Verstappen kan stunt in Brazilië op droog circuit niet herhalen en eindigt kleurloos als vijfde

Twee overwinningen behalen in vier races verbloemde veel. Maar na de GP van Brazilië drong de conclusie zich op dat de problemen die ervoor zorgden dat Max Verstappen (20) dit seizoen lang met de frustratie in zijn lijf rondreed nog niet waren verdwenen.

Beeld epa

In een race waarin hij onmogelijk kon uitblinken, finishte Verstappen op het Autodromo José Carlos Pace kleurloos als vijfde.

Een jaar geleden reed Verstappen op hetzelfde circuit de tot nu toe indrukwekkendste race in zijn nog jonge Formule 1-carrière. Het regende die dag onophoudelijk. Op kletsnat asfalt presenteerde hij zich als een regenmeester, maar zestien ronden voor de finish verloor hij een zekere tweede plaats door een strategische blunder van zijn team.

Maar op de streep had hij zich met een fenomenale inhaalrace alsnog teruggeknokt naar de derde plaats. Haal alleen een spektakelingrediënt als regen weg uit de Formule 1 en de baan in São Paulo bleek zondag gewoon een van de vele circuits op de kalender waar de reguliere pikorde telt, met Mercedes en Ferrari als dominante teams.

Ouderwets profiteren

Red Bull leek zich in de afgelopen vier races tussen die teams in de top te hebben genesteld. Met name dankzij de twee indrukwekkende zeges van Verstappen op een circuit waar het bloedheet was (Maleisië) en op eentje die op 2 kilometer boven zeeniveau lag (Mexico).

Specifieke omstandigheden, waarin de auto's van Ferrari en Mercedes minder goed presteerden en die van Red Bull juist excelleerden. Maar in Brazilië konden Mercedes en Ferrari weer ouderwets profiteren van het surplus aan motorvermogen. Lewis Hamilton liet zien hoe dat te doen. De Brit, die twee weken geleden in Mexico wereldkampioen werd, startte door een zeldzame crash in de kwalificatie als laatste.

Na twintig van de iets meer dan zeventig ronden reed hij al op plaats vijf, op tien seconden achter Verstappen. Tien ronden voor de finish passeerde hij de Nederlander kinderlijk eenvoudig, dankzij snellere banden en zijn krachtigere motor. 'Max was een sitting duck vandaag, maar we krijgen onze gevechten nog wel', zei Hamilton na de race glimlachend voor de camera van Ziggo Sport.

Lees verder onder de foto.

Het veld rijdt naar bocht twee aan het begin van de race. Beeld getty

Kapotte motor

De wereldrace van de 32-jarige coureur eindigde uiteindelijk op minder dan een seconde van het podium, dat bestond uit Ferraricoureur Kimi Räikkönen, Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas en racewinnaar Sebastian Vettel (Ferrari). Verstappen werd er in Brazilië vooral weer even aan herinnerd waarom hij tot zijn zege in Maleisië dit seizoen in twaalf opeenvolgende races niet op het podium stond.

Problemen met het vermogen en met de betrouwbaarheid van zijn Renaultmotor waren een belangrijke oorzaak voor die reeks. Euvel dat in Brazilië nog steeds niet was verdwenen. Zo moesten de Fransen in Verstappens motor een kapot onderdeel vervangen met een al afgeschreven onderdeel, omdat er geen reserveonderdeel beschikbaar was. Om te voorkomen dat Verstappens krachtbron de geest zou geven, werd die in vermogen teruggeschroefd.

Iets waar Verstappen zelf pas later achter kwam. Nee, verlost van het gedoe met zijn motor is hij nog niet. Terug bij af is Red Bull ook niet, zei hij zondag na de race voor de camera van Ziggo Sport. 'Dit circuit lag ons gewoon niet. Vooral op de rechte stukken waren we te langzaam.'

Verstappen kan inmiddels best op eigen kracht races winnen. Er zijn alleen nog te weinig circuits waarop dat mogelijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.