Nieuws

Verstappen is WK-leiding kwijt na chaotische tombola in Hongarije

Twee titelrivalen die opeens waren gedegradeerd tot figuranten, strategische blunders en een winnaar waar vooraf geen euro op was ingezet. Het verloop van de Grote Prijs van Hongarije had zelfs de beste scenarioschrijver in Hollywood niet kunnen bedenken. Met als belangrijkste uitkomst dat Max Verstappen zijn WK-leiding kwijtraakte aan Lewis Hamilton.

De al gemankeerde auto van Verstappen (vooraan) wordt aangereden door Lando Norris (in de oranje bolide). Beeld AP
De al gemankeerde auto van Verstappen (vooraan) wordt aangereden door Lando Norris (in de oranje bolide).Beeld AP

De Nederlander reed na de eerste bocht rond met een beschadigde auto en kwam uiteindelijk niet verder dan de tiende plek.

Zo’n half uur voor de start begon het opeens te druppelen op het asfalt van het circuit nabij Boedapest. In de Formule 1 kunnen dan alle tactieken en bandenstrategieën waarover in de voorgaande dagen uitvoerig over is nagedacht in de prullenbak. Niets gooit een race zo overhoop als nat asfalt. In allerijl schroefden de monteurs regenbanden onder de bolides. Zo ook onder die van Verstappen, die vanaf de derde plek vertrok, pal achter zijn titelrivaal Lewis Hamilton.

Hamilton en Verstappen schoten weg van hun plek. Dat gold niet voor Hamiltons teamgenoot Bottas, die begon vanaf de tweede startplek. De Fin glibberde met zijn Mercedes over de Hungaroring en tikte daarbij McLaren-coureur Norris aan, die op zijn beurt weer met zijn linker voorband tegen de zijkant van Verstappens auto kwam. Het was een wonder dat Verstappen niet meteen uit de race lag; zijn volledige rechter barge board (aerodynamica aan de zijkant, belangrijk voor de luchtstroom langs de auto) was kapot.

Vijf uitvallers

Het was voor de tweede race op rij dat Verstappens wedstrijd door een Mercedes in de eerste ronde (indirect) werd geraakt, na de aanvaring tussen Hamilton en Verstappen op Silverstone twee weken geleden. Door de chaos na de start vielen liefst vijf coureurs uit. De wedstrijd moest vervolgens worden stilgelegd vanwege de vele brokstukken op de baan.

Die pauze gebruikten de monteurs van Verstappen om in allerijl nog zijn beschadigde auto te repareren met reserve-onderdelen en vooral heel veel tape. Het bleek tevergeefs. Verstappen klaagde kort na de hervatting over onder- en overstuur; oftewel dat zijn auto amper op de baan te houden is.

Gedurende de gedwongen racepauze was het wel gestopt met regenen en in was de baan nagenoeg opgedroogd. Zo’n beetje alle coureurs wisselden bij de hervatting daarom naar de profielloze droogweerbanden. Op raceleider Lewis Hamilton na, die daarom als enige coureur op de startopstelling stond bij de hervatting. Het was een kolderiek beeld.

Door die strategische blunder van Mercedes reed de Brit alleen wel een tergend langzaam rondje op zijn regenbanden, om daarna alsnog zijn pitstop te maken. Het kwaad was toen al geschied. Na zijn pitstop kwam Hamilton als laatste weer het circuit op, met een opmerkelijke racetussenstand tot gevolg: titelrivalen Hamilton en Verstappen reden achteraan. Voorin reden coureurs als Ocon, Vettel en Latifi, die normaliter in de middenmoot of ver daarachter rijden.

Opeens zou één schamel WK-puntje al een enorme winst zijn voor Verstappen of Hamilton. Met Verstappen in het voordeel direct na de herstart, omdat hij voor Hamilton reed. Dat voordeel verdween door een vroege pitstop van Hamilton. Verstappen kwam een ronde later naar binnen, maar Hamilton had toen de winst al gepakt en kwam voor Verstappen weer de baan op.

Middelmatige bolide

In het restant van de wedstrijd stoomde Hamilton nog op naar de derde plek. Verstappen kwam in zijn gemankeerde Red Bull niet verder dan de tiende positie, goed voor één WK-punt. Zijn topauto was door de tik van Norris gedegradeerd tot een middelmatige bolide. In een mechanische sport als de Formule 1 kan zelfs een coureur als Verstappen daar geen wonderen mee verrichten. Zijn team probeerde hem direct na de race nog bemoedigend toe te spreken over de boordradio, door te zeggen dat het ene puntje ‘misschien wel het belangrijkste WK-punt is’ dat Verstappen ooit heeft gepakt.

Het verschil tussen Verstappen en Hamilton in de WK-stand is nu zes punten in het voordeel van de zevenvoudig kampioen, waardoor Verstappen allesbehalve uitgeschakeld is in de titelstrijd, die na de zomerstop verdergaat in België, op het circuit van Spa-Francorchamps.

Na het debacle voor Verstappen en Hamilton kwamen Sebastian Vettel (Aston Martin) en Esteban Ocon (Alpine) bovendrijven als favorieten voor de overwinning. De twee coureurs reden nagenoeg de gehele wedstrijd op minder dan een seconde van elkaar, met uiteindelijk Ocon als winnaar. Het was de eerste F1-overwinning voor de 24-jarige Fransman, die dit seizoen voor de race in Hongarije nog niet verder was gekomen dan een zevende plek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden