Veiligheid in de Formule 1

Beeld Photo News

1960 De eerste veiligheidsregels worden geïntroduceerd. De Formule 1 bestaat dan al tien jaar.

1963 Racefederatie FIA wordt verantwoordelijk voor de veiligheid op het circuit. Coureurs moeten onder meer brandwerende kleding dragen. Het vlaggensysteem wordt geïntroduceerd.

1970 De FIA begint met circuitinspecties voor elke race.

1971 De cockpit moet zo ontwikkeld worden dat een coureur binnen vijf seconden gered kan worden.

1972 Gordels, hoofdsteunen en rode achterlichten worden verplicht. Brandstoftanks worden beveiligd met veiligheidsschuim. Vizieren van helmen werden kogelwerend nadat Helmut Marko zijn linkeroog verliest door een opspringend steentje. De FIA stelt een gedragscode op voor coureurs.

1974 Veiligheidsmuren worden verplicht op circuits.

1978 Coureurs mogen pas deelnemen aan de F1 als ze een superlicentie hebben, een soort buitengewoon rijbewijs.

1980 Er moet permanent een medisch station aanwezig zijn op circuits.

1985 De eerste crashtests vinden plaats.

1988 De voeten van de coureur moeten in de auto te allen tijde achter de vooras zitten om het risico op beenletsel te verminderen.

1992 De safetycar wordt geïntroduceerd, de auto die de wedstrijd neutraliseert bij incidenten of gevaarlijke omstandigheden.

1995 Crashtests worden aangescherpt, cockpitranden worden hoger en gordels worden breder. Een speciaal opgericht FIA-team kijkt hoe de F1 veiliger gemaakt kan worden met nieuwe technologieën.

2001 Introductie van het hans-systeem, een hoofd- en nekbescherming. Verplicht voor alle coureurs vanaf 2003.

2018 Introductie van de halo. Onder meer vanwege de dood van Indycar-coureur Justin Wilson in 2015, die een afgebroken neuskegel tegen zijn helm kreeg tijdens een race.

OKBeeld Getty
okBeeld Getty
John Surtees, Chris Economaki, Grand Prix of Germany, Nurburgring, 04 August 1963. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)Beeld Getty
okBeeld Getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden