nieuws

Verstappen strompelt in beschadigde auto naar zomerstop, maar blijft strijdbaar: ‘Ik kan nog altijd harder dan iedereen in een auto’

Weer was het een Mercedes-coureur die er de oorzaak van was dat Max Verstappen van de baan knalde. Het kostte hem in Hongarije de koppositie in de strijd om de wereldtitel.

Max Verstappen verlaat gefrustreerd zijn auto na de race in Hongarije. Beeld EPA
Max Verstappen verlaat gefrustreerd zijn auto na de race in Hongarije.Beeld EPA

Het was ‘extreem moeilijk’ en zijn auto was ‘totaal niet meer te besturen’. Als een manke gazelle strompelde Max Verstappen zondag de zomerstop van de Formule 1 in. Zeventig rondjes lang stuurde hij een beschadigde auto over de Hungaroring. Het resultaat: de negende plaats en weg is zijn leiding in het wereldkampioenschap. Verloren is alleen nog niets, weet Verstappen. Het devies voor de tweede helft van het seizoen? Nog harder werken en meer geluk.

Hij moest zijn zoon de komende weken maar eens naar een kerk sturen, grapte Jos Verstappen zondag na de Grote Prijs van Hongarije. Misschien levert dat na de zomer het broodnodig fortuin op, zei hij kort nadat voor de tweede maal op rij een race van zijn zoon was verpest door een actie van een Mercedes-coureur.

Verstappen zelf moest niets weten van geluk of pech. ‘Het zijn lompe acties van andere mensen die mij veel punten hebben gekost.’ Met een schuin oog keek hij nog even naar de beelden die achter hem werden vertoond. Het was een herhaling van het botsfestijn na de start, waarbij de linker voorband van McLaren-coureur Norris de zijkant van Verstappens Red Bull ramde.

Norris was op zijn beurt weer geraakt door Mercedes-coureur Bottas. De Fin had bij het wegrijden op het asfalt, dat kort voor de start was natgeregend, geen controle over zijn auto, wat leidde tot een kettingbotsing. Ruim tweeënhalf uur later, in gesprek met de Nederlandse pers, zorgde het voorval nog steeds voor ergernis bij Verstappen. ‘Twee races achter elkaar word je er door een Mercedes afgeknald’, mopperde hij, doelend op de race in Engeland, waar titelrivaal Lewis Hamilton hem eveneens in de eerste ronde uit de wedstrijd beukte.

Verstappen kon in Hongarije wonderwel de wedstrijd voortzetten, maar omdat zijn barge board (aerodynamica aan de zijkant die de luchtstroom langs de auto leidt) zwaar was beschadigd, was zijn topauto gedegradeerd tot een middelmatige bolide. Dat is fataal in een mechanische sport als de Formule 1, waarin materiaal aanzienlijk belangrijker is dan degene achter het stuur. Verder dan de negende plek kwam hij dus niet, goed voor één WK-punt.

Meevaller voor Verstappen was dat zijn titelrivaal Hamilton op de Hungaroring ook allesbehalve een rimpelloze wedstrijd reed. Na de chaos bij de start op de natte baan werd de wedstrijd voor bijna een half uur stilgelegd om de vele brokstukken op te ruimen. In de tussentijd droogde het circuit op. Elke coureur wisselde direct bij de herstart naar droogweerbanden, behalve Hamilton.

De zevenvoudig kampioen reed eerst een trage ronde op regenbanden. Hij maakte daarna alsnog zijn stop. Het complete veld had hem ingehaald toen hij weer de baan op kwam, waardoor Verstappen en Hamilton opeens in het achterveld tegen elkaar reden.

Hamilton knokte zich na de strategische blunder nog terug naar de tweede plek, maar had wel een op het oog simpele zege uit handen gegeven: de overige drie auto’s van topteams Red Bull en Mercedes waren bij de herstart al kansloos voor de winst. Alpine-coureur Esteban Ocon, die nog niet hoger dan zevende was gefinisht, profiteerde volop. De Fransman boekte in Hongarije zijn eerste F1-overwinning.

Het onvoorspelbare verloop van de wedstrijd in Hongarije was een soort samenvatting van de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton in de eerste seizoenshelft. Net als de ene coureur lijkt weg te zakken, overkomt de ander ook iets. Het maakt de titelstrijd grillig. Zo veranderde in de afgelopen twee races Verstappens voorsprong van 33 punten in de WK-stand in een achterstand van acht punten.

Per circuit verschilt het welk team domineert. Afgelopen weekeinde in Hongarije was Mercedes het sterkst. Verstappen had zich zaterdag na de kwalificatie, waarin Hamilton overduidelijk de snelste was, al enigszins verzoend met een bijrol achter de Mercedessen op de Hungaroring.

‘Maar over het algemeen, en zeker als je het vergelijkt met hoe dominant ze vorig jaar waren, hebben we grote stappen gezet’, zei Verstappen. ‘Nu is het aan ons om door te blijven werken en die laatste tienden terug te vinden die zij hebben teruggepakt. Dan kan ik het verschil maken. We kunnen er nog altijd een spannende strijd van maken en ik denk dat we een goede kans hebben om te winnen. We moeten dus niet opgeven.’

Als het zijn team lukt om zijn auto na de zomer minimaal gelijkwaardig aan die van Hamilton te houden, twijfelt hij er niet aan wie wereldkampioen wordt. ‘Want ik kan natuurlijk nog altijd harder dan iedereen in een auto’, zegt Verstappen. En als het erop aankomt, is hij ‘absoluut’ sneller dan de zevenvoudig kampioen, zegt hij. ‘Het werkt voor mezelf heel goed om zo te denken. Als ik dat niet zou denken, kan ik beter thuisblijven.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden