Verstappen bekend met psychologie van de snelweg?

'Hou de spiegels in de gaten bij het invoegen', 'denk aan je snelheid' of 'over je schouder kijken in de bocht'. Het zouden zomaar opdrachten kunnen zijn die Max Verstappen binnenkort hoort. En dan niet over de boordradio in zijn Formule 1-auto. maar uit de mond van een rij-instructeur naast hem.

Beeld EPA

Verstappen viert vandaag zijn 18de verjaardag. Zijn theoriecertificaat bezit hij sinds januari. Hij woont in België en volgens de Belgische wetgeving mag vanaf die leeftijd het praktijkexamen worden afgelegd. Verstappen verkondigde al dat hij nu zo snel mogelijk zijn rijbewijs wil halen. Verstappen schat daar zo'n vier tot zes uur in een lesauto voor nodig te hebben.

De vrije dagen die hij heeft in aanloop naar de Grote Prijs van Rusland op 11 oktober lijken hem daar perfect voor. Daarna krijgt een examinator de schone taak te bepalen of de jongste F 1-coureur aller tijden met veertien GP's achter zijn naam bevoegd is een auto over de openbare weg te sturen. Hoe zal hem dat vergaan?

Dolf Dekking is al meer dan dertig jaar rij-instructeur. Recent had hij nog een jongen naast hem in zijn lesauto die ervaring had in de rallysport. 'En dan hebben we het dus over rijden op bevroren meren in Finland', zegt Dekking. Zijn belevenissen wat betreft kandidaten met race-ervaring in hun rugzak zijn positief.

Idioten

'De auto vergt geen aandacht meer. Ze remmen met de juiste druk, technisch is het goed en ze zitten ontspannen achter het stuur. Ze hebben daardoor alle tijd op hun omgeving te letten.'

Volgens Dekking klopt het niet dat coureurs die gewend zijn het gaspedaal vol in te trappen, dat in een personenauto ook meteen doen. Sterker: het zijn vaak de kandidaten met weinig ervaring die zich 'als idioten' gedragen, aldus de instructeur. 'Zij hebben voor hun gevoel iets te bewijzen. Een coureur weet allang wat wel en niet kan met een auto.'

Aan de andere kant is het ook niet zo dat de Verstappens van deze wereld niets meer kan worden geleerd. Dekking: 'Dan gaat het over het psychologische spelletje op de weg. Ze moeten beseffen dat niet iedereen een auto net zo goed beheerst als zij. Dat komt neer op veel in de spiegels kijken en rekening houden met fouten van anderen. Daar ontbreekt het weleens aan.'

Beeld anp

Reputatie

Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers won op zijn 16de zijn eerste autorace. Toen hij eenmaal in een personenauto stapte, was het wennen. 'Het besturen is appeltje-eitje, maar op de openbare weg moet je altijd voor dubbele zekerheid gaan. Op het circuit hoeft dat niet altijd', zegt Lammers.

Toch ziet hij voor Verstappen geen hordes bij het halen van zijn rij-examen. 'Het lastigste is eigenlijk zijn kracht: Max heeft een zesde zintuig in een auto. Hij ziet meteen als er iemand aankomt. Dat moet de examinator ook zien. Hij moet dus duidelijk laten blijken dat hij het in de gaten heeft. Hij kan zich niets permitteren met zijn naam en reputatie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden