Formule 1 Winst Verstappen

Verstappen rekent met inhaalactie in Oostenrijk af met voorspelbaarheid van Formule 1

Max Verstappen viert zijn winst in de Grand Prix van Oostenrijk. Beeld ANP

Met een gewaagde inhaalactie, twee ronden voor het einde, pakte Max Verstappen de overwinning in Oostenrijk. In tegenstelling tot eerdere races werd de actie nu niet bestraft, tot opluchting van veel commentatoren en van de Nederlander zelf. ‘Als dit niet meer mag, kunnen we net zo goed thuisblijven.’

De venijnige blik toen hij het podium opstapte, de vuist in de lucht en de euforische orkaan van geluid uit de oranje zee voor hem na het Wilhelmus. Max Verstappen wierp zich zondag op als reddingsboei van de Formule 1. Met een magistrale overwinning in Oostenrijk liet hij voor het oog van tienduizenden feestvierende Nederlanders een sport die worstelt met voorspelbaarheid en regelzucht de problemen even vergeten.

Ruim drie uur na de race was Verstappens overwinning trouwens pas zeker. De wedstrijdleiding moest lang discussiëren of de gewaagde inhaalactie van de Nederlander op raceleider Charles Leclerc, twee ronden voor het einde, wel geoorloofd was. Hij wurmde zich aan de binnenkant langs de Ferrari, waarbij hij zijn banden tegen die van Leclerc zette.

Het werd uiteindelijk niet bestraft. ‘Een race-incident’, zo oordeelden de scheidsrechters. Dat was volgens Verstappen maar goed ook. ‘Dit was racen. Als dat niet meer mag, kunnen we net zo goed thuisblijven’, zei hij direct na de wedstrijd. Oud-coureur Martin Brundle noemde het besluit op Twitter zelfs ‘ heel belangrijk’ voor de toekomst van de sport.

Dubieuze tijdstraffen

De afgelopen maanden had de Formule 1 zichzelf in diskrediet gebracht met dubieuze tijdstraffen voor Ferrari-coureur Sebastian Vettel (in Canada) en Verstappen (in Monaco). Verstappen raakte na de race een podiumplek kwijt, Vettel zelfs de zege. In beide gevallen bleven fans verbijsterd achter. Als Verstappen ook de zege in Oostenrijk was ontnomen , dan was de imagoschade niet te overzien.

De GP van Oostenrijk was een wedstrijd waarin alles zat wat het Formule 1-seizoen in de eerste acht races miste: inhaalacties, felle gevechten, spanning en boven alles een onverwachte winnaar. Want dat Verstappen dit seizoen überhaupt een race kon winnen, was een flink vraagteken. Daarvoor was Mercedes, dat tot zondag alle races had gewonnen, simpelweg te goed. Verstappens auto was er vergeleken met een jaar geleden juist op achteruit gegaan.

Op de thuisbaan van zijn team Red Bull, waar Verstappen vorig jaar ook al zegevierde, hadden zijn monteurs alleen een nieuwe voorvleugel op zijn auto gemonteerd. Plots had de Nederlander meer grip dan in de voorgaande races. Daarnaast vindt zijn nieuwe motorleverancier Honda elke race weer wat extra vermogen in zijn krachtbron.

Het leidde in Oostenrijk tot een sterke kwalificatie. Verstappen reed de derde tijd, maar mocht dankzij een tijdstraf voor WK-leider Lewis Hamilton van de tweede plek vertrekken, achter de auto van zijn leeftijdsgenoot Charles Leclerc. Zeven jaar eerder stonden Verstappen en Leclerc voor het laatst samen op de eerste rij een race, bij een kartwedstrijd. Nu vormden de 21-jarigen de jongste eerste startrij ooit bij een Formule 1-race.

Max Verstappen in actie tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Beeld ANP

Titanengevechten

De racewereld verheugde zich op het eerste van vele titanengevechten tussen de twee. Verstappen verprutste alleen zijn start en viel terug naar de zevende plek, zijn race leek na nog geen honderd meter voorbij. Maar hij knokte zich gestaag terug en ging steeds harder. ‘Het was echt ongelofelijk. Op die tweede set banden gingen we als een speer’, zei hij voor de camera van Ziggo Sport. ‘De snelheid was echt heel goed.’

Hij passeerde onder andere viervoudig wereldkampioen Vettel buitenom. Bottas werd in zijn Mercedes simpel gefopt. De laatste horde was Leclerc. De Monegask wist een eerste aanval van Verstappen knap te pareren. Bij poging twee bleek hij simpelweg niet opgewassen tegen de ontketende Verstappen.

Met zijn overwinning won Verstappen weer wat zielen terug die zijn sport in de saaie eerste maanden van dit jaar was kwijtgeraakt. Tegelijk maakte hij eigenhandig een einde aan het rumoer rond zijn toekomst. De afgelopen weken draaide het steeds nadrukkelijker om de vraag of Verstappen bij Red Bull moest blijven? Ook met Honda-motoren had het team niet de aansluiting gevonden bij Mercedes en Ferrari. Verstappen werd in Oostenrijk constant bevraagd over de mogelijke prestatieclausule in zijn contract, waardoor hij na dit seizoen het team zou kunnen verlaten.

Zijn antwoord kwam zondag, toen hij het podium opstapte en met twee vingers naar het Honda-logo op zijn raceoverall wees. Daarna volgde een innige omhelzing met de motorenbaas van Honda, die in tranen was vanwege de eerste F1-zege voor zijn merk sinds 2006. De GP van Oostenrijk was vooral een race van hoop. Voor zowel Verstappen als de Formule 1. 

Met elke race wordt de vraag relevanter: hoe lang blijft Max Verstappen nog bij Red Bull? Zijn foutloze seizoen lijkt wel een open sollicitatie bij Mercedes, schrijft onze Formule 1-verslaggever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden