Vanaf vandaag verkrijgbaar: FIFA 17, en voetballers zijn er dol op

Met FIFA 17 vloeit de voetbalgame steeds meer samen met de echte voetbalwereld. Clubs hopen er jonge fans mee te binden. Ajax heeft zelfs al een e-sporter gecontracteerd.

De door Ajax gecontracteerde e-sporter Koen Weijland geeft aanwijzingen aan een van de gelukkigen die voor het eerst FIFA 2017 mogen spelen in de pop-upstore in Amsterdam.Beeld Marcel Wogram

Gespannen kijkt Willem Rozelaar (13) naar het levensgrote scherm. Zijn vingers bewegen in hoog tempo over de controller in zijn handen. Eindelijk mag hij het wereld-beroemde voetbalgame FIFA 17 spelen. De eerste minuten zijn wennen: hij moet al snel een tegendoelpunt incasseren. Dat drukt de pret niet. 'Dit is gaaf', zegt hij.

Rozelaar is woensdag een van de 24 gelukkigen die in de FIFA pop-up- winkel in Amsterdam FIFA 17 mag uitproberen. Vanaf vandaag is het spel in Nederland te koop. Sommige elektronicawinkels openden vannacht al hun deuren voor de game. Van de vorige versie werden wereldwijd meer dan zeventien miljoen exemplaren verkocht.

Volgens game-expert Ward van Geene is Electronic Arts (EA) wel zo slim om elk jaar met een nieuwe editie te komen. Telkens wordt de werkelijkheid dichter benaderd. Van Geene denkt dat gamers niet koopmoe worden zolang EA, dat het spel al sinds 1993 op de markt brengt, blijft innoveren. 'Als Dirk Kuijt dit weekend geblesseerd raakt, kun je dat ook instellen in je spel.'

Beeld Rechtenvrij

De expert vergelijkt de populariteit van FIFA met het kijken naar voetbalwedstrijden op tv. 'Je hebt een beperkte groep liefhebbers die wedstrijden live kijken en een grote groep die op zondagavond om zeven uur met het bord op schoot voor de tv zit. Zo is het met FIFA ook: mensen kopen niet vaak een game, maar spelen wel FIFA.'

De populariteit van het spel is ook bij voetbalclubs niet onopgemerkt gebleven. Met Koen Weijland (23) contracteerde Ajax vorige week als eerste club in Nederland een e-sporter. De vijfvoudig Nederlands gamekampioen FIFA gaat de club op nationale en internationale gametoernooien vertegenwoordigen. De gamer speelt zijn potjes FIFA voortaan in het rood-witte Ajax-shirt met rugnummer 39.

In de pop-upstore voorziet hij Rozelaar woensdag van tips. 'Blijf vooral over de grond spelen', adviseert Weijland. De tiener volgt de raad direct op. Wordt Weijland net zo'n grote ster als de echte voetballers? 'Dat denk ik niet, al weet ik niet hoe groot de impact zal zijn.'

Weijland kan binnenkort rekenen op concurrentie uit Eindhoven. Ook PSV is op zoek naar een speler. Niet voor op het veld, maar om de club te vertegenwoordigen op FIFA-gametoernooien. 'We merken dat het moeilijk is om de leeftijdsgroep van 12 tot 20 jaar aan onze club te binden', zegt Guus Pennings, marketingmanager van PSV. 'De e-sports leven enorm onder jongeren. Stadions vol met tieners bekijken live gametoernooien. Daarnaast volgen nog meer mensen de wedstrijden online. Wij willen de traditionele voetbalwereld verbinden met de wereld van e-sports.'

PSV en Ajax gaan via sociale media verslag doen van de gamer die de club op toernooien in wedstrijdtenue vertegenwoordigt. Het moet ertoe leiden dat de doelgroep die moeilijk te bereiken is, zich aangetrokken voelt tot de club. Pennings: 'Niet iedereen hoeft elke wedstrijd te komen kijken, maar er zitten nog veel gradaties tussen geen binding met een club en een seizoens-kaart.'

Beeld Rechtenvrij

Op die manier vloeit de game steeds meer samen met de echte voetbalwereld. Dat werkt ook de andere kant op. Het spel blijkt razend populair te zijn onder de voetballers. 'Als we op trainingskamp zijn, heeft altijd iemand een Playstation bij zich', zegt Eloy Room. De keeper van Vitesse deed afgelopen week samen met spelers van AZ en Feyenoord mee aan een promotietoernooi van FIFA 17. Omdat hij in de finale AZ-speler Alireza Jahanbakhsh versloeg, mag hij zich voorlopig FIFA-koning onder de profvoetballers noemen.

De doelman zegt dat het spel het goed doet in de kleedkamer. Bijna alle voetballers spelen het weleens. Met name de eigen rangorde is belangrijk voor de spelers. Hoe snel zijn zij in het spel en wie heeft de fijnste techniek? 'Iedereen wil bij de beste horen', geeft Room toe.

Beeld Rechtenvrij

Volgens Matthew Prior, creatief directeur bij EA, krijgt het bedrijf zelfs klachten van voetballers over de mindere prestaties van hun virtuele alter ego. Een te zacht schot of te weinig snelheid zijn veel voorkomende bezwaren.

Wat dat betreft heeft Room niets te klagen. Vorig jaar had hij nog een zilveren kaart in het spel. Dit jaar hebben de makers hem een gouden kaart gegeven. Dat maakt hem ook in de game de beste keeper van Vitesse. 'Daar ben ik blij mee. Je wil altijd beter worden.'

Beeld Rechtenvrij

Nieuw in FIFA 17

De hectiek in de spelerstunnel, de sfeer in de kleedkamer en de spanning op het veld. Electronic Arts (EA) geeft met FIFA17 een nieuwe dimensie aan het populaire voetbalgame. Speciale graphics en nieuwe verhaallijnen nemen de gamer mee naar plekken om meer dynamiek toe te voegen aan het spel.

Hiervoor is een nieuwe spelmodus ontwikkeld: The Journey. De gamer kruipt in de huid van een groot voetbal-talent. Hij controleert binnen en buiten het veld de carrière van de fictieve speler op weg naar de top.

Ook op het veld is het spel vernieuwd. Een belangrijke aanpassing is het fysiek van de voetballers in FIFA 16, een van de grootste irritatiepunten. De spelers kunnen de bal in FIFA 17 afschermen waardoor de duels realistischer zijn.

In aanvallend opzicht kan de tegenstander met speciale loopacties worden verrast en is een gericht schot beter mogelijk. Ook de spelhervattingen zijn aangepast. In het spel kan, net als in het echt, een paar meter worden gesprokkeld.

Naast de spelers zijn ook de trainers gedetailleerder en authentieker weergegeven. Met vijfhonderd toegevoegde spreekkoren is de sfeer in de stadions intenser dan voorheen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden