Verbond wil zeiltoppers en geen solistische lastposten

Nederland heeft bij de WK 470, vanaf zaterdag bij Rungsted op de Sont voor Denemarken, vier topboten op het water....

Scheveningen Ze waren ‘na de Denen’ als eerste op de Sont, de zeearm tussen Denemarken en Zweden, om zich voor te bereiden op de WK in de 470. Sven en Kalle Coster, de nummers twee van de WK in 2007, willen maar gezegd hebben dat Nederlandse zeilers tegenwoordig geen halve maatregelen nemen als ze zich voorbereiden op een internationale regatta.

Het is het stempel dat het veeleisende Watersportverbond tegenwoordig drukt op de gang van zaken in de topsport. Alleen het beste is goed genoeg. De preparatie hoort top te zijn. En de zeilers behoren de allerbeste te wezen. Slechts een plaats bij de topdrie van de wereld – of met uitzicht op zo’n klassering – geeft toegang tot de rijk gesponsorde Delta Lloyd-kernploeg.

Wie het topzeilen naar eigen inzicht wil inrichten – zoals de Fries Pieter-Jan Postma – weet dat er een einde komt aan de samenwerking. Op 2 april werd Postma als eerste zeiler opgenomen in de kernploeg, gevolgd door de plankzeilers Van Rijsselberge en Bouman. Eind juni, geen drie maanden later, vloog hij er ook als eerste weer uit.

PeeJay, zoals hij in de zeilwereld wordt genoemd, was te eigenwijs en te eigenzinnig om nog langer officieel geholpen te worden. Hij werd de solozeiler genoemd. ‘Hij wilde niet meer gecoacht worden’, heette het. De coaching van Jacco Koops en de training van de Kroaat Viali werden niet langer door het watersportverbond geregeld. Postma, groot geworden op de Terkaplester Poelen, vaart voortaan weer de eigen koers.

Eén lastpak eruit, twee voormalige lastposten erin. Zo werd maandag in Scheveningen gefluisterd. Sven en Kalle Coster, de nummers vier van de olympische regatta van 2008, keerden officieel terug in de schoot van het verbond. Koops, al acht maanden waarnemend bondscoach, zei ‘gelukkig’ te zijn met de aanwinst en de Costers, gesouffleerd door vader en coach Dick, zeiden blij te zijn met de nieuwe, moeizaam tot stand gekomen overeenkomst.

In de vorige olympische cyclus verlieten de Costers de kernploeg omdat zij hun eigen wijze van voorbereiding wensten te hebben en niet langer trainer en water wilden delen met het gelauwerde vrouwenduo De Koning-Berkhout. Dat is passé. De Koning en Berkhout vormen na hun olympisch zilver van Qingdao geen duo meer. Lisa Westerhof is de nieuwe stuurvrouw in dat team.

Nederland heeft bij de WK 470, vanaf zaterdag bij Rungsted op de Sont, vier topboten op het water. Twee bij de mannen, de Costers en de Stevens (Le Fevre en Krol), twee bij de vrouwen: Westerhof en Berkhout plus de talenten Jongens en Fokkema.

De vier bemanningen gaan bij de stages goed met elkaar om. Er worden inzichten uitgewisseld. Maar van samenwerking is geen sprake, zegt Sven Coster, als altijd de felste van het stel. ‘We werken niet samen. We doen wel wedstrijdjes met elkaar.’

Koops, de coach van de vrouwen, zegt onder de indruk te zijn van de Costers. Ze zijn stabieler geworden en mogen in Denemarken rekenen op een plaats op het podium. De Costers willen een betere regattastrategie hanteren. Niet de eerste dag negentiende staan en dan aan een inhaalrace beginnen. Dat moet anders, om over drie jaar, bij de olympische regatta van Weymouth eindelijk die begeerde medaille te halen. Vorig jaar eindigden ze in Qingdao als vierde.

Rungsted 2009 heeft geen prioriteit in het olympische plan van de Costers. Pas volgend jaar willen ze voor het eerst wereldkampioen worden en wel voor de kust van Scheveningen. Na enig aandringen zegt Sven: ‘OK, een titel prolongeren in Scheveningen is ook best aardig natuurlijk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden