeft van zijn Toro Rosso het uiterste gevraagd en gekregen, vertelt hij. Zijn wielen spinden zelfs al wanneer hij in de vijfde versnelling reed. 'Ik was aan het forceren om hem achter me te houden', zegt hij over de aanhoudende druk van de iets snellere Maldonado.

Verstappen telt na de achtste race van een niet uitzonderlijk gelukkig verlopend Formule 1-seizoen zijn zegeningen. Hij kan weer tevreden zijn over zijn auto, die de vruchten lijkt te plukken van het sleutelwerk van de monteurs van Toro Rosso en de aanpassingen van motorbouwer Renault.

Misschien is het genoeg om de woede van Red Bull-baas Dietrich Mateschitz te koelen. In een furieuze aanklacht haalde de Oostenrijkse miljardair vorige week uit naar de Franse motorbouwer waarmee hij zo prettig samenwerkte toen Sebastian Vettel tussen 2010 en 2013 de wereldtitels aaneenreeg. Nu heeft de oprichter van energiedrankproducent Red Bull vooral last van Renault, dat 'tijd en geld opslokt en ons plezier en onze motivatie heeft vernietigd'. Geen coureur en geen chassis kan volgens Mateschitz het verlies aan pk's goedmaken waarmee de Renault-motoren zijn teams Red Bull en Toro Rosso opzadelen.

Ferrari

Mateschitz noemt het verlaten van de Formule 1 een reële optie. Het aanbod van Ferrari-baas Sergio Marchionne om voortaan de motoren te leveren, sloeg hij resoluut af. 'De motor die je dan krijgt, zal nooit goed genoeg zijn om het team te verslaan dat hem levert.'

De motorische problemen hebben zijn coureurs, onder wie Verstappen, op een achterstand gezet die ze in de twaalf resterende races niet meer gaan inhalen. In Oostenrijk onderstreept Mercedes nog maar eens zijn overmacht, als Rosberg en Hamilton het podium op mogen na de vijfde een-twee voor het Duitse team. Mercedes kan de constructeurstitel al bijna vieren.

Beeld anp

Eerlijk

Verstappen omarmt zijn eigen successen. Zijn achtste plaats helpt hem aan een voorlopige WK-score van 10 punten, waarmee hij weer dichter in de buurt is gekomen van de 17 punten die zijn vader Jos bijeen reed. Helemaal eerlijk is die vergelijking niet, al is het maar omdat de achtste plaats in diens beste seizoen (1994) geen punt opleverde.

Wat wel telt, is dat Max Verstappen in de WK-stand zijn drie jaar oudere teamgenoot Carlos Sainz junior voorbij is gegaan - het referentiepunt voor elke Formule 1-coureur. De Spanjaard, eveneens zoon van een bekende coureur en debutant op het hoogste raceplankier, valt in Oostenrijk uit en blijft op 9 punten steken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.