Verstappen accepteert gevalletje van pech als een ervaren rot

Van zijn vader heeft Max Verstappen geleerd dat hij nooit met zijn helm of handschoenen mag smijten of zijn frustratie over een motorisch defect moet afreageren op zijn racewagen. Bij zijn eerste tegenslag als Formule 1-coureur toonde hij zich een voorbeeldige leerling. Toen zijn motor dienst weigerde, verliet hij gelaten zijn auto.

Max Verstappen loopt terug naar zijn team na zijn auto te hebben verlaten. Beeld reuters
Max Verstappen loopt terug naar zijn team na zijn auto te hebben verlaten.Beeld reuters

Met een korte mededeling gaf de 17-jarige debutant in de 34ste van 58 ronden aan dat er iets grondig mis was met de motor van Renault. 'There's smoke in the car', zei hij over de boordradio, een opmerking die ook op televisie te horen was. Hij lag op dat moment achtste in de race door Melbourne. Enkele bochten later parkeerde hij de wagen op bevel van zijn teambaas in het gras. Wat een sensationeel debuut leek te worden, eindigde als een sof.

Verstappen wist dat de Renaultmotoren kwetsbaar zijn. In de aanloop naar Melbourne sprak hij met elk compliment aan de fabrikant ook zichzelf moed in. Misschien zou het materiaal werkelijk beter zijn dan vorig jaar. 'Ik wilde nog beetje positief blijven voor de race. Nu is er weinig positiefs te melden. Het is jammer, heel jammer. Zeker omdat veel mensen zijn uitgevallen. Daar had ik optimaal van kunnen profiteren.'

Van de twintig coureurs gingen er zeventien van start. Slechts elf haalden de eindstreep in de race over 307,5 kilometer, een ongewoon laag aantal. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton won de race in zijn Mercedes vanaf pole position. Verstappen dacht dat hij met de Australiër Daniel Ricciardo had kunnen strijden om de zesde plaats, gezien de vooraf uitgedachte strategie.

Opmars

Hij wisselde als laatste van de beste tien coureurs van banden, in de 33ste ronde. Daarbij verruilde hij de zogeheten 'medium banden' voor het zachtere rubber. Die zijn sneller: 0,8 tot 1 seconden per ronde volgens de schatting van de jonge coureur. Hij had verwacht dat hij aan een opmars zou kunnen beginnen, aangezien veel van zijn tegenstanders de bandenwissel in omgekeerde volgorde maakten. Ze begonnen op de zachtere, snelle band.

Verstappen: 'Op die medium band lagen we al perfect op koers voor de punten. Het zag er allemaal goed uit. Een lichtere auto, zachtere banden, terwijl de rest op medium rijdt. Mijn race begon net.'

Zijn plan viel kort na de pitstop in duigen. Nog geen ronde legde hij af op de nieuwe banden. Hem trof geen blaam, zei hij stellig. Toro Rosso zou de schuld ook bij Renault leggen. Van de vier auto's met een Renaultmotor finishten er slechts twee. 'Ik heb niks verkeerds gedaan', betoogde hij zonder een greintje twijfel. In de Formule 3, de klasse waarin hij vorig jaar reed, is hetzelfde weleens voorgekomen. 'Je kunt er gewoon weinig aan doen als de motor kapot gaat.' Alleen de ingenieurs kunnen er wat leren, zei hij op een toon die weinig tegenspraak duldde. 'Als je de motor openmaakt, dan zie je wat er kapot is gegaan. Dat moet je beter maken.'

De berusting van Verstappen, die als een routinier in het Engels, Frans en Duits aan minimaal een dozijn cameraploegen uitleg gaf over de pech, stond in schril contrast tot de voelbare ergernis van zijn vader Jos. De oud-coureur kon zijn teleurstelling over de motoren nauwelijks verbergen. Hij prepareerde de karts waarin zijn zoon tot vorig jaar reed een stuk beter, zei hij.

Max Verstappen. Beeld epa
Max Verstappen.Beeld epa

Vier motoren

Met de Formule 1-motoren mag hij zich niet bemoeien. Tot hilariteit van zijn zoon en de verzamelde Nederlandse pers mopperde hij: 'Ik denk dat ik het beter kan dan deze mannen. Of mag ik dat niet zeggen?'

Wat de motor precies mankeerde, was kort na de race onduidelijk. Maar vader en zoon verhulden niet dat zij verbetering wensen. Er zijn slechts vier motoren toegestaan voor twintig wedstrijden. Max Verstappen: 'Ik ga het er dadelijk in de evaluatiemeeting wel over hebben, want zo kan het niet verder. We hebben maar vier motoren.'

Al te lang wenste Verstappen verder niet stil te staan bij zijn abrupt onderbroken debuut. 'Er is nu toch niets meer aan te doen', zei hij nadat hij had verklaard dat hij niet moe was geworden van de halve race. Hij klonk ouder dan 17 jaar en 166 dagen, totdat hij uit een ooghoek ijsjes zag langskomen. Hij onderbrak het gesprek met de pers meteen om vriendelijk om een Magnum Classic te vragen.

Hij wuifde een waarschuwing over kwalijke calorieën luchtig weg. 'Dat maakt me nu effe niet uit.'

Max Verstappen. Beeld epa
Max Verstappen.Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden