Verstappen crasht tijdens kwalificatie GP Monaco

Max Verstappen is gecrasht tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Monaco. De winnaar van de vorige Formule 1-race in Spanje reed zaterdag zijn Red Bull de muur in. De bolide raakte daardoor te beschadigd om door te kunnen rijden. Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo won de kwalificatie en veroverde voor het eerst in zijn Formule 1-carrière poleposition.

Verstappen stapt ongedeerd uit na de crash. Beeld AP

Door zijn crash staat de naam van Verstappen zondag bij de race op de 21ste positie in de startopstelling, oftewel op de achterste startrij.

Verstappen zal zijn auto alleen niet op de zogeheten 'grid' zetten. Red Bull ontdekte dat de schade aan de auto zo groot was, dat er een nieuw chassis nodig is. Volgens de regels leidt dat automatisch tot een start vanuit de pitstraat.

Gelaten

Na zijn uitvallen stond Verstappen er gelaten bij. Als een van de eerste uitvallers moest hij zich meteen melden in het gebied, waar tv-journalisten als hongerige wolfen op hem wachtten. Zo'n tien keer deed hij hetzelfde verhaal, met zijn raceoverall afgestroopt en de zweetdruppels nog op zijn voorhoofd.

Na de plichtplegingen liep hij met straf tempo naar het gebouw van zijn team, Red Bull. Even ging zijn blik nog naar het bord met de rondetijden. In handtekeningen uitdelen of selfies met fans had hij even geen zin.

Max Verstappen staat de pers te woord na de crash. Beeld Lennart Bloemhof

Miscalculatie

De achttienjarige Nederlander was voor zijn crash net bezig aan zijn eerste geklokte ronde in de eerste van drie kwalificatiesessies. Het ging mis in de snelle bochtencombinatie rond het bekende zwembad van Monaco. Hij schampte een vangrail, waardoor zijn wielophanging brak. Daarna raakte hij de controle kwijt over zijn wagen en reed vol de muur in.

Verstappens crash zorgde voor het nodige oponthoud, want het wrak moest van het circuit worden getakeld.

Een kleine twee uur na zijn crash was Verstappen opvallend nuchter over zijn mislukte kwalificatie. 'Ik reed nog niet eens op de limiet, maar heb gewoon te vroeg ingestuurd. Simpel. Dat kan gebeuren, ook al wil je het niet', zei hij, terwijl de Nederlandse pers zich om hem heen had verzameld in het Red Bull-gebouw.

Fysiek hield hij niets over aan de crash. Wel baalde hij flink. Volgens hem was een plek bij de top vier op de startgrid goed mogelijk. Hij voelde zich 'heel goed'. Nu hij van achteren start, kijkt Verstappen realistisch vooruit naar zondag, wanneer de race op het programma staat. 'Het schijnt te gaan regenen. Dat zou mooi zijn. We zien wel. Het belangrijkste is om niet weer de muur te raken.'

Dat juist teamgenoot Ricciardo poleposition pakte, maakte het niet extra pijnlijk voor hem. 'Het is goed voor het team. Op de laatste vraag, of hij nu opeens van hero naar zero was gegaan na zijn zege in Barcelona, reageerde Verstappen met een brede glimlach om zijn mondhoeken: 'Dat maakt me geen zak uit'.

Beeld AP
Beeld AP

Wat maakt Max Verstappen zo bijzonder?

Zijn verbluffende zege in de Grote Prijs van Spanje bevestigde de status van Max Verstappen (18) als een van de grootste racetalenten aller tijden. Morgen wil hij opnieuw stunten in de Grote Prijs van Monaco. Wat maakt van hem zo bijzonder? Een spectaculaire opmars ontleed. (+)

Tafelgesprek tussen Max Verstappen en de internationale pers. Beeld Lennart Bloemhof

Ricciardo pakt pole in Monaco

Ricciardo reed een tijd van 1.13,622 in Monaco. De concurrentie beet zich daarop stuk. WK-leider Nico Rosberg noteerde de tweede tijd en was 0,169 seconde langzamer (1.13,791), diens teamgenoot Lewis Hamilton bij Mercedes zette de derde tijd neer op 0,320 seconde van Ricciardo (1.13,942).

Sebastian Vettel van Ferrari klokte de vierde tijd (1.14,552). Zijn teamgenoot Kimi Räikkönen reed de zesde tijd, maar hij start zondag in de race vanaf plek elf. De Fin is naar achteren gezet in de startopstelling omdat hij zijn versnellingbak na de vrije training moest vervangen.

Ricciardo reed in Monaco voor het eerst met de vernieuwde motor van leverancier Renault. Hij bewees met zijn pole dat Red Bull er nu al plezier van heeft. De tijd van de Australiër lag een seconde onder de tijd waarmee Hamilton vorig jaar poleposition veroverde in Monaco. Maar dat had ook te maken met de nieuwe en extreem zachte banden van Pirelli, de zogeheten ultrasofts, die voor het eerst gebruikt werden dit jaar.

Max Verstappen krijgt de nieuwe Renault-motor bij de volgende race, in Canada.

Daniel Ricciardo is blij met het pakken van poleposition. Beeld Getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.