WK 2014

Van oranje gips tot vroege avondspits

De Oranjekoorts in Nederland loopt flink op. De verkeersdiensten verwachten woensdag als Nederland tegen Australië speelt een avondspits die al om twee uur 's middags begint. Zelfs in ziekenhuizen heerst de WK-gekte. Veel patiënten met botbreuken vragen om oranje gips.

Archieffoto uit 2006.Beeld ANP

Dat blijkt uit een gehouden rondgang langs verschillende Nederlandse ziekenhuizen. Exacte cijfers zijn er niet.

Het VU Medisch Centrum in Amsterdam, het Universitair Medisch Centrum st. Radboud in Nijmegen en het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam melden een grote vraag naar oranje gips, vooral sinds de winst van het Nederlands elftal tegen Spanje op 13 juni (5-1). In het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het Academisch Ziekenhuis Maastricht en het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg neemt de vraag langzaam toe. De echte Oranjekoorts moet daar nog komen.

Ziekteverzuim
Desondanks leiden de duels van Oranje in Brazilië niet tot toenemend ziekteverzuim. De oplopende Oranjekoorts wordt in goed overleg tussen werkgevers en werknemers getemperd.

Dat stellen arbodiensten ArboNed en ArboUnie op basis van de ervaringen met eerdere sportevenementen met groot Nederlands succes, zoals het WK voetbal in Zuid-Afrika (2010) en de Winterspelen in Sotsji (2014). Zij voorzien ook geen extra verzuim rond het duel Nederland-Australië, aanvang woensdagavond zes uur.

Volgens de arbodiensten blijkt het maken van afspraken over voetbal kijken op het werk, thuiswerken, eerder stoppen met werken en later inhalen van de verloren werktijd in de praktijk goed te werken.

'Goede afspraken over wedstrijden van Oranje voorkomen pieken in het verzuim en leiden tot een betere motivatie', zegt Yvonne Kersten namens ArboUnie.

Inhakers
In het bedrijfsleven heerst de Oranjekoorts in mindere mate. Veel bedrijven zijn te laat met inspelen op het succes van het Nederlands elftal. Rond het EK voetbal in 2012 werden precies 241 Oranjecampagnes geteld. Nu zijn slechts 150 nationale campagnes geturfd.

'Bedrijven die alsnog willen inspelen op de euforie, zijn echt te laat', zegt Frank de Bruin van Activate & Co, die samen met onderzoeksbureau Trendbox de Oranjebarometer bijhoudt.

Ruurd Hielkema van Trendbox wijt de verminderde animo aan de slechte resultaten van Oranje tijdens het EK van 2012. 'Voeg daarbij de crisis en de sombere verwachtingen voor het WK in Brazilië en de terugloop is verklaard.'

Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden