'Verstappen is een superster die Nederland overstijgt'

Max Verstappen (18) heeft met zijn overwinning in Spanje afgelopen zondag de Olympus van de Formule 1 beklommen. Plots heeft de jonge Nederlander er tal van fans bij over de gehele wereld, te zien aan alleen al de tienduizenden twittervolgers die hij er de afgelopen dagen bijkreeg. De tiener is een internationale sportberoemdheid geworden.

Max Verstappen.Beeld epa

Heeft die nieuwe status tot gevolg dat Nederland de Formule 1-coureur meer, of juist minder gaan zien? De koningsklasse van de autosport is een exclusieve wereld, zeker als het gaat om radio en televisie. Vraag het maar aan de NOS. De omroep heeft alleen een samenvattingscontract met de raceklasse, en die samenvatting mag pas twee uur na de race worden uitgezonden.

Daarom was het zondag lang wachten voor racefans op beelden van de historische overwinning van Verstappen. Behalve voor de ruim één miljoen mensen die via hun abonnement bij Ziggo de race live volgden. De tv-aanbieder bezit via het sportkanaal namelijk wel de volledige uitzendrechten. Die zijn prijzig. Naar verluidt betaalde de Britse omroep BBC vorig jaar 12 miljoen pond (15,3 miljoen euro) voor interviews en live-verslaggeving vanaf het circuit.

Afspraak is afspraak

Wie zonder die rechten uitzendt vanaf het circuit, komt in de problemen. 'Ik heb uren gespreksmateriaal met Verstappen op mijn recorder staan, maar ik kan er niets mee', schreef Louis Dekker, Formule 1-verslaggever van de NOS, na de overwinning van Verstappen op de website van de omroep. Als hij de regels overtreedt, weet Formule 1-baas Bernie Ecclestone het meteen.

De 85-jarige Brit heeft complete teams in dienst om overtreders op te sporen. Als cerberus bewaakt hij zijn sport. Wie niet betaalt, moet schikken. Wie overtreedt, verliest zijn toegang tot de Formule 1.

Zelfs de coureurs zijn niet veilig voor Ecclestone. Toen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton anderhalve maand geleden een filmpje op sociale media plaatste vanaf het circuit in Bahrein, kreeg hij meteen een reprimande van de grote baas. 'Afspraak is afspraak', is het motto van Ecclestone. Of Nederlanders dus meer van Verstappen gaan zien, hangt af van hoeveel een open kanaal bereid is te investeren in Formule 1-rechten.

Formule 1-baas Bernie Ecclestone.Beeld afp

Superster

Momenteel is Verstappen op de Nederlandse tv nog wel regelmatig te zien in reclames van een van zijn sponsoren, supermarktketen Jumbo, en in het eerste weekeinde van juni is hij aanwezig bij de zogeheten racedagen op het circuit van Zandvoort. Het is opgetuigd toen hij nog bij zijn vorige, en kleinere, team Toro Rosso zat.

Of hij dit blijft doen nu hij bij topteam Red Bull zit met ook nog eens een raceoverwinning op zak, is de vraag. De bekende multinationals van deze wereld azen op hem, stelt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. 'Dan moet je denken in de orde van grootte Coca-Cola, McDonald's en Microsoft.' Aan de andere kant zijn de Verstappens loyaal aan hun sponsoren van het eerste uur. 'Die zitten nu voor een dubbeltje op de eerste rij', aldus de sportmarketeer.

Maar in de Formule 1 kunnen zaken snel veranderen. Van den Wall Bake: 'Het is een individuele sport. Lionel Messi is een prachtige voetballer, maar hij zal altijd onderdeel blijven van FC Barcelona. Max is Max met zijn snelle auto, en hij heeft ook nog eens een unieke prestatie neergezet. Verstappen is op dit moment aantrekkelijk voor vrijwel iedereen. Hij is een superster die Nederland en zelfs de Formule 1 overstijgt. Als Max spreekt dan luistert de hele wereld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden