Verstappen start in Monaco vanaf vierde plaats: 'Als we maar finishen'

Max Verstappen start zondag de Grote Prijs van Monaco vanaf de vierde startplek. Hij reed zaterdag een sterke kwalificatie, maar in het beslissende derde gedeelte bleken de twee Ferrari's en de Mercedes van Valtteri Bottas net iets sneller.

Verstappen in Monaco Beeld getty

Verstappens tijd (1:12.496) was drie tiende van een seconde langzamer dan de snelste tijd van Ferrari-coureur Kimi Räikkönen, die voor het eerst in 128 races weer eens vanaf de eerste plaats vertrekt. Verstappen reed zijn vooralsnog beste kwalificatie van het seizoen.

En als er één race is waar Verstappen een dergelijk goede kwalificatie wilde rijden, was het wel in Monaco. Het is namelijk de belangrijkste kwalificatie van het jaar. Op het circuit is het vanwege de relatief lage snelheden en smalle straten lastig inhalen. Wie een slechte kwalificatie rijdt, kan een streep zetten door een podiumplek.

'Redelijk op de limiet'

Precies om die reden zat Lewis Hamilton na het tweede kwalificatiegedeelte hoofdschuddend in zijn Mercedes. Hij kwam niet verder dan de veertiende tijd. Een verrassing, want de Brit is de grootste concurrent van WK-leider Vettel in de strijd om de wereldtitel en won twee weken geleden nog in Spanje. Hamilton moet een magistrale race rijden of hopen op pech bij Vettel, wil hij voor de Duitser finishen.

Voor Verstappen kan het tijdens de race alle kanten op. Daar was hij zaterdagmiddag, ruim een uur na de kwalificatie, zichtbaar tevreden mee. Zijn beslissende ronde was volgens hem 'redelijk op de limiet' en hij dacht dat zijn vierde plek het 'maximaal haalbare' was getuige de huidige pikorde in de Formule 1. Ferrari en Mercedes hebben de snelste auto's. Red Bull is het derde team.

'Een vierde plaats tijdens de race is ook wel oké (...) als we de finish maar halen', zei hij met een glimlach. Hij voltooide in Monaco vanwege crashes in zijn eerste twee seizoenen nog nooit de race.

Max Verstappen na de kwalificatie in Monaco. Beeld anp

Twee keer gestart, nul keer gefinisht

Het is een feit dat aan hem is gaan kleven. Want de F1-kroonprins die niet kan uitblinken in de kroonjuweel van zijn sport is een verhaal waar journalisten uit binnen- en buitenland deze dagen mee bezig zijn. Verstappen zelf niet. De uitvalbeurten van de afgelopen jaren zitten niet in zijn hoofd, benadrukte hij meerdere malen.

Zijn zelfvertrouwen in Monaco is ook niet minder groot dan op een ander circuit. Een goed teken met het oog op zondag, want in Monaco wordt de meest stoïcijnse coureur beloond. Iedere twijfel of onoplettendheid is in de smalle straten funest vanwege de vangrail die overal op slechts tientallen centimeters van de auto staat.

Het raceweekeinde zelf is daarnaast uniek, waardoor het een uitdaging is voor de coureurs in het juiste ritme te blijven. Het is bijvoorbeeld de enige race waar op vrijdag niet wordt gereden. Een traditie die in het leven is geroepen vanwege een Monegaske feestdag. Tegenwoordig vooral een perfecte dag voor teams om hun coureurs in te zetten voor sponsoren. Ieder bedrijf voelt zich aangetrokken tot de glamour, historie en allure van de race in het prinsdom.

Beroemdheden uit de film-, sport- en muziekwereld laten zich graag zien bij de haven vol luxe jachten. Zaterdag was José Mourinho - de Manchester United-trainer die drie dagen eerder nog Ajax had verslagen in de Europa League-finale - te gast bij Verstappens team Red Bull. Hij had nog een kort onderonsje met Verstappen. 'Hij vond het mooi hoe het allemaal ging. Aardige vent', aldus Verstappen.

De wagen van Daniel Riccardo wordt van het Circuit gehaald. Beeld getty

Drukte van Monaco

Tegelijk is er geen GP waar de afstand tussen coureur en fan kleiner is. De meeste rijders arriveerden zaterdag bij het circuit op een scooter. Mensen stonden toen al uren geplakt tegen de witte tralies die van de krappe paddock een exclusieve zone maken, hopend op een handtekening van hun favoriete coureur. De weg van paddock naar garage is er eentje door het publiek. Een wandeling van zo'n 200 meter, over een brug en langs een tribune.

Verstappen had de afgelopen dagen de lastigste route. Hij moest vanaf het Red Bull-ponton in de jachthaven over een smal pad langs het water lopen, waar het onmogelijk was in de luwte te blijven. Een selfie hier. Een handtekening daar. Verstappen nam er de tijd voor, met engelengeduld. 'Maar het is hier altijd wel druk', verzuchtte hij vrijdag nog.

Geef hem maar een circuit met wat minder poeha en wat meer snelheid. Hij kijkt er zondagmiddag misschien anders tegenaan, als hij op het podium staat in zijn woonplaats. Want die mogelijk is er als een van de drie auto's voor hem de fout ingaat, al wilde Verstappen daar zelf niet te veel over speculeren. Hij weet als geen ander hoe verraderlijk racen in Monaco kan zijn. 'We gaan het morgen wel zien.'

Vonken volgen de auto van Max Verstappen op het straatcircuit van Monaco. Beeld getty

Lees ook:

Verstappen blikt vooruit
Zo bijzonder vindt Max Verstappen het circuit van Monaco niet. En ook niet zo leuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.